آیا سهمیه بندی بنزین بر کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد؟

به گزارش باغ من از زمانی که سهمیه بندی بنزین اعمال شد، یکی از موضوعات مطرح شده تأثیر اتخاذ این تصمیم بر ارتقای کیفیت هوا است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعتقاد دارد که سهمیه بندی بنزین مقداری بر کاهش آلودگی هوا موثر است هرچند که در ایام سرد خودرو های گازوئیلی نقش بیشتری در آلودگی هوا دارند.

عیسی کلانتری در گفت و گو با ایسنا گفت: درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین قرار نیست در محیط زیست و در زمینه کاهش آلودگی هوا هزینه شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین چه تاثیری بر کاهش آلودگی هوا در کشور گذاشت، اظهار نمود: این مورد مقداری تأثیر در کاهش آلودگی هوا دارد. هر چند که برپایه اعلام پلیس طی روزهای اخیر مصرف سوخت در کشور افزایش یافته اما هم اکنون رانندگان سهمیه ۱۲۰ لیتر بنزین آبان و آذر را دارند و امکان دارد به این علت مصرف سوخت کاهش پیدا نکرده باشد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به این که بنزین بیشتر در تابستان سبب افزایش آلودگی می شود، خاطرنشان کرد: در ایام سرد سال خودرو های گازوئیلی مانند اتوبوس ها، کامیون ها و مینی بوس ها هوا را بیشتر آلوده می کند اما زمانی که هوا به بالای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد می رسد بنزین روی آلودگی هوا تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته کلانتری هم اکنون در فصل پاییز و زمستان تأثیر خودرو های بنزینی بر آلودگی هوا حدود ۲- ۳ درصد است اما در تابستان این تأثیر به بیشتر از ۶۰ درصد می رسد. هم اکنون ۶۰ – ۷۰ هزار خودرو های گازوئیل سوز در کشور روی آلودگی هوا تأثیر گذارند.