استاندار تهران : ۶۷ نقطه بحرانی در شهر تهران وجود دارد

به گزارش باغ من استاندار تهران بر ضرورت هدایت آب های جاری به دنبال بارش ها به سمت دشت های استان تهران که گرفتار فرونشست شده اند، تاکید نمود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران و اولین جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان تهران اظهار داشت: در هفته گذشته و هفته جاری با بارش های شدیدی مواجه بودیم که اقدامات و تلاش همه دست اندرکاران مدیریت استان تهران کاری کرد که با بحران جدی مواجه نشویم. در حقیقت پدیده اقلیم جهانی شرایطی را به وجود آورده که شدت و مدت بارندگی ها تغییر کرده است.

استاندار تهران اضافه کرد: قبلا پیشبینی هایی برای بارش ۱۰ میلیمتر در ۴۸ ساعت انجام می شد. در حالیکه امروز میزان بارش و مدت آن به شکل قابل ملاحظه ای تغییر کرده تا جایی که علم هواشناسی از پیشبینی شدت و مدت بارش ها حدودا ناتوان است.

وی افزود: میانگین بارندگی تهران ظرف یک سال عددی حدود ۲۴۰ میلیمتر است در حالیکه امسال ظرف مدت یک هفته حدود ۲۸ درصد میانگین بارندگی ها در تهران اتفاق افتاده است، بنابراین می طلبد امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با این شرایط را فراهم نماییم و رفع مشکلات بطور قطع از واجبات امروز به حساب می آید.

محسنی بندپی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه اثربخش ترین و موثرترین اقداماتی است که در جهت کاهش صدمه در جامعه باید اتفاق بیفتد. در تهران به علت تجاوز به حریم رودخانه ها، ساخت و ساز غیر مجاز در راه رودخانه ها و کمبود تجهیزات و شرایط و اقلیم این شهر در بارندگی یک هفته نقاطی همچون بزرگراه فتح، آزادگان، جاده مخصوص، بلوار امام علی (ع) با آبگرفتگی مواجه گردید و مشکلاتی را برای تردد مردم فراهم نمود.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه ۱۲ نقطه ویژه در تهران وجود دارد که در فروردین ماه امسال امکانات شهرداری در آنها مستقر شدند، اظهار داشت: با استقرار تجهیزات شهرداری در این ۱۲ نقطه نسبت به رفع موانع مسیر آب اقدام شد. بر همین مبنا صدمه های زیادی ندیدیم و باید این روش و عملکرد با شدت و قوت بیشتری دنبال شود.

وی اضافه کرد: باید کارگروهی شکل بگیرد که دستگاه های دخیل در مدیریت بحران در آن عضو باشند و علاوه بر اجرای وظایف محوله اقداماتی را در دستور کار قرار دهند تا از بروز شرایط بد جلوگیری شود.

استاندار تهران تصریح کرد: آب منطقه ای ۶۷ نقطه ای را که بعنوان نقاط پرخطر است باید به صورت مکتوب اعلام نماید. همینطور کارگروه پهنه بندی خطرپذیری سیل استان ها باید در استان تهران شکل بگیرد و نقاط خطرپذیر توسط آن احصا و اعلام گردد. هر رودخانه ای که احتیاج به لایروبی دارد باید توسط آب منطقه ای لایروبی آن صورت گیرد و شهرهای پیرامونی که در معرض صدمه بیشتری هستند باید شن چاله های آنها توسط فرمانداری ها شناسایی و کمک گردد که کانال هایی به دشت های استان تهران که گرفتار فرونشست هستند، راه اندازی شود تا این دشت ها سیراب شوند و از بروز سیلاب در این شهرها جلوگیری شود.

بندپی در انتها اظهار داشت: در حقیقت باید آب را به شکلی از این شهرها عبور دهیم و در طراحی بلندمدت هم آب از محل مسیر کسب و کار و زندگی مردم عبور داده و برای تغذیه آب های زیرزمینی به کار گرفته شود.