مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد ضرورت مشارکت مردم و عزم دستگاه ها برای اجرای قانون هوای پاک
|به گزارش باغ من مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران بر ضرورت مشارکت مردم و عزم جدی دستگاه ها برای اجرای قانون هوای پاک تاکید نمود.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، شینا انصاری در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک با اشاره به وظایف هر یک از دستگاه های در رابطه با مبحث آلودگی هوا که در قانون هوای پاک مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: این قانون دو سال پیش در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و به تمامی دستگاه ها ابلاغ گردید. قانونی که در آن تکالیف دستگاه های مختلف در حوزه کاهش آلودگی هوا صراحتاً مشخص شده بود. وی ادامه داد: نخستین قانون در مورد آلودگی هوا قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست بود که قبل از انقلاب و در سال ۱۳۵۳ به تصویب رسیده بود. البته در سال ۱۳۵۴ آیین نامه های اجرایی آن به تصویب رسید و تا حدودی مقررات این قانون بسط پیدا کرد. انصاری افزود: به صورت مشخص نخستین قانونی که مربوط به آلودگی هوا بود در سال ۱۳۷۴ تحت عنوان قانون نحوه پیشگیری از آلودگی هوا تصویب گردید. با گذشت دو دهه از تصویب این قانون، تشدید آلودگی هوا در تهران و شهرهای دیگر به همراه بروز پدیده گرد و غبار در استان های غربی و جنوب غربی کشور مشکلاتی را فراهم نمود که نیاز بود این قانون مورد بازبینی قرار گیرد. چون که جرایم مشخص شده در آن هم ضمانت اجرایی لازم را نداشت. بدین سان نهایتاً قانون هوای پاک در مجلس به تصویب رسید. مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه سهم دستگاه های مختلف و شهرداری ها در این قانون مشخص شده است و باید با ایجاد هم افزایی در جهت کاهش آلودگی هوا گام بردارند، اضافه کرد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۷۹ تصویب گردید. به شکلی که این برنامه به تصویب هیات وزیران رسید و اقدامات خوبی هم در آن زمان همچون حذف سرب از سوخت خودرو ها انجام شد. وی افزود: در اوایل دهه ۸۰ بحث استانداردسازی خودرو ها که باید استاندارد یور و۲ را داشته باشند مطرح و اجرایی شد. این اقدامات حداقلی شاخص آلایندگی هوا در دهه ۸۰ را که برجسته آن منوکسید کربن بود به شکل قابل توجهی کاهش و نهایتاً این آلاینده حذف شد. وی تصریح کرد: اما شاخص آلایندگی هوای تهران هم اکنون ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند و در تابستان هم شاهد افزایش آلاینده ازن هستیم. اقداماتی که در قانون هوای پاک پیشبینی شده همچون از رده خارج شدن خودرو های فرسوده، ارتقای خودرو های تولیدی که تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا خودرو ها را به استاندارد یورو ۵ برساند و همینطور بحث بهبود کیفیت سوخت که بنزین باید به استاندارد یور و۴ برسد و هم اکنون هم تا حدودی انجام شده اما باید در مورد گوگرد سوخت دیزل هم اقدامات موثر صورت گیرد که می تواند ما را در راه آینده نسبت به کاهش آلودگی هوا امیدوار کند. انصاری با اشاره به نقش شهرداری در قانون هوای پاک اظهار داشت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این قانون به وزارت کشور محول شده و تکلیف هایی همچون فراهم کردن تسهیلات و اعتبارات لازم برای شهرداری ها همچون شهرداری تهران مشخص شده است. همینطور بحث معاینه فنی و مبحث صنایع آلاینده بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده شده است. وی تصریح کرد: تمامی این تکالیف به روشنی مورد تاکید قرار گرفته اما متاسفانه طی دو سال قبل روند اجرای قانون هوای پاک کند بوده به علل مختلف مصوبات این قانون اجرا نشده که همچون آن می توان به ایجاد تسهیلات توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره نمود. اگر مطابق برنامه و پیشبینی قانون پیش می رفتیم شاید سال جاری روزهای ناسالم کمتری را شاهد بودیم. وی با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک بعنوان یک سند بالادستی به حساب می آید، اضافه کرد: تنها وضع قانون کفایت نمی نماید. در این عرصه مصوبات بسیاری داریم که در یک دهه اخیر به تصویب رسید؛ اما متاسفانه بخش عمده آنها معطل مانده است. برای پیشروی سریع تر در راه پیشبینی های قانون هوای پاک نیازمند عزم جدی همه دستگاه ها هستیم. باید بستر مناسب اجرای این قانون فراهم گردد و در این میان مشارکت مردم هم بسیار حائز اهمیت می باشد.