مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم: هیچ برنامه محیطی زیستی بدون مشارکت مردم به نتیجه نمی رسد

به گزارش باغ من ایسنا/قم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اظهار داشت: مهمترین اصل در حفظ و حراست از محیط زیست مشارکت مردم است و بدون برخورداری از آن هیچ یک از برنامه ها به سرانجام نخواهد رسید.
به گزارش باغ من به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، سید رضا موسوی مشکینی در نشست آموزشی طلاب خارجی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران اقدامات ارزشمندی برای حفظ محیط زیست به انجام رسیده است، اما همچنان چالش ها و مشکلات بسیاری در این عرصه وجود دارد.
وی توسعه و پیشرفت اقتصادی بدون توجه به مؤلفه های زیست محیطی را نامتوازن و ناپایدار و مخرب محیط زیست دانست و اظهار داشت: در کشورمان تمامی طرح ها و پروژه ها باید پیوست و مجوزهای زیست محیطی داشته و همواره نسبت به رعایت تمامی شاخص ها و استانداردها متعهد باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یکی از معضلات زیست محیطی جدی در جهان را مصرف بیش از اندازه پلاستیک عنوان نمود و اضافه کرد: باید ضمن استفاده کمتر از بسته بندی، کیسه و ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، نسبت به بازیافت پلاستیک نیز اهتمام داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه انسان باید حق حیات را برای همه گیاهان و جانوران به رسمیت بشناسد، اشاره کرد: این واقعیت است که در بیشتر موارد انسان ها به زیستگاههای جانوران تجاوز کرده اند، بدین سبب باید برای حفظ حیات خود، مراقب باشند تا حلقه های زنجیره حیات لطمه نبینند.
موسوی با اشاره به اینکه ناب ترین و درست ترین قوانین، قوانین طبیعت هستند که ریشه الهی دارند و ما باید با آنها سازگار شویم، اشاره کرد: آموزش و آگاهی بخشی به جوامع بومی و محلی برای حفاظت از زیستگاههای طبیعی و مقابله با شکار غیرقانونی بسیار اهمیت دارد.
او در آخر بر لزوم توجه به اخلاق گردشگری و اصول اکوتوریسم برای بازدید از مناطق طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: مسافران و گردشگران در مقابل محیط زیست وظیفه سنگینی برعهده داشته و باید گردشگری مسؤولانه را مورد توجه قرار دهند و در طبیعت چیز جز رد پا از خود به جا نگذارند.

منبع: