وابستگی معیشت ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به مراتع

باغ من: کارشناس دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بااشاره به وابستگی معیشت ۹۳۹ هزار خانوار یعنی ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به مراتع اظهار داشت: خوشبختانه با بارش خوب امسال نیمی از مراتع خصوصاً در مناطق مرکزی کشور وضعیت متعادلی دارند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، علیرضا میرسعیدی در یک برنامه رادیویی با اشاره به ماموریت اصلی دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: وظیفه این دفتر، نظارت بر اجرای شیوه نامه فنی و اجرایی ضوابط و شرایط بهره برداری از مراتع کشور است.

وی با اشاره به اینکه کلیه سیاست ها و برنامه های دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها برمبنای مشارکت بهره برداران واقعی طراحی شده است، اضافه کرد: بحث ممیزی و تنسیق مراتع برمبنای پروژه ها، از زمان انقلاب تا حالا در حال اجرا می باشد و صدور مجوزها و طراحی برنامه ها نیز با این روش انجام می شود.

کارشناس دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به فضای حاکم بر کشور در پیش از انقلاب در حوزه منابع طبیعی اظهار داشت: پس از انقلاب بحث های ممیزی مراتع و شناسایی بهره برداران واقعی از مراتع عنوان شد که تابحال نیز ادامه داشته است و از حدود ۸۵ میلیون هکتار مرتع موجود در کشور، ۷۷ میلیون هکتار ممیزی شده و الان ۹۳۹ هزار خانواده بعنوان بهره برداران شناسایی شده اند.

کارشناس دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها با اشاره به نقش مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی اظهار داشت: معیشت ۹۳۹ هزار خانوار یعنی ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور وابسته به مراتع است و نسبت به مراتع احساس تعلق دارند البته رقابت ها و تخلفاتی هم صورت گرفته است که مراجع نظارتی با آن برخورد می کنند. بیشتر مردم با رعایت فرهنگ صرفه جویی می توانند به حفظ منابع طبیعی کشور کمک کنند.

به گفته میرسعیدی بیشتر از ۹۹ درصد عرصه های مرتعی توسط مردم و بخش خصوصی بهره برداری می شود و دولت نیز برمبنای مقررات و بخشنامه های موجود بهره برداران را شناسایی و مجوزهایی را صادر می کند.

وی درانتها اظهار نمود: با بارندگی های امسال بیشتر مراتع کشور در حالت شکوفایی قرار گرفته اند و شاهد حضور گونه های مختلف گیاهی در عرصه های مرتعی هستیم.

منبع:

برچسب ها:, , ,