رئیس سازمان محیط زیست: نفت به تعهدات خود در هورالعظیم عمل کرده است

به گزارش باغ من رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شورای عالی امنیت ملی درباره برداشت نفت از هورالعظیم تصمیم گیری می کند، اظهار داشت: نفت به تعهدات اکتشافی خود در هورالعظیم عمل کرده است.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، عیسی کلانتری، پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم در کمپ میدان نفتی آزادگان شمالی در جمع خبرنگاران، سهم میادین نفتی تالاب هورالعظیم از تولید نفت کشور را حدود ۱۵ درصد عنوان نمود و اضافه کرد: روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت از میادین هورالعظیم استحصال می شود، این حوزه ها مشترک با کشور همسایه است و نمی توان اکتشاف را متوقف کرد. وی افزود: حوزه های مشترک نفتی فرا دستگاهی و فرا تشکیلاتی است که در رده های بالای کشور و شورای امنیت ملی درباره آنها تصمیم گیری می شود، بدین سبب همه باید خودشان را با آنها هماهنگ کنند، حوزه های مشترک را نمی توانیم به دلیلهای کوچک تری رها نماییم تا مثل پارس جنوبی در خلیج فارس شود که قطری ها ۱۵ سال زودتر از ما اکتشاف را آغاز نموده بودند. کلانتری با اشاره به اینکه هم اکنون در هورالعظیم با وزارت نفت مشکل جدی نداریم، اشاره کرد: نفت استانداردهای خودرا اصلاح کرده و به تعهدات اکتشافی خود عمل کرده است.

وی درباره ارتفاع تأسیسات نفتی در هورالعظیم که مانع آبگیری تالاب می شد، اضافه کرد: ارتفاع تأسیسات مهم نیست مهم آلودگی است، نفت زمانی که استانداردها را رعایت نکرده بود خودش لطمه دید، حالا تا جایی که مقدور بوده استانداردها را رعایت کرده اما مساله رقابت در برداشت از میادین نفتی مشترک است. رئیس سازمان محیط زیست در حالی از تحقق تعهدات نفت در هورالعظیم و اصلاح استانداردهای تأسیسات نفتی می گوید که بامداد روز گذشته در همایش مدیران تالاب ها در اهواز، اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشته بود: در هورالعظیم به علت کارهای نفتی، خیلی از آلودگی های نفتی به سمت تالاب هدایت می شوند، بااینکه در سال های اخیر محیط زیست خوزستان کوشش های زیادی کرده که این تهدید را به حداقل برساند، ولی این تهدید همیشگی است. بگفته وی، هورالعظیم به علت توسعه کارهای نفتی به مخازن و تکه های مختلفی تبدیل گشته است.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور و در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم دیگر در عراق است. بخش هایی از هورالعظیم از سال ۸۷ برای اکتشاف نفتی به وزارت نفت واگذار شده است. وزارت نفت در سیل اخیر متهم شده بود که برای جلوگیری از آبگرفتگی تأسیسات خود مانع آبگیری هورالعظیم شده است که وزیر نفت این بهتان را رد کرده است. هورالعظیم بعنوان یکی از کانون های بحرانی گرد و غبار شناخته شده است. معاون رئیس جمهوری همین طور در حاشیه همایش مدیران تالابی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در صورت تصویب بودجه سال آینده در مجلس، بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد ریال در بخش بهبود وضعیت محیط زیست سرمایه گذاری می شود. وی پسماند را از مسائل جدی دولت دوازدهم عنوان نمود و تصریح کرد: در بودجه سنواتی ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای مدیریت پسماند پیش بینی شده است. کلانتری اضافه کرد: برمبنای قانون بودجه سال ۹۹ نیز به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندها، مقرر شده از محل عوارض فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود، تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بازیافت پسماندها گرفته و بوسیله صندوق محیط زیست برای کمک به شهرداری ها و سرمایه گذاری در حوزه پسماندها اختصاص داده شود. وی از افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه های پسماند سوز آگاهی داد و افزود: نرخ خرید برق از نیروگاه هایی که از پسماندها استفاده می نمایند قبل از این ۶ هزار ریال بود که با تصویب سازمان برنامه و بودجه به ۱۴ هزار ریال افزایش یافته است تا سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید برق توجیه اقتصادی داشته باشد. کلانتری افزود: در بودجه پیش بینی شده که ۳۵ درصد از مالیات های ارزش افزوده که به شهرداری ها پرداخت می شد، صرف جبران خسارت های محیط زیستی و احیای محیط زیست در شهرهایی شود که کارخانجات سلامتی مردم را به خطر می اندازند. وی تصریح کرد: حفاظت و احیای گونه های در معرض تهدید که از نظر ژنتیکی برای کشور مهم می باشد، با کمک سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی خارجی نیز جزو برنامه هاست.

کلانتری در ادامه محیط زیست را محور توسعه دولت دوازدهم عنوان نمود و اظهار داشت: طبق گفته رئیس جمهور، در دولت دوازدهم هیچ طرحی بدون مجوز محیط زیست نباید اجرا شود، این تصمیم مبارکی است که دولت اتخاذ و شورای عالی محیط زیست مصوب کرده و سازمان برنامه ریزی نیز پذیرفته که بودجه ای به این طرح ها تخصیص داده نشود، این تصمیم گیری ها برای این است که در آینده مشکلات ناشی از طرح های اجرا شده فاقد مجوزهای زیست محیطی تکرار نشود.

وی با اشاره به تصمیمات دولت در حوزه کاهش خسارت های زیست محیطی صنایع، اظهار داشت: از سال ۹۷ مقرر شده است که هیچکدام از پروژه آب بر شامل صنایع فولاد و صنایع پتروشیمی در داخل سرزمین مجوز داده نشود و این صنایع باید در کناره های مرزهای آبی کشور به اجرا درآید.

کلانتری با اشاره به اینکه گرد و غبار بخش عمده ای از کشور خصوصاً جنوب را فرا گرفته، تصریح کرد: در ۲ سال قبل سالانه بیشتر از ۶۰۰ میلیون دلار بوسیله بودجه های سنواتی برای مهار گرد و غبار داخلی تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: حقابه بیشتر از ۳۸ تالاب کشور در شورای عالی آب به تصویب رسیده، و سهم آبی محیط زیست برای اولین بار با این مصوبه رسمیت پیدا کرده، قبل از این حقابه زیست محیطی رایج نبود و همه آب به مصرف کشاورزی و شرب می رسید، بدین سان وزارت نیرو باید همانند حقابه کشاورزی و شرب آنرا اختصاص دهد.

کلانتری با اشاره به اینکه تالاب های مرکزی که خشک شده برای ما اهمیت بیشتری دارد، اضافه کرد: حقابه تالاب های جازموریان، پریشان، گاوخونی، بختگان و تشک باید اختصاص داده شود، این در حالیست که در گذشته به علت نیاز مردم به تأمین غذا تصور بر این بود آبی که وارد تالاب می شود، هدر می رود، اما با ظاهر شدن خسارت های زیست محیطی همه متوجه اشتباهات گذشته شده اند.

منبع: