مدیرکل محیط زیست استان عنوان کرد: کوشش برای ارتقای تالاب میقان به منطقه حفاظتی شکارممنوع

به گزارش باغ من ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: در تلاش هستیم که تالاب میقان اراک به منطقه حفاظتی شکار ممنوع ارتقا یابد.
رضا میرزایی امروز دوشنبه هفتم بهمن ماه در نشست مطبوعاتی به مناسب ۱۵ بهمن “روز تالاب ها” با اشاره به اینکه تالاب میقان اراک یکی از مهمترین تالاب های مرکزی کشور است، اظهار نمود: خوشبختانه تابحال با وجود مهاجرت پرندگان به این تالاب مورد و تلفاتی ناشی از بیماری مشاهده نشده است و با عنایت به مرگ شمار زیادی پرنده در تالاب میانکاله که علت آن هنوز از جانب دامپزشکی اعلام نشده این مورد خطری برای تالاب میقان نخواهد بود چونکه مهاجرت از بالا به پایین و به سمت تالاب میقان تمام شده و بیماری دامن گیر میقان نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون مبحث مهاجرت معکوس پرندگان مطرح است، اظهار داشت: اگر تلفاتی در تالاب میقان اراک وجود داشته تلفات فیزیکی بوده و هیچ بیماری در منطقه گزارش نشده است.
میرزایی در مورد صید و شکار در تالاب میقان اراک بیان نمود: امسال تنها مجوز صید و شکار پرندگان خشکی زی به صورت شهرستانی در استان صادر شده و حتی شمار پروانه شکار از ۳۴۰۰ مورد پارسال به کمتر از هزار مورد رسید، اما نکته اینجاست که به هر حال تخلف وجود دارد، اما دستگاه قضایی و یگان حفاظت همواره با قدرت با این مساله مقابله کرده اند به صورتی که امسال یکی از شکارچیان غیر مجاز که مبادرت به صید بیشتر از ۱۰۰ پرنده کرده بود با برخورد قاطع دستگاه قضایی مواجه گردید، به صورتی که علاوه بر ضبط سلاح و جزای نقدی به حبس هم محکوم شد. البته پاسگاه محیط بانی تالاب که از سال ۹۳ هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است، همزمان با روز تالاب در روستای داوودآباد رسما افتتاح می شود.
وی ادامه داد: در کوشش برای ارتقای تالاب میقان اراک به منطقه حفاظتی شکار ممنوع هستیم، به صورتی که ۲۴ هزار هکتار اطراف آن شکار ممنوع و حریم آن کاملا مشخص شود که در این صورت حتی افرادی دارای مجوز شکار هم امکان شکار در این منطقه را نخواهند داشت.
وی با اشاره به کنترل ریزگردها در منطقه کویری و شمالی میقان خاطرنشان کرد: امسال بواسطه بارندگی مناسب، تراز ۳۰ ساله تالاب میقان شکسته شد و بیشتر از ۱۱۰ میلیون مترمکعب آبگیری تالاب را شاهد بودیم، همینطور کاشت قره داغ در بخش عمده ای از تالاب سبب کنترل ریزگردها شده و حتی جایی برای کاشت این گیاه در قسمت شمالی میقان باقی نمانده است. البته در سیلاب بهار ۷۰ هکتار قره داغی که توسط محیط زیست کاشته شده بود از بین رفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: یکی از عواملی که سبب تولید ریزگرد در تالاب میقان می شد تردد کامیون های برداشت سولفات سدیم شرکت معدنی املاح ایران است که خوشبختانه حجم تردد آنها به یک دوم رسید و طبق تصمیمی که به تازگی با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در اراک اتخاذ شد قرار شد باطله های شرکت املاح بوسیله کامیون به سطح تالاب منتقل نشود و ادامه کار به کمک پمپاژ صورت خواهد گرفت. این کار توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مطالعه خواهد شد تا باطله ها با پمپاژ دقیق به محل برداشت بازگردانده شود.
وی با اشاره به ورود پساب به تالاب میقان بیان نمود: پساب فاضلاب شهر اراک به میزان ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه وارد تالاب می شود. این پساب در شرایط بحرانی به تالاب کمک شایانی کرد، اما ورود بیش از اندازه آب شیرین تهدیدی برای تالاب و از بین رفتن آرتمیا و رشد بیش از اندازه نیزارها خواهد شد.
میرزایی در مورد گردشگری تالاب اظهار داشت: گردشگری تالاب فرصتی است که تابحال مغفول مانده است و در برنامه مدیریت جامع تالاب ها هم مشارکت همه ذینفعان دیده شده و مطالعات تکمیلی هم در دست اقدام است، شاید میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری، تمام منطقه را مدنظر داشته باشد، اما محیط زیست چنین نگاهی ندارد و حتی با جاده فعلی موجود در تالاب هم مخالف هستیم و بطور قطع بعد از توقف برداشت از تالاب باید این جاده جمع شود، همینطور اجازه ایجاد دیوار ساحلی و راه اندازی تاسیسات در کنار تالاب نخواهیم داد.
وی افزود: سال جاری به علت پر آب بودن تالاب حجم بازدیدکنندگان و گردشگران بسیار افزایش پیدا کرد و اگر دستور دادستانی نبود بطور قطع مردم تا انتهای تالاب با خودرو تردد می کردند ولی از نظر محیط زیست توسعه گردشگری باید با چارچوب ها و الزامات همخوان باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه ظرفیت و برد گردشگری تالاب میقان باید مشخص شود، اظهار داشت: هر چه دست ورزی به محیط زیست کمتر باشد، بطور قطع مشکلات کمتر خواهد بود و همه اقدامات باید با اصول حفاظتی تراز باشد. راه اندازی هتل و رستوران های بزرگ صرفا جنبه اقتصادی دارد در حالیکه باید جوانب حفاظتی آن هم دیده شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های گردشگری و پرنده نگری، برج راه اندازی شده در این منطقه است، برج در سال ۱۳۹۳ با هدف استقرار سامانه پایش الکترونیکی تالاب راه اندازی شد و مسلما برای بازدید عموم استقامت سازه بسیار مهم بود و درست در زمان راه اندازی تمام تجهیزات نصب سامانه و دوربین ها خریدار شد، اما متاسفانه این برج در سال ۱۳۹۳ به صورت کامل از پیمانکار تحویل گرفته نشد، در سال ۱۳۹۶ با وقوع آتش سوزی در تالاب استاندار دستور به مقاوم سازی سازه داد و بر همین مبنا ۷۴ میلیون تومان برای این سازه در نظر گرفته شد تا اتصالات برای کاهش لرزش سازه اصلاح گردد، هرچند که این مبلغ برای این کار کم بود، اما کار فنی آن در شهریور ۹۷ اتمام یافت و درست در آبان همان سال باردیگر دستگاه قضا غیر ایمن بودن این برج را مطرح نمود، بعد از بررسی مشخص شد که فوندانسیون سازه تکمیل و مقاوم است و مقرر شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان رقمی برای رفع نقایص آن اختصاص دهد.
میرزایی با اشاره به اینکه نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استفاده عموم از این برج است، اما نظر محیط زیست استفاده خاص است، اضافه کرد: بنا داریم که این برج به مرکزی برای بازدیدکنندگان تبدیل گردد تا ارزش های زیستی تالاب به بازدیدکنندگان آموزش داده شود و حتی می توان از بخش خصوصی در این راستا بهره برد که اتفاقا متقاضیانی هم دارد اما باید در وهله اول زیرساخت های فنی آماده شود.
وی با اشاره به اجرای طرح سیپا ویژه افزایش دانش بومیان حاشیه تالاب که اولویت ها و مزیت های میقان در آن بیان می شود، اظهار داشت: مبحث شناسایی حشره های موجود در تالاب در چارچوب یک طرح در حال مطالعه است، اما نباید فراموش کرد که این حشرات در چرخه تغذیه ای پرندگان تالاب جای دارند و بنابراین باید مطالعات جامعی در مورد آنها صورت گیرد که امیدواریم تا آخر سال به پایان برسد و به راهکاری علمی برای مواجهه با این حشرات دست یابیم مسلما استفاده سم و آتش زدن تالاب گزینه مناسب و درستی برای کنترل حشرات منطقه نخواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درمورد اعتبارات تخصیصی به استان اظهار داشت: اعتبارات عمرانی در چارچوب اسناد خزانه است، اما با این وجود به تازگی یک دستگاه هلی شات به منظور کنترل الکترونیکی تالاب و سرشماری پرندگان خریداری شده است، ۲ میلیارد ریال برای تکمیل دایک حفاظتی به صورت نقدی دریافت شد و از محل دفتر تالاب ها برای افزایش مشارکت های مردمی به دنبال جذب اعتبارات ملی هستیم. در مجموع امسال ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار به استان اختصاص یافته که احتمال افزایش آن تا آخر سال وجود دارد.
میرزایی در مورد پیوستن تالاب میقان اراک به کنوانسیون رامسر خاطرنشان کرد: سال آینده پنجاهمین سالگرد فعالیت کنوانسیون رامسر است که استان مرکزی میزبان تمام استان های کشور در روز تالاب خواهد بود و امکان دارد برنامه های این کنوانسیون در پنجاهمین سال تاسیس آن تغییر کند. آخرین تالابی که به این کنوانسیون پیوسته تالاب زریوار بوده است بهمین دلیل مراسم روز تالاب سال جاری در این تالاب برگزار می شود، اما نکته مهم این است که تالاب ها باید مزیت های لازم را برای پیوستن به این کنوانسیون داشته باشند.

برچسب ها:, , ,