گزارش باغ من؛ رشد پویش دانش آموزان برای حذف زباله و پلاستیک به بطن جامعه

باغ من: دانش آموزان یک مدرسه بعنوان پایلوت چالشی هرمی برای پاکسازی زباله و حذف پلاستیک راه اندازی کرده اند که بخش زیادی از شهروندان و نهادهای دولتی را درگیر خود کرده است.
به گزارش باغ من به نقل از مهر شهرستان کهنوج از شهرهای جنوبی استان کرمان در چند ماه اخیر شاهد پویشی زیست محیطی به نام «کهنوج بدون پلاستیک» بوده است که بخش زیادی از شهروندان و نهادهای دولتی را درگیر خود کرده است. نقطه آغاز این حرکت از درون پارک علمی-تفریحی به نام «پارک انرژی» بوده که توسط بنیاد نیکوکاری ماهتاب سازان ایرانیان برای دانش آموزان کهنوجی راه اندازی اندازه شده و سپس به مدارس این شهرستان گسترش یافته است.
امیرمحمد مرادی کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان کهنوج درباره پویش بدون پلاستیک مدرسه های این شهرستان به خبرنگار مهر می گوید: پویش بدون پلاستیک از ۱۴ اردیبهشت سال ۹۸ و با هدف تربیت زیستی محیطی دانش آموزان برای نخستین بار با همکاری بنیاد نیکوکاری ماهتاب سازان ایران و شهرداری کهنوج در مدارس اجرا شد. از ۱۴ اردیبهشت تا به امروز ۳۸ مدرسه پوشش داده شده است. حدود ۱۹ هزار دانش آموز در حدود ۲۰۰ مدرسه در شهرستان کهنوج وجود دارد که می توان گفت از این میان حدود ۴ هزار دانش آموز حالا در این طرح دخیل هستند. وی تاکید می کند: این طرح حالا به سمت مردم رفته و دانش آموزان به سراغ کسبه شهر، بازاریان و پس از آن به ادارات و نهادها می روند. وقتی طرح در کل شهرستان کهنوج همه گیر شد بنا بر این است که به شهرهای دیگر هم آورده شود. شعار ما این بود که نباید همه کارها را از شهرهای بزرگ شروع نماییم. خیلی از کارهای اجتماعی را می توانیم از شهرهای کوچک شروع نماییم.
به گفته وی در این پویش یک سری آموزش ها در مدرسه به دانش آموزان داده می شود. اینکه محیط زیست و اهمیت نگهداری محیط زیست چیست و جنبه های زیست محیطی مختلفی برای ما مفیدست برای دانش آموزان توضیح داده می شود. دانش آموزان از فضای مدرسه شروع می کنند، پاکسازی مدرسه، اطراف مدرسه، و بعد بحث تفکیک زباله ها به زباله های خشک و تر را دارند و پس از آن آموزش هایی به معلمان داده می شود تا برای والدین اجرایی کنند تا ساعاتی که دانش آموز در خانه صرف می کند، کارهای زیست محیطی ادامه دار و پیوسته باشد.آسیه جشان پور مدیر اجرایی پارک انرژی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: این طرح ابتدا با فراخوان یک مدیر خوش ذوق در مدرسه شهید صفر اسکندری شروع شد. این مدیر از دو مدرسه دیگر برای پیوستن به چالش پاکسازی محیط مدرسه از زباله دعوت کرد. مدارس دیگر هم ضمن گفتگو و آموزش دانش آموزان، محیط مدرسه را با مشارکت همکاران و دانش آموزان پاکسازی می کنند و در یک ساختار هرمی هر مدرسه ای که به چالش می پیوندد، از دو مدرسه‌ی دیگر برای پیوستن به طرح دعوت می کنند تا این هرم هر روز بزرگ تر شود. از آنجایی که پویش کهنوج بدون پلاستیک حالت زایشی دارد، برمبنای مشارکت شهروندان و نهادهای مسئول در دیگر حوزه ها هم وارد شده است. چالش هرمی پاکسازی محیط مدرسه از زباله از مهمترین حرکت های این پویش است که در سطح مدارس شهرستان کهنوج شکل گرفته است و تاکنون ۳۸ مدرسه به این پویش هرمی پیوسته اند.
ایمان کهوری عضو بنیاد نیکوکاری ماهتاب سازان نیز درباره ابعاد دیگر این پویش می گوید: پویش کهنوج بدون پلاستیک که از پارک انرژی شروع شد خیلی سریع با چالش هرمی پاکسازی مدارس در سطح مدارس توسعه پیدا کرد. در ادامه برای افزایش هماهنگی و مشارکت ها کارگاه مروجان محیط زیست هم برای معلمان اضافه گردید. علاوه بر کارهایی که بر جامعه‌ی دانش آموزان شهر تمرکز دارد، بر حسب مناسبت های متفاوت ملی و مذهبی طرح های مانند طرح پاکبان حسینی با مشارکت گروه های مردمی و دولتی تعریف می شود تا مشارکت عمومی گسترش پیدا کند. در کنار آن طرح پایلوت خیابان بدون زباله در یکی از خیابان های پرتردد شهر شروع شده است که بعد از اتمام دوره پایلوت و ستاندن بازخوردها وارد دیگر خیابان های هم می شود. همین طور طرح رفتگران افتخاری کهنوج یک فضایی است که مدیران شهرستان، گروه های اجتماعی، ورزشی و هنری و عموم شهروندان در لباس رفتگر قرار می گیرند و با همیاری شهرداری، نقاط پرزباله که خارج از حوزه‌ی تعریف شده واحد خدمات شهری شهرداری هستند را پاکسازی می کنند تا منظری زیبا برای شهر ایجاد شود و زباله ها از سطح زمین جمع آوری شوند.
پویش کهنوج بدون پلاستیک توانسته است در بین مخاطبین مختلف شهرستان کهنوج همه گیر شود و آرمان خودرا اینگونه تعریف کرده است که تا آخر سال ۱۳۹۹ کهنوج به شهر بدون پلاستیک تبدیل گردد.

منبع: