یک پژوهشگر حوزه میراث طبیعی خبر داد؛ شناسایی نزدیک به ۲ هزار درخت کهنسال در ایران

به گزارش باغ من خوشنویس اظهار داشت: تابحال در ایران یک هزار و ۹۳۸ درخت کهنسال شناسایی شده است که برآوردهای صورت گرفته نشان داده است که تعداد درختان کهنسال ایران حتما بیشتر از این تعداد است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، در نشست «بررسی٬ شناخت و حفاظت درختان کهنسال» که به همت گروه میراث طبیعی پژوهشگاه برگزار گردید خوشنویس در مورد درختان کهنسال ایران اظهار داشت: تاریخچه شناسایی درختان کهنسال در جهان به سال ۱۹۵۰ و حدود ۷۰ سال قبل باز می گردد اما این پویش در ایران قدمتی ۲۳ ساله دارد، با این وجود در این ۲۳ سال ایران توانسته ۷۰ سال به جلو حرکت نماید.
وی به اهمیت شناسایی و دسته بندی درختان کهنسال اشاره نمود وادامه داد: بنیان ژنی و ژن پلاستیک های طبیعی درختان کهنسال سبب می شود این درختان در سال های متمادی استوار باقی بمانند از این جهت این درختان برای آیندگان مفید و میراث ما برای آنها هستند.
این کارشناس اضافه کرد: همینطور درختان کهنسال می توانند به مطالعات تاریخ نگاری و اکولوژی کشور کمک شایانی کنند چونکه همانطور که می دانید می توان از روی دوایر درختان به تعداد سالهای عمری آنها پی برد.
او اظهار داشت: اگر دوایر روی درختان نازک باشند مشخص می شود که در آن سال خشکسالی وجود داشته و درخت کمبود آب داشته و اگر قطر دواره تنه درخت بیشتر باشد نشان از آن دارد که سالی پر بار را از سر گذرانده است.
خوشنویس خاطرنشان کرد: در نتیجه از لحاظ تاریخ نگاری می توان دوره های ترسالی و خشکسالی و بازه زمانی بازگشت آنرا به صورت مشخص و دقیق مطالعه کرد.
وی به اهمیت مطالعه درختان کهنسال در ایران پرداخت و اظهار داشت: یک هزار و ۹۳۸ درخت کهنسال تابحال در ایران شناسایی شده است که از این تعداد یک هزار درخت عمری بین ۳۰۰ تا ۳ هزار سال دارند.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر از ۱۰۰ درخت بالای ۱۰۰۰ سال در استان خراسان جنوبی وجود دارد و مردم این استان با وجود شرایط اقلیمی گرم و خشک به علت حرمتی که برای درختان قائل می شوند تا کنون این درختان را حفظ نموده اند.
این پژوهشگر حوزه میراث طبیعی در ادامه با اشاره به اینکه درختان کهنسال می توانند گردشگرجذب کنند افزود: خیلی از این درختان باید بعنوان اثر ملی ثبت شده و بعنوان یک میراث جهانی به دانشمندان و پژوهشگران و علاقمندان معرفی شوند.
او اظهار داشت: چونکه درخت هایی که در ایران وجود دارند از گونه های مختلف بی نظیر جهان اند، مانند سپیدار نظرعلی که قدیمی ترین سپیدار جهان است و یا بلوط روستای گاوزن محله که بیشتر از ۶۰ متر ارتفاع دارد و بلندترین درخت جهان محسوب شده و قابلیت ثبت در کتاب گینس را داراست.

برچسب ها:,