رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد مشخص شدن علت مرگ ۸۰۰۰ پرنده در میانکاله

به گزارش باغ من ایسنا/مازندران رئیس سازمان دامپزشکی کشور «بوتولیسم» را دلیل اولیه تلف شدن ۸۰۰۰ بال پرنده مهاجر میانکاله شهرستان بهشهر عنوان نمود.
علیرضا رفیعی پور در گفتگو با ایسنا با بیان علت مرگ پرندگان در تالاب میانکاله شهرستان بهشهر تصریح کرد که بوتولیسم یک بیوتکسینه است؛ یعنی یک باکتری از جنس کلوستریدیوم بوتولینوم.
وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی بلافاصله در مورد تلفات تالاب میانکاله ورود کرده است، خاطرنشان کرد: مطالعات میدانی و محیطی سریعا آغاز و بعد از نمونه گیری شک به بیماری مشترک بین انسان و پرندگان بود که کمتر از ۴۸ ساعت بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل رد شد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با عنایت به این که آب تالاب میانکاله هم راکد و باتلاقی است، بیماری بوتولیسم هم ناشی از همین شرایط منجر به تولید سم در گیاه و آب در این منطقه شده و با تغذیه پرندگان از این آب و گیاه منجر به تلفات آنها شده است.
رفیعی پور اظهار داشت: نتیجه اولیه برپایه چندین آزمایش و بازدید میدانی به دست آمده است، در صورتیکه احتیاج به تکرار آزمایش و یا حتی ارسال نمونه ها به خارج از کشور برای آزمایش گیری باشد، از جانب دامپزشکی کشور انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ تیپ از بیماری بوتولیسم در جهان شناسایی شد، اضافه کرد: نوع بیماری که در پرندگان میانکاله مشاهده شده از نوع تیپ ” سی ام ” است که قابلیت انتقال از پرندگان به انسان را ندارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: مرگ و میر پرندگان با درصد بالا بر اثر این سم طبیعی بوده است که در بازه زمانی ۷ تا ۸ روز کاملا مرتفع می شود و شرایط به حالت عادی برگشته و قربانی نخواهد گرفت.
رفیعی پور با اشاره به اینکه نمونه ها به آزمایشگاه پاستور برای تایید بیشتر فرستاده شد، اظهار داشت: این سم در آزمایشگاه بر روی موش ها مورد آزمایش قرار گرفته و نمونه ها برای سازمان دامپزشکی کشور ارسال شد که بعد از مباحث بالینی و اطلاعات محیطی بیوتوکسین به وجود سم بوتولیسم رسید و برای تکمیل قطعیت نتیجه نهایی طی این هفته اعلام می شود.
وی اظهار نمود: میکروب های این بیماری بی هوازی است و سم خطرناکی در آب راکد و زمین باتلاقی بوجود می آورد و پیشبینی می شود این بیماری حداکثر ۱۰ هزار پرنده را در تالاب میانکاله تلف کند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: پیش از این محیط زیست مازندران از جمع آوری بیشتر از ۶۰۰۰ قطعه لاشه تا روز یکشنبه اطلاع داد و اعلام نمود که در ایام اخیر روند این بیماری کاهش یافته و بر اساس گزارش محیط زیست در روز جاری میزان مرگ و میر به حد صفر رسیده است.
رفیعی پور اثر فاضلاب ها و آلاینده های صنعتی را رد کرد و خاطرنشان کرد: آزمایشات فلزات سنگین و فسفر هم منفی بوده است.