به مناسبت روز جهانی دوچرخه؛ گردهمایی دوچرخه ها در پارک لاله

به گزارش باغ من امروز سوم ژوئن و ۱۳ خرداد روز جهانی ˮدوچرخهˮ است. محمد درویش فعال محیط زیست از گردهمایی روز جهانی دوچرخه با حضور مدیران شهری، فعالان محیط زیست و هنرمندان در پارک لاله در ساعت شش عصر امروز اطلاع داد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، روز دوچرخه سال پیش با ابتکار ترکمنستان بعنوان یک کشور مسلمان با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان به تصویب سازمان ملل رسید، ازاین رو امسال دومین سالی است که روز جهانی دوچرخه در جهان پاس داشته می شود.
دراین باره محمد درویش – فعال محیط زیست و یکی از مبلغان دوچرخه سواری در کشور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ساعت شش عصر امروز (۱۳ خرداد)، با هماهنگی شهرداری تهران یک گردهمایی به مناسبت روز جهانی دوچرخه در پارک لاله برگزار می شود، خاطرنشان کرد: جهت شرکت در این برنامه از مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، مرضیه حصاری مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور و همینطور برخی از مدیران شهرداری همچون محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دعوت شده است.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه سال قبل تصویب روز جهانی دوچرخه در سازمان ملل، با رای همه کشورها انجام شد و این پیشنهاد حتی یک رای منفی یا ممتنع نداشت، تصریح کرد: هدف از گردهمایی امروز در پارک لاله آن است که ما هم در کنار ۱۷۰ کشور دنیا که مناسبت روز جهانی دوچرخه را پاس می دارند؛ حضور داشته باشیم و برای ترویج دوچرخه سواری تلاش نماییم.
درویش با اشاره به اینکه شهرداری تهران اقدام خوبی را برای ترویج دوچرخه سواری آغاز کرده است، اظهار داشت: مطابق برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران هر یک از شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران موظف شده اند که هر سال یک خیابان کامل شامل مسیر خودرو های شخصی و اتوبوس ها، مسیر ایمن دوچرخه سواری و پیاده راه ایجاد کنند. هدف این است که هر سال ۲۲ خیابان مجهز به مسیر ایمن دوچرخه سواری و پیاده راه به مبلمان شهری اضافه شود.
وی تصریح کرد: از راه این برنامه پس از پنج سال ۱۱۰ خیابان کامل (مجهز به مسیر ایمن دوچرخه سواری و پیاده راه) خواهیم داشت. این خیابان ها که به هم متصل خواهند بود؛ تعداد سفر با دوچرخه را از ۶۰ هزار سفر به حداقل ۳۰۰ هزار سفر در روز بالا می برد.

به گفته این فعال محیط زیست، هفته آینده مقرر است از مسیر دوچرخه سواری خیابان طالقانی و دو مسیر دیگر در منطقه شش رونمایی شود، همینطور از جانب وزارت کشور، بخشنامه ای به شهرداری های سراسر کشور ارسال شده است در خصوص اینکه یکی از مولفه های امتیاز آور شهرداری ها، تلاش آنها برای تجهیز مسیر ایمن دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه است.