چالش های مهم زیست محیطی استان تهران

به گزارش باغ من مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران اظهار داشت: هجوم جمعیت و تمرکز آن در شهر تهران عامل اصلی بروز مشکلات محیط زیستی است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، کیومرث کلانتری در مراسم معارفه سعید محمودی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران – با اشاره به اینکه پست های مدیریتی همانند مرگ افراد هستند و خوب است مادامی یک مسئولیت و امانتی به مدیری واگذار می شود، برای اندوخته های آخرت خود تلاش کند، اظهار داشت: در زمان تصدی بنده دو اقدام انجام شد؛ که شامل تقویت زیرساخت ها، تبیین سازمان محیط زیست در بیرون از محیط زیست و مشارکت ظرفیت های استان در دستور کار می شد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت در تهران زمان زیادی می خواهد، چون که استان تهران برای خود یک کشور است و باید بگوییم ایران ۳۰ + ۱ استان دارد، اظهارکرد: کمبود آب، تمرکز جمعیت، نبود آمایش سرزمین، نبود ظرفیت زیست محیطی، رعایت نکردن ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری همچون چالش های مهم زیست محیطی استان تهران هستند.

کلانتری افزود: روزانه بیشتر از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو و ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد می کنند که نتیجه آن افزایش آلودگی هوا است. در استان تهران روزانه ۱۱ هزار تن پسماند عادی، ۱۱۵ تن پسماند پزشکی، ۴۳ هزار تن نخاله ساختمانی، ۲۲۰۰ تن پسماند صنعتی و ۴۰۰ تن پسماندهای ویژه تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه کار محیط زیست جلوگیری از مشکلات آن در مناطق است و اگر صنعت می خواهیم باید کم آب بر باشد، اظهار داشت: باید از بارگذاری جمعیت در شهر جلوگیری نماییم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: متاسفانه در شهر تهران با افزایش جمعیت هیچ تغییری در حمل و نقل عمومی ایجاد نشده و همین مبحث منجر به افزایش ترافیک شده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست استان تهران یک برنامه و سند ۵ ساله تدوین کرده و این برنامه برای هر شهرستان مجزا است، اظهارکرد: در سال ۹۶ حدود ۴ میلیارد تومان برای اقدامات عمرانی و ۱۴ میلیارد تومان برای هزینه های محیط زیستی اعتبار اختصاص یافته بود که امروز به ۶۱ میلیارد تومان اعتبار افزایش یافته است.

کلانتری در بخشی از صحبت های خود به مبحث بوی اطراف فرودگاه امام اشاره نمود و اظهار داشت: بوی نامطبوع حد فاصل فرودگاه امام خمینی (ره) هم یکی دیگر از مشکلات بزرگ استان تهران بود که ۲۸ کانون آن شناسایی شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: ۹ پاسگاه محیط بانی هم در استان تهران راه اندازی ومنطقه حفاظت شده کاوه ده به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، او در آخر با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده شهرک زیتون هم یکی دیگر از مشکلات محیط زیست استان تهران بوده و مقرر شد وزارت مسکن و شهرسازی حدود ۵۰۰ هکتار از زمین های شهر پردیس را به مالکان واقعی اختصاص دهد، اظهار داشت: در دو سال گذشته ۴۷۶ واحد آلاینده شناسایی و ۱۵۴۰ واحد استان تهران هم به سوخت پاک مجهز شدند همینطور نظارت دقیق بر مراکز معاینه فنی از سال قبل شروع شد.