مدیرکل محیط زیست گیلان مطرح کرد: کاهش ۱ ۲متری تراز آب دریای خزر با ورود رسوبات، ضرورت احیای تالاب ها

به گزارش باغ من مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب های این استان و لزوم اقدامات لازم برای احیای آنها، اظهار داشت: ورود رسوب سبب کاهش ۱.۲ متری تراز آبی دریای خزر شده است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، قربانعلی محمدپور پنجشنبه به مناسبت هفته محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه تالاب امیر کلایه، اظهار داشت: ورود رسوبات به دریای خزر و کاهش تراز آبی این دریا سبب شده، که اغلب تالاب های استان گیلان وضعیت مناسبی نداشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه احیا، حفظ و ارتقای محیط زیست از اولویت های این سازمان برای انجام پروژه ها است، اضافه کرد: کاهش ۱.۲ متری تراز آبی دریای خزر روی تالاب های شمال کشور تاثیرات منفی بسیاری گذاشته است.
محمدپور ضمن به وضعیت تالاب انزلی و عمق رسوبات این تالاب اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون از ۹ رودخانه استان گیلان رسوبات و آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب صنعتی، انسانی و رسوبات ناشی از پسآب کشاورزی وارد این تالاب می شود، که یک فاجعه زیست محیطی به حساب می آید.
اجرای طرح بایوجمی خطری برای محیط زیست و جانداران ندارد
وی احیای تالاب انزلی را یک پروژه ملی عنوان و خاطرنشان کرد: مواد استفاده شده برای پاک سازی تالاب انزلی از ماده دی اکسید تیتانیوم است که هیچ خطری برای محیط زیست و جانداران این تالاب ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به حاشیه های بوجود آمده در زمینه راه اندازی سد لاسک، بیان کرد: امکان دارد پروژه سد لاسک همانند هر پروژه دیگری مخاطراتی هم به همراه داشته باشد، اما این مورد کاملاً کارشناسی شده و مزایایی چون ایجاد اشتغال در منطقه و کاهش ورود رسوبات به تالاب انزلی را به همراه خواهد داشت.
محمدپور با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست از مهمترین اولویت های این سازمان به حساب می آید، اظهار نمود: وقتی طرحی مصوبه دولتی دارد یعنی تمام کارهای کارشناسی آن انجام شده است.
وی در ادامه با اشاره به مسائل مختلفی که درباره انتقال پسماندهای پتروشیمی مطرح گردیده است، اضافه کرد: وقتی انجام یک پروژه مغایرتی با چارچوب قانونی ندارد چرا باید مانع تراشی نماییم این در شرایطی است که نظارت سازمان محیط زیست در اجرای این پروژه وجود داشته و در صورت بروز هر گونه تخلفی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
محمدپور با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه تالاب امیر کلایه انجام شده است، اظهار نمود: برای احیای تالاب های استان گیلان باید از بودجه های اختصاص یافته و اجرای بندهای مختلف شیوه نامه ساماندهی تالاب ها استفاده نماییم، تا سبب رونق هر چه بیشتر گردشگری در این مناطق شود.