آتش سوزی تابستانی جنگل ها به کدام استان ها بیشترین خسارت را وارد کرد؟

به گزارش باغ من طی تابستان امسال بیشتر از ۱۶۰۰ هکتار از جنگل های کشور به دنبال آتش سوزی گرفتار خسارت شدند که بیشترین این خسارت ها در استان های کردستان، مرکزی و خوزستان رخ داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، به طور کلی عوامل انسانی و غیر انسانی مختلفی سبب وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور می شود که همچون آنها می توان به بی احتیاطی برخی رهگذران، آتش زدن جنگل و مرتع به علت افزایش اراضی زراعی، آتش زدن بقایای گیاهان زراعی در اراضی مجاور جنگل و مرتع، خشکسالی های پیاپی و… اشاره نمود. با وجود اینکه به قول سرهنگ علی عباس نژاد – فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری – تابستان امسال تعداد آتش سوزی های جنگلی و مرتعی در کشور کاهش پیدا کرد اما خسارت ناشی از آنها به علت نبود تجهیزات بیشتر از سال قبل بود.

عباس نژاد به نکاتی دیگری هم اشاره نمود که در ادامه آمده است:

*طی تابستان امسال ۶۴ فقره آتش سوزی در جنگل های طبیعی کشور به وقوع پیوست که نسبت به سال قبل ۸ درصد در عدد وقوع کاهش داشت.

*در جنگل های دست کاشت کشور هم طی تابستان ۶۸ فقره آتش سوزی صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ مورد کاهش در عدد وقوع داشت.

*بر خلاف اینکه تعداد آتش سوزی ها نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده بود اما میزان خسارت آن بیشتر از سال قبل بود، به صورتی که سال قبل خسارت آتش سوزی ها ۱۰۳۰ هکتار بود اما امسال به بیشتر از ۱۶۰۰ هکتار رسید.

*تابستان امسال متاسفانه سازمان جنگل ها به علت عدم تخصیص بالگرد امکان اطفای حریق به صورت هوایی را نداشت و بنابراین عملیات اطفا در نقاط صعب العبور طول می کشید. ازاین رو خسارت آتش سوزی ها نسبت به سال قبل بیشتر شد.

*بیشترین آتش سوزی ها طی تابستان در منطقه زاگرس به وقوع پیوست و بیشترین خسارت وارد شده طی این آتش سوزی ها در استان های کردستان، مرکزی و خوزستان بود.

*علت وقوع ۹۰ تا ۹۵ درصد این آتش سوزی های عوامل سهوی و عمدی انسانی بود همینطور برخی افراد به قصد تصرف زمین و یا اختلافاتی که درباره مبحث مرتعداری دارند مبادرت به آتش زدن جنگل ها و مراتع کردند.

برچسب ها:, , ,