در میانه تغییرات اقلیمی؛ تب تند خوزستان به عرق نشسته است، ردپای تغییرات اقلیمی بر گرما

به گزارش باغ من اهواز خوزستان با ضعف زیرساخت های مختلف خصوصاً حمل و نقل عمومی به موجودی نحیف در مقابل گرمای سوزان روزهای تابستان تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان ها، کوثر کریمی، مهدی ربیع: طی سال های اخیر نشانه های تغییر اقلیم خصوصاً گرمای هوا هر روز پررنگ تر از سنوات قبل خودنمایی می کند؛ البته بر مبنای اطلاعیه های جهانی اغلب کشورها با پدیده گرم تر شدن کره زمین دست و پنجه نرم کرده و هیچکدام از این مورد بی بهره نبوده اند.
ثبت گرمای بی سابقه در کشورهای مختلف جهان که برای هر کدام حتی طی ۱۰۰ سال و بیشتر از آن هم سابقه نداشته و کشورهای پیشرفته هر کدام برای برگزاری همایش های بین المللی پا پیش گذاشته اند که بر صنعت سبز تأکید، رفتار خویش را اصلاح و به محیط زیست احترام بگذارند تا شاید کمی از نتایج تغییر اقلیم مصون بمانند.
هرچند افزایش دما در زمین پدیده ای غیر منتظره نبوده ولی طی سال های اخیر روند افزایش دما و گرم شدن زمین با شتاب بیشتری همراه شده که قدرت تطبیق زندگی و حیات عمومی با چنین شرایطی سخت تر می شود.
در این میان رفتار انسان با محیط زیست، دخالت در طبیعت با رفتارهای غلط همچون کاهش فضای سبز و نابودی جنگل ها، توسعه صنعت، کم توجهی به صنعت سبز، کشاورزی های نوین (استفاده فراوان از تجهیزات و ماشین آلات به جای انسان) و دیگر مسائل همه بر افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و ورود آن به اتمسفر زمین تأثیر می گذارد.
امروزه گرم شدن زمین یکی از اصلی ترین دغدغه های کشورهای مختلف است و به تبع هر کدام تفاهمنامه ها و قوانین مختلفی در جهت کاهش درجه حرارت گرما منعقد کرده اند؛ البته مهمترین اقدامی که هر کدام از کشورها باید در اولویت کاری خود قرار دهند، کاهش گازهای گلخانه ای به منظور حفاظت و صیانت از لایه های ازن است.

جدای از نقش لایه های ازن در کاهش گرما می توان اظهار داشت که اساسا هرچقدر لایه های ازن قوی تر باشد به تبع تابش اشعه های مضر خورشیدی هم کاسته می شود.
حکایت گرما در خوزستان
در استان خوزستان خصوصاً کلانشهر اهواز افزایش قایبل توجه دمای فصل تابستان، دائمی شده و مردم دمای بالای ۵۰ درجه را هم تجربه می کنند، هرچند تعریف گرما برای این استان در ۹ ماه از فروردین تا آذر ماه هست ولی گرمای هوا در تابستان خوزستان حکایت دیگری دارد و نسبت به دیگر ماه ها شدیدتر است.
نبود زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل عمومی همچون ایستگاه های تاکسی و اتوبوس مسقف، نبود آبسردکن در سطح شهر، کمبود استخر و پناه بردن مردم به رودخانه ها که اتفاقات تلخی را برای آنها رقم می زند همه همچون عواملی هستند که نشان می دهد، خوزستان قدرت تاب آوری در مقابل گرمای شدید را ندارد بگونه ای که خوزستان با ضعف زیرساخت های مختلف خصوصاً حمل و نقل عمومی به موجودی در مقابل گرمای سوزان روزهای تابستان تبدیل شده است.
اثرگذاری بارش ها در گرما
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به خبرنگار مهر می گوید: میزان و نوع بارش به صورت مستقیم و غیرمستقیم در دمای هوای خوزستان اثرگذار بوده است.
مصطفی محمدی ده چشمه می افزاید: کاهش قابل ملاحظه بارش در یک دهه گذشته به نسبت متوسط ۵۰ سال قبل گواه این ادعا است.
وی یادآور می شود: از طرفی یکی از مهمترین نتایج تغییرات اقلیمی شکل گیری امواج گرمایی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استناد به آمارهای مرکز ملی خشکسالی و سازمان مدیریت بحران کشور بیان می کند: بر مبنای آمار مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور و سازمان مدیریت بحران ایران از سال ۱۳۷۴ تابحال متوسطه دمای هوا در خوزستان همواره رو به افزایش بوده و در سال ۹۷ به اوج خود رسیده، گزارشی که پنل بین المللی تغییرات اقلیمی هم آنرا تأیید کرده است.
محمدی ده چشمه ادامه می دهد: از سوی دیگر استقرار ابر پرفشار جنب حاره ای باعث پایداری هوا در این منطقه شده به صورتی که بادهای منطقه زاگرس هم که باعث کاهش دمای هوا در استان می شده اند، از فراوانی و شدت کمتری برخوردار و روز به روز کمتر شده و باعث پایداری هوا و بسترساز ایجاد روزهای شرجی شده است.

وی تصریح می کند: در یک دهه گذشته به استناد آمار موجود دمای بالای ۵۰ درجه در خوزستان به ثبت رسیده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان می کند: دما بعنوان یکی از مهمترین شاخصهای آب و هواشناسی به حساب می آید که خود متأثر از عوامل و مؤلفه های گوناگونی است.
محمدی ده چشمه اضافه می کند: به عبارتی دما خود محصول توسعه مواردی است و در عین حال اثرات و پیامدهایش در ابعاد مختلف قابل مشاهده هستند.
وی می گوید: اقلیم شناسان به صورت سنتی دما را تابعی از شاخصهای ذاتی جغرافیای طبیعی یک نقطه می دانند، عرض جغرافیایی، ارتفاع، سرعت و جهت باد، دوری یا نزدیکی به دریا همچون این شاخص ها هستند.
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح می کند: امروزه و در دهه های اخیر دو عامل بسیار مهم و تأثیرگذار در کنار شاخص های
مذکور نظام های آب و هوایی را تحت تأثیر قرار داده اند که از آن جمله می توان به فعالیت های انسانی و تغییرات اقلیمی اشاره نمود.
به گفته محمدی ده چشمه، فعالیت های انسانی شامل جنگل زدایی، از بین بردن یا رفتن پوشش گیاهی، تغییر مسیر رودخانه ها و تالاب ها، خشکاندن دریاچه ها و تالاب ها فعالیت های صنعتی و آلاینده می شوند.
وی اضافه می کند: تغییرات اقلیمی خود معلول فعالیت های انسانی است و دما را بعنوان یک عامل مجزا و مستقل از ساختار اقلیمی منطقه تبدیل نموده است.
وی می گوید: تغییرات و نوسانات گستره در شاخصهای اقلیمی مانند بارش، دما و رطوبت، باد و سایر مؤلفه های اقلیمی در یک بازه زمانی مشخص اثرات عمیق و طولانی مدت را از خود برجای می گذارد که نتیجه آن تغییرات گسترده اقلیمی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز می افزاید: تغییرات گسترده اقلیمی شامل دست اندازی به منابع، اکوسیستم، تولید گازهای گلخانه ای مضر مانند کربن و دی اکسید کربن بوده که سبب بروز سیل، یخبندان، امواج گرمایی و پایداری هوا در چارچوب های شده است.

وی می گوید: تغییرات گسترده اقلیمی حتی بر بارش باران و یا خشکسالی هم تأثیر دارد و در نهایت آن چیزی که اثر آن بعنوان گرمایش جهانی نام می برند، به وجود می آید.
علت گرما چیست؟
محمدی ده چشمه بیان می کند: سوال اصلی که برای همه در این دوره های میانی تابستان مطرح شده این است که چرا و چه اتفاقی افتاده است؟ قطعا مجموعه عوامل سه گانه (جغرافیایی، انسانی و تغییرات اقلیمی) پیش گفته در شکل گیری وضعی که کشورمان با آن مواجه می باشد، اثرگذار بوده اند.
وی ادامه می دهد: کشور ایران با عنایت به موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی همواره دارای تابستان های گرم بوده است.
به اعتقاد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در استان خوزستان هم می توان دمای کنونی هوا را تابعی از عوامل ذکرشده سه گانه دانست.
محمدی ده چشمه یادآور می شود: خوزستان به علت استقرار در عرض های پایین جغرافیایی، ارتفاع کم و عوارض جغرافیایی مشخص همواره جزو استان های گرم ایران محسوب می شده است.
وی تصریح می کند: با این وجود عاملی که سبب تشدید رژیم گرمایی در این استان شده، فعالیت های انسانی مانند بیابان زایی، از بین بردن جنگل ها و تالاب ها بخصوص هورالعظیم، کاهش سطح و میزان پوشش گیاهی، خشکاندن هورها و فعالیت های صنعتی، وجود فلرهای نفتی که سهم ۵۰ درصدی در آلودگی هوای اهواز دارند، است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در انتها با اشاره به نقش تغییرات اقلیمی در وضعیت کنونی می گوید: کم بارشی یا بی نظمی در بارش بعنوان مهمترین نتایج تغییرات اقلیمی به حساب می آیند.
وضعیت تولید برق در خوزستان
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در همین زمینه و با اشاره به تولید برق در استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بعنوان رئیس شورایی پایایی برق و ارشد برق استان شاید توزیع و تولید با شرکت برق منطقه ای استان نباشد ولی پایداری و توسعه شبکه را در یک شورا مدیریت می نماییم.

محمود دشت بزرگ ادامه می دهد: برای عبور از تابستان طبیعی است که اقدامات در این فصل شروع نمی گردد و از ماه ها قبل برنامه ریزی داریم؛ یعنی درست پس از هر تابستان برای سال های بعدی آغاز به برنامه ریزی می نماییم.
وی با اشاره به اینکه ماه های گرم را در خوزستان از آغاز خرداد تا آخر شهریور می شناسیم، بیان می کند: یعنی ۱۷ هفته گرم در استان داریم که عمدتاً از ۱۲ خرداد شروع و تا هفته ۲۷ سال (پایان شهریور) ادامه دارد.
دشت بزرگ با تاکید بر اینکه باید نتیجه اقدامات و برنامه ریزی های قبلی در این ۱۷ هفته مشاهده شود، می گوید: تعمیرات و اورهال نیروگاه ها هم همیشه به شکلی است که حدفاصل مهر ماه تا آخر اردیبهشت ماه انجام می شود تا از اول خرداد باید آماده در مدار باشند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به فعالیت ۱۴ نیروگاه در این استان که ۶ واحد حرارتی و هشت واحد برق آبی هستند، اضافه می کند: تفاوت امسال با سال قبل این است که نیروگاه های برق آبی به علت خشکسالی تولید مناسبی به شبکه عرضه ندادند و به خاطر محدودیت های در حوزه آب این وضعیت باید مدیریت می شد ولی با بارندگی های امسال آبگیری سدها به صورت کامل انجام و در سه ماهه امسال نیروگاه های برق آبی ۴۴۰ درصد انرژی بیشتری تولید کردند.
دشت بزرگ عنوان می کند: در مجموع ۷۸ درصد افزایش تولید انرژی هر ۱۴ نیروگاه بود و از نظر توان تولید نیروگاه های استان هم بیشتر از ۱۰ هزار و ۱۰۰ مگاوات از مجموع نیروگاه ها انرژی گرفتیم که طی چهار سال قبل بی سابقه بوده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت منصوبی کل نیروگاه ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات است ولی قدرت عملی و بهره برداری کمی پایین تر است، می گوید: تابستان امسال با ظرفیت کامل جوابگوی تابستان خوزستان خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اینکه همه نیروگاه ها تحت مدیریت وزارت نیرو هستند، یادآور می شود: تمام ظرفیت هایی که می شد در خارج از حوزه وزارت نیرو به کار بگیریم را شناسایی و در عین حال موانع و مشکلات را به جهت اینکه بیشترین تولید انرژی را داشته باشند، برطرف نماییم.
دشت بزرگ با بیان این خبر که برای نخستین بار یک رکورد در پتروشیمی فجر داشتیم که بیشتر از ۵۲۰ مگاوات از این نیروگاه برق دریافت کردیم، عنوان می کند: در برق رسانی همه مبحث تولید برق نیست بخش انتقال و توزیع هم حلقه هایی از این فرایند است.
وی با اشاره به اینکه نیروگاه های سه صنعت از راه مازاد تولید برق به شبکه کمک می کنند، ادامه می دهد: یک نیروگاه جدید داریم برای استان که برنامه ریزی شده و کارهای ساخت آن هم در حال پیگیری است؛ به جهت اینکه به شبکه متصل شود هم یک خط ۴۰۰ کیلوولت و همینطور پست شهید بقایی را با اجرای خود برق منطقه ای در نظر گرفته ایم که با همکاری شرکت متن اجرا می شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه تأمین شبکه برق سه حوزه کاری تولید برق، انتقال برق و توزیع برق در صنعت برق وجود دارد، اظهار می کند: برای شمال خوزستان در دزفول و اندیمشک هم ساخت سه نیروگاه سیار هر کدام با ظرفیت ۲۵ مگاوات برق را برنامه ریزی کردیم که تأمین زمین و شرایط انتقال از راه پست برق هم انجام، حداقل تا آخر سال نهایی و توسط بخش خصوصی اجرا می شود.

دشت بزرگ با اشاره به اینکه بر مبنای برنامه ریزی و پیشبینی ها در حوزه انتقال برق شبکه انتقال و فوق توزیع اُورهال شده تصریح می کند: نیروگاه غرب کارون سیکل ترکیبی است که در فاز اول حداقل یک واحد را با ۱۷۰ مگاوات به شبکه متصل می کند؛ امسال دو واحد ۱۷۰ مگاواتی گاز و یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار آن به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به انجام تعمیرات پیشگیرانه شبکه برق استان اظهار می کند: راه اندازی پست های ۱۳۲ کیلو ولت هم در نقاط مختلف انجام شده و آمادگی کامل در این عرصه را داریم؛ البته در عین حال رعایت الگوی مصرف برق خانگی، تجاری، کشاورزی، صنایع و عمومی هم نباید فراموش شود.
خاموشی به خوزستان نمی دهیم
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با تاکید بر اینکه در شرایط معمول خاموشی با برنامه اصلاً نداریم مگر اینکه حادثه ای برای شبکه رخ بدهد که احتیاج به تعمیرات داشته باشد، بیان می کند: در حوزه توزیع برق هم اقدامات انجام شده و شرایط را کاملاً مهیا کردیم؛ همینطور بر مبنای سیاست توانیر اگر محدودیتی در تولید باشد باز هم خاموشی ها را به استان خوزستان تحمیل نمی نماییم و از راه شبکه سراسری کمبود احتمالی جبران می شود.
دشت بزرگ عنوان می کند: سناریوهای مختلفی از رفتار شبکه داریم تا حداقل هیچ خاموشی با برنامه ای برای فصل تابستان در خوزستان اعمال نشود ولی نوبت به مصرف کنندگان که می رسد، آنها هم باید مثل سال ها و سنوات گذشته تعامل لازم را با شرکت داشته باشند؛ هر چند مردم همیشه همراهی و مشارکت داشته و در ارتباط با الگوی مصرف برق در حوزه خانگی و صنایع رتبه خوبی داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه از سهمیه های هفتگی مصرف برق نباید عدول نماییم، یادآور می شود: ۱۶ شرکت برق منطقه ای و ۴۰ شرکت توزیع برق هر هفته گزارش مصرف خویش را به صورت کشوری دریافت می کنند؛ ازاین رو انتظار مصرف برق مناسب و رعایت الگوی مصرف را در تمامی بخش های مصرفی استان خوزستان داریم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به اینکه بیشترین عامل کنترل بار وسایل سرمایشی هستند، اظهار می کند: میزان دمای ترموستات تجهیزات سرمایشی از راه ال. ای. دی نمایش داده می شود که حداقل دمای آنها ۱۶ و حداکثر ۳۲ درجه است که دمای استاندارد آن ۲۵ است؛ اگر تلاش نماییم که درجه این تجهیزات را روی ۲۵ قرار دهیم به تبع تا ۲۰ درصد مصرف شبکه کاسته می شود.
دشت بزرگ با اشاره به اینکه استاندارد زمان پیک مصرف از ساعت ۱۳ تا ۱۶ و از غروب آفتاب تا ساعت ۲۳ تعیین شده ولی در خوزستان پیک مصرف ظهر تا ساعت ۱۷ ادامه دارد، می گوید: از مردم تقاضا می شود حداقل در روزهای پیک مصرف برق از نور طبیعی برای روشنایی منازل و اماکن خود استفاده کنند.
وی با بیان این خبر که در استان خوزستان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک وجود دارد، ادامه می دهد: اگر هر کدام از این مشترکان مصرف خویش را با خاموش کردن یک چراغ کاهش دهند، حداقل در زمان پیک و ایام تابستان کاهش ۳۰۰ مگاواتی مصرف برق را استان به ثبت می رسانیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان درخواست می کند: از مردم تقاضا داریم که از وسایل پرمصرف مثل اتو، جاروبرقی و لباسشویی در ساعت پیک برق استفاده نکنند و استفاده خویش را به میان بار ساعت های غیر مصرف پیک موکول کنند.
دشت بزرگ تاکید می کند: اساسا با تغییر رفتار بدون اعمال هیچ محدودیتی می توانیم صرفه جویی مصرف برق را در استان خوزستان داشته باشیم و در عین حال هیچ خاموشی برای مردم اعمال نمی گردد.
وی در انتها خبر می دهد: با همکاری شرکت توزیع نیروی برق کنتورهای الکترومکانیکی را به هوشمند تبدیل می نماییم که خود تعرفه ها را به صورت الکترونیکی در ساعات مختلف محاسبه و صورتحساب صادر می کند؛ یعنی تعرفه برق بر مبنای میزان مشترک در روزهای گرما و سرما و یا ساعات استفاده تعیین می شود؛ اساسا انجام این اقدامات در کاهش هزینه های مردم هم مؤثر است.
از دمای مطلوب بدن تا نتایج گرم شدن آن
دکتر نادر پازیار متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: با گرم شدن زیاد هوا و افزایش دمای محیط پیرامون دمای داخلی بدن افراد هم افزایش یافته و به اصطلاح دمای مرکزی بدن زیاد می شود که نتیجه این فرآیند پاسخ جبرانی بدن را به همراه دارد چون اگر سیستم های مختلف بدن ما متعاقب افزایش گرمای هوا و به تبع افزایش دمای مرکزی بدن واکنشی نشان ندهند، این مشکل در نهایت با حیات و زندگی سازگار نیست.
وی با اشاره به اینکه پوست بعنوان وسیع ترین عضو بدن، نقش حیاتی در تنظیم دمای داخلی بدن دارد، می افزاید: با گرم شدن زیاد هوا پوست به منظور کنترل دمای مرکزی بدن در محدوده تقریباً ۳۷ درجه سانتیگراد باید واکنش های فیزیولوژیک و طبیعی از خود ظهور و بروز دهد.
این متخصص پوست و مو می گوید: دمای مطلوب برای پوست بدن بین ۳۳ تا ۳۴ درجه سانتیگراد است و اگر در اثر گرم شدن هوا دمای پوست به ۳۵ تا ۳۹ درجه سانتیگراد برسد، فرد احساس داغ شدن پیدا می کند.
پازیار ادامه می دهد: در پاسخ به گرمای زیاد هوا در ابتدا عروق پوست انبساط پیدا می کنند یعنی به اصطلاح «وازودیلاتاسیون» اتفاق می افتد تا بتواند گرمای مازاد بدن را دفع کند که در نهایت دمای مرکزی بدن در محدوده ثابتی حفظ شود.
وی یادآور می شود: نتیجه انبساط عروق پوست متعاقب گرم شدن زیاد هوا، افزایش جریان خون در سطح پوست، قرمز شدن پوست، و گرگرفتگی و احساس داغ شدن خواهد بود.
این متخصص پوست و مو اضافه می کند: اگر این گرم شدن هوا خیلی شدید باشد بگونه ای که جریان خون در سطح پوست افزایش زیادی نشان دهد، فرد امکان دارد گرفتار افت فشار خون و سرگیجه شود؛ همینطور اتفاق دومی که در پوست بدن با گرم شدن زیاد هوا روی می دهد، افزایش تعریق خواهد بود.
پازیار در انتها می گوید: عرق کردن یک مکانیسم دفاعی و جبرانی برای پوست است تا با افزایش دمای داخلی بدن مواجهه و روبرو شود. نتیجه تعریق از دست دادن آب و نمک از سطح پوست خواهد بود تا تعادل دما در بدن حفظ شود.
نبود اعتبار برای اجرا
عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: خوزستان بر مبنای شرایط اقلیمی استان در یک منطقه ای خشک و آب و هوایی خشک واقع شده و خشکسالی، ازدیاد ماشین و صنایع سبب افزایش دما در سطح استان خصوصاً اهواز شده است.

حسین حیدری می افزاید: توسعه فضای سبز شهر، افزایش امکانات رفاهی و ورزشگاه های سرپوشیده همراه با سیستم های خنک کننده و همینطور استقرار اتوبوس ها و تاکسی های جدید و کولردار همچون راهکارهای افزایش تاب آوری شهروندان در این گرمای طاقت فرسا است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس های جدید همچون نیازی های اصلی کلانشهر اهواز است، عنوان می کند: علیرغم این نیاز و دغدغه ولی متأسفانه شرایط مالی ایجاب نمی کند چون قیمت فعلی اتوبوس ها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است در حالیکه سال ۹۶ قیمت آن ۶۰۰ میلیون بود.
عضو شورای شهر با اشاره به اینکه اعتبارات شهرداری پاسخگوی نیاز خرید اتوبوس های جدید نیست، ادامه می دهد: تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در توقفگاه ها داریم که از کار افتاده اند، هرچند هزینه تعمیر آنها بالاست ولی یکی از بهترین راهکارها برای جبران کمبودهای فعلی در ناوگان اتوبوسرانی اهواز است.
حیدری با اشاره به اینکه در شهر اهواز حداقل به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز است، اظهار داشت: ولی هم اکنون تعداد اتوبوس های فعال در سیستم ناوگان اتوبوسرانی این شهر تنها ۲۲۰ دستگاه است.
این عضو شورای شهر اهواز خبر می دهد: اواخر سال ۹۶ با همکاری شهرداری ۵۵ دستگاه اتوبوس نو خریداری کردیم که اعتبار آنها حدود ۳۲ میلیارد تومان ولی در سال به علت افزایش قیمت توان خرید نداشتیم.
وی در واکنش به کارشکنی های سازمان تاکسیرانی شهر اهواز و بی توجهی به برخورد با افزایش بی رویه نرخ کرایه تاکسی عنوان می کند: برخورد رانندگان تاکسی های شهری بستگی به فرهنگ، اخلاق، رفتار، معنویت، ایمان و وجدان کاری آنها دارد؛ در کشورهای دیگر هم نظارت آن چنانی نیست ولی وجدان کاری قوی دارند.
عضو شورای شهر ادامه می دهد: راننده های تاکسی باید با اخلاق اسلامی برخورد و با مردم مدارا کنند؛ البته تاکسیرانی هم در عین حال باید نظارت کند.
حیدری یادآور می شود: قبلاً هزینه خرید تاکسی ۳۵ میلیون تومان بوده ولی امروزه به ۸۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و شرایط بد اقتصادی بر ناوگان تاکسیرانی هم تأثیر گذاشته و مردم توانایی خرید تاکسی های جدید ندارند.
نیاز اهواز به ۱۲ هزار تاکسی
حیدری در انتها می گوید: تاکسی های فعال در خطوط تاکسیرانی شهری اهواز سه هزار دستگاه هستند ولی در این شهر به ۱۲ هزار تاکسی نیاز داریم.
صرفه جویی با کاهش ساعات اداری
حسن کریمی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: حوزه خدمات رسانی شرکت توزیع نیروی برق کلانشهر اهواز شامل، شهرستان اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، شیرین شهر، الهایی، و ۴۸۵ روستای تابع است.
وی ادامه می دهد: شرکت توزیع نیروی برق اهواز بیشتر از چهار هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط شامل ۱۱ و ۳۳ هزار ولت و بیشتر از ۶ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف ۲۲۰ ولت و ۱۴ هزار ترانس برق در ظرفیت های مختلف شامل ۱۲۵، ۲۵۰، ۳۱۵، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۳۰ دارد که روی شبکه نصب و در حال تأمین برق و عرضه خدمات به شهروندان اهوازی است.
وی با اشاره به اینکه شبکه برق در عمل یک تجهیز بسیار گسترده خدمت رسان است، یادآور می شود: کارکنان این شرکت در بخش های مختلف شبانه روز در تلاش هستند تا این شبکه وسیع را به صورت آنلاین رصد و ضمن استمرار عرضه برق مطمئن و پایدار به شهروندان حوادث پیش آمده را هم مدیریت و اصلاح کنند.
کریمی می گوید: از آغاز فروردین امسال تا امروز چهار مورد خاموشی در جهت تقویت و رفع اشکال روی شبکه فشار متوسط اعمال شده است.

وی ادامه می دهد: با وجود تأکیدهای مکرر رسانه های جمعی کشور و استان در مورد لزوم رعایت الگوی مصرف و مصرف بهینه ولی متأسفانه برخی افراد به این مورد مهم در شرایط سخت آب و هوایی توجه نمی کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز بیان می کند: این افراد همزمان با استفاده از کولر که در خوزستان و کلانشهر اهواز حکم اکسیژن را دارد از لوازم غیر ضروری مانند لباسشویی، جاروبرقی و نظایر آن استفاده می نمایند.
کریمی اضافه می کند: در خردادماه ۹۸ بر مبنای آمار سامانه اتفاقات برق شاهد ۹۴۱ مورد بروز اتفاق شامل سیم بریدگی، فیوز سوزی، آمپر سوزی و بروز اشکال روی تجهیزات ترانس در بعضی از مناطق اهواز بودیم.
وی عنوان می کند: همینطور طی این مدت چهار هزار و ۶۴۵ مورد تماس با سامانه اتفاقات ۱۲۱ برق اهواز داشتیم که به علت مصرف بالای برق تابلوی برق داخل منزل آنان گرفتار اشکال شده بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز با اشاره به اینکه افزایش دما و گرمای هوا سبب افزایش بار مصرف شبکه می شود، می گوید: با اجرای برنامه کاهش ساعت اداری به میزان قابل توجهی شاهد کاهش مصرف بوده ایم و طبق برآورد انجام شده بالغ بر ۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف محقق شده است.
کریمی در انتها با اشاره به اینکه آمار کاهش مصرف برق ادارات و تماسهای سامانه اتفاقات ۱۲۱ طی ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور سال جاری در مهر ماه امسال اعلام می شود، اظهار می کند: افزایش دمای هوا سبب بالا رفتن بار شبکه برق ناشی از استفاده لوازم برودتی می شود، ازاین رو به منظور حفظ و پایداری شبکه از شهروندان تقاضا می شود در ساعت پیک یا اوج مصرف (در کلانشهر اهواز از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و از غروب آفتاب تا ساعت ۲۳) جدا از لوازم پر مصرف غیر ضروری مانند، جاروبرقی، لباسشویی، اتو و نظایر آن استفاده نکنند.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، تأمین زیرساخت های مناسب برای تسهیل مواجهه مردم با گرما در استان خوزستان حداقل خواسته به حق عموم شهروندان است که مسؤلان مربوطه باید تمام تلاش خویش را برای این مهم به کار بگیرند.

برچسب ها:, , ,