مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار: مشارکت، باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور است

باغ من: مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار ضمن سفارش های بهداشتی جهت کاهش تردد شهروندان در هوای آلوده، استفاده از حمل و نقل عمومی، مشارکت مسئولان و مردم را در باطل السحر کردن آلودگی هوا مؤثر دانست.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با بیان وضعیت ناسالم کیفیت هوا از ۱۵ آبان تابحال برای گروه های حساس در شهر تهران اظهار داشت: وارونگی دما پدیده ای است که تحت تاثیر کاهش دما در فصل سرد به شکل تشکیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر به بالا را نمی دهد؛ بنا بر این تولید آلاینده ها از منابع ثابت و متحرک، با عنایت به بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات بیشتر از ظرفیت اکولوژیک در شهر تهران، به انباشت آنها در سطح زمین می انجامد. انصاری در ادامه اضافه کرد: در چنین شرایطی راهکارهای موقت و کوتاه مدت برای کاهش انتشار آلاینده ها و حفاظت از سلامت مردم به خصوص گروه های حساس جامعه همچون کودکان و سالمندان همچون تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودرو ها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ می شود. وی ادامه داد: تعطیلی مدارس برای قرار نگرفتن کودکان بعنوان یکی از گروه های حساس در معرض هوای آلوده هست در واقع وقتی شاخص کیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای گروه های حساس می رسد و شرایط پایدار بدلیل سرما و وارونگی دما حاکم می شود؛ تردد خودرو ها و موتورسیکلت ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند منجر به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر می شود. وی با اشاره به آنکه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده ها را به هوا منتشر می کنند اظهار داشت: در این شرایط تردد خودرو های تک سرنشین می تواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم بویژه سالمندان، کودکان، زنان حامله و افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق به ویژه ذرات کوچکتر از دو و نیم میکرون به حداقل برسد. انصاری راهکار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حرکت در راه برنامه های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاک برشمرد و اشاره کرد: در قالب این برنامه ها، از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده، ارتقای تکنولوژی صنایع، بهبود کیفیت سوخت، زیرساخت های حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در کنترل آلودگی هوا باید دنبال شود. وی با اشاره به اینکه «مشارکت» باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور است، اضافه کرد: همکاری دستگاه های ذیربط در راه اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا و مشارکت و همراهی مردم با دستگاه های متولی و درک این واقعیت که آلودگی هوا بدون عزم جدی و مشارکت واقعی رفع نخواهد شد. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی درباره نتایج اقتصادی آلودگی هوا اظهار داشت: این گزارش حاکی از خسارتی سالانه معادل ۲.۶ میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است که با احتساب جمعیت ۸.۷ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر ۳۰۰ دلار در سال است. وی مشارکت مردم در ایفای مسئولیت شهروندی خود با کاهش استفاده از خودرو های شخصی، استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی، و توجه به کنترل دوره ای خودرو و انجام معاینه فنی که هزینه انجام آن در طول یک سال بمراتب پایین تر از ۳۰۰ دلار سهم هر فرد از خسارت آلودگی هواست و همین طور عدم حضور گروههای حساس جامعه در شرایط آگهی آلودگی در فضای آزاد، و خودداری از هر گونه اقدامی که منجر به انتشار بیشتر آلودگی هوا بشود را از اقدامات کنترلی در این شرایط برشمرد.

منبع: