کاهش ۷۰ درصدی بوی نامطبوع در آراد کوه ظرف ۲ سال آینده

به گزارش باغ من مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از کاهش ۷۰ درصدی بوی مجموعه آراد کوه ظرف دو سال آینده اطلاع داد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، صدرالدین علیپور در نشست خبری امروز (چهارشنبه) در تشریح آخرین جزئیات اقدامات سازمان مدیریت پسماند تهران اظهار داشت: مبحث نظافت شهر و رفت و روب یکی از شاخصهای توسعه به حساب می آید و از موضوعات اساسی است که شهرداری ها در دنیا با آن سنجیده می شوند. در حقیقت میزان موفقیت شهرداری ها با تمیزی شهر برآورد می شود و در حقیقت نگاه به مدیریت شهری با الگوی رفت و روب شهری سنجیده می شود.
وی ادامه داد: در حوزه مدیریت پسماند در شهر تهران مشکلاتی همچون پدیده زباله گردی، تفکیک از مخازن، ذخیره سازی نامطلوب مخازن مکانیزه و… وجود دارد. بر همین مبنا سازمان مدیریت پسماند طرحی تحت عنوان «کاپ» کاهش آلودگی پسماند را در دستور کار خود قرار داده که در جهت اجرای این طرح در درجه اول کاهش تولید پسماند مد نظر قرار گرفته است.
علیپور افزود: مخازن زباله در مقطعی برای شهر تهران خوب بودند اما امروزه با ایجاد موضوعاتی همچون زباله گردی و قرار دادن پسماند در تمام طول روز در این مخازن و موضوعات دیگری همچون رفت و روب و ماشین آلات مورد نیاز برای آنها ضرورت بکارگیری روش های دیگر را بیشتر از پیش فراهم نموده است.
وی تاکید کرد: هم اکنون ذخیره سازی نامطلوب در این مخازن انجام می شود و به علت باز بودن سطح آنها شاهد بوی نامطلوب و تولید شیرابه در این مخازن هستیم. مخاطره در بزرگراه ها به دلیل توقف خودرو های جمع آوری و عدم رعایت بهداشت، ایمنی، نیروی انسانی و تفکیک از مخازن و ایجاد پدیده زباله گردی از دیگر مشکلات این مخازن در سطح شهر تهران است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد برخی اظهارنظرها در انتقال مجموعه آرادکوه از محل فعلی به محل جدید اظهار داشت: ۵۰ سال پیش تیمی آمریکایی مکان یابی آرادکوه را بر عهده گرفتند که موارد خیلی از جمله شرایط باد غالب منطقه و… در این مکان یابی مد نظر قرار گرفت که نهایتا این کار دو سال به طول انجامید. بطور قطع در توسعه شهری و فراهم شدن زیرساخت هایی همچون فرودگاه باید فاصله خویش را با مرکز دفن رعایت می کردند. تصور نمی کنم مکان دیگری در تهران وجود داشته باشد که بتوان این مجموعه را به آن منتقل کرد. بطور قطع در استان دیگری هم نمی توان این مجموعه را برد. اگر هم زمینی بتوان پیدا کرد بطور قطع این انتقال زمان بسیاری طول می کشد و هزینه بسیاری در بر خواهد داشت.
علیپور در تشریح طرح کاپ (کاهش آلودگی پسماند) اظهار داشت: در این طرح برنامه های بسیاری در حوزه های مختلف مدیریت پسماند شامل برگزاری دوره آموزش ویژه برای اصناف و مشاغل در نظر گرفته شده است. همینطور برگزاری دوره آموزش مجازی ویژه کارکنان مجموعه شهرداری و تداوم کمپین آموزشی اطلاع رسانی مد نظر قرار گرفته است. در این طرح آموزش مفاهیم مدیریت پسماند در مدارس پیشبینی شده و بطور قطع باید رسانه ها در این امر خویش را در کنار مجموعه مدیریت پسماند ببینند و در این راه با اطلاع رسانی و آموزش نقش بسزای خویش را ایفا کنند.
وی تاکید کرد: برنامه ها و راهکارهای کوتاه و میان مدت توسعه تفکیک از مبدأ در این برنامه پیشبینی شده و ایجاد سامانه مستقل جمع آوری از مجمع های مسکونی بزرگ و شهرک ها و همینطور سامانه مستقل جمع آوری از مراکز آموزشی همچون مدارس بطور قطع در جهت اجرای این طرح اجرا می گردد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تاکید کرد: هم اکنون در ۹۵۰ ساختمان شهرداری در مناطق ۲۲ گانه سیستم تفکیک پسماند اجرایی شده به شکلی که مشمولین این سیستم در هر یک از این ساختمان ها به میزان تفکیکی که انجام می شود از راه کارت بانک شهر، کارت آنها شارژ می شود. همین سیستم به استانداری برده شد و امروز ابلاغ گردیده که تمام ساختمان های اداری به این سیستم مجهز شوند.
علیپور تاکید کرد: اپلیکیشن جامعی طراحی خواهد شد که مدیریت پسماند به صورت واحد میان شهروندان از راه این اپلیکیشن محقق شود. این طرح در مرحله فراخوان است.
وی با اشاره به بهره گیری از مکانیزم مخازن چندگانه در دنیا و ضرورت استفاده از آن در کلانشهر تهران هم اظهار داشت: هم اکنون در دنیا مکانیزم مخازن چندگانه مورد بهره برداری قرار گرفته است. برای شهری چون تهران هم می توانیم در مقابل فروشگاه ها مخازن چندگانه تفکیک شیشه، پلاستیک و… را قرار دهیم. همینطور در ساختمان های جدید باید اتاقک های پسماند طراحی شوند که در این رابطه با حوزه شهرسازی گفت وگوهایی را شروع کرده ایم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: بطور قطع در آینده باید بهره گیری از مخازن ذخیره سازی هوشمند هم مورد بهره برداری قرار گیرد. سیستم MRF می تواند در نقاط اقماری شهر به همراه خط پردازش مستقر شود تا زباله یک تا سه منطقه را در این مراکز جمع آوری کرد و کارگران مورد تأیید در آنجا تفکیک حداکثری را انجام دهند تا بدین سان از پدیده زباله گردی هم جلوگیری شود.
علیپور تصریح کرد: ظرف برنامه ای دو ساله تلاش خواهیم کرد تا حدود ۷۰ درصد از بوی نامطبوع مجموعه آراد کو را کاهش دهیم.
وی افزود: البته بر مبنای آنچه که مطالعه شد، در مبحث بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام نقش آراد کوه بسیار ناچیز است اما به هر ترتیب ما این برنامه را برای کاهش بوی نامطبوع این مجموعه در دستور کار قرار دادیم.