مسوول سولفورزدایی از سوخت، وزارت نفت یا نیرو؟

به گزارش باغ من رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به لزوم سولفورزدایی از سوخت اظهار داشت: تاکید بر این است که وزارت نفت سوخت گاز به نیروگاه ها تزریق کند اما در گزارش وزارت نیرو تمامی برنامه ها متوجه وزارت نفت شده است و برنامه ای از طرف این وزارتخانه درباب سولفورزدایی از سوخت ارائه نشد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، محمد مهدی میرزایی در چهل و سومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با اشاره به کنترل آلایندگی نیروگاه ها بعنوان اولین دستور جلسه این کارگروه اظهار داشت: کنترل آلایندگی نیروگاه ها امروز اولین دستور جلسه است که در آن ارائه راهکارها و تدابیر لازم جهت کاهش آلایندگی نیروگاه ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: رایزنی هایی برای این مساله از طرف وزارت نفت و نیرو انجام شده و مکاتباتی دراین زمینه از طرف این وزارتخانه با تاکید بر سولفورزدایی از سوخت در مقصد بوده است. از طرف دیگر وزارت نیرو نیز اعلام نموده است نصب دستگاه ها برای سولفورزدایی در نیروگاه ها هزینه زیادی دارد و بهتر است در مبدا صورت گیرد.

میرزایی افزود: مقرر شد وزارت نیرو برنامه های خودرا دراین زمینه اعلام نماید که چگونه پروسه سولفورزدایی از سوخت را انجام خواهد داد و در جلسه امروز گزارشی از طرف نماینده وزارت نیرو ارائه خواهد شد.

وی اشاره کرد: استفاده از سوخت مازوت به جهت زیست محیطی و مسائل اقتصادی برای نیروگاه ها به صرفه نیست پس مقرر شد وزارت نیرو برنامه های خودرا دراین زمینه ارائه نماید. در حقیقت تاکید بر این است که وزارت نفت سوخت گاز به نیروگاه ها تزریق کند. در گزارش وزارت نیرو نیز تمامی برنامه ها متوجه وزارت نفت شده است و برنامه ای درباب سولفورزدایی از سوخت ارائه نشد.

میرزایی در بخش دیگری از این جلسه درباره محدوده طرح کاهش آلودگی هوا که دومین دستور جلسه امروز کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بود، اظهار داشت: مقرر شد در سطح کلانشهرها طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی شود و اولین شهری که با فراهم کردن زیر ساخت ها این طرح را به اجرا گذاشت تهران بود البته اختلاف هایی میان پلیس و شهرداری در مورد واگذاری سرورها وجود داشت.

وی افزود: در نهایت تصمیم گیری شد که تجهیزات این حوزه باید در اختیار شهرداری ها باشد. در همین راستا شهرداری مکاتباتی با سازمان حفاظت محیط زیست کرد و درباب عدم فراهم شدن زیر ساخت های اجرایی این طرح موضوعاتی اعلام گردید که همچون آنها می توان به ضرورت افزایش ظرفیت استعلام از سامانه معاینه فنی یکپارچه (سیمفا) اشاره نمود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که طرح کاهش آلودگی هوا بیش تر از آن که طرح ترافیکی باشد، طرح محیط زیستی است، اظهار داشت: بر طبق مکاتبه شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست ما نیز در مورد طرح کاهش آلودگی هوا با وزارت کشور مکاتباتی داشتیم تا روند اجرایی این طرح در شهرهای مختلف را پیگیری نماییم.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در ادامه این جلسه نماینده وزارت کشور در تشریح روند اجرایی طرح کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور اظهار داشت: با کلانشهرها مکاتباتی انجام شده است. از شروع آذر ماه سال جاری تا اواخر بهمن ماه روزانه ۳ میلیون استعلام معاینه فنی برای خودرو های تهرانی از سامانه سیمفا انجام شده که حداکثر ظرفیت برای تهران در حدود سه میلیون استعلام بوده است.

وی اضافه کرد: در اصفهان روزانه حدود ۹۰۰۰ استعلام و در مشهد روزانه حدود ۷۰۰۰ استعلام انجام شده در صورتیکه حداکثر ظرفیت برای این شهرها در حدود ۵۰ هزار استعلام روزانه بوده است.

نماینده وزارت کشور افزود: یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۷۲ برگه جریمه به سبب نداشتن معاینه فنی در تهران به ثبت رسیده است. هم اکنون شهر اهواز دوربین ها و زیرساخت های لازم را فراهم نموده و باتوجه به مذاکرات استانداری و فاوای ناجا مقرر شده است که کد تخلف برای این مساله اختصاص پیدا کنند. در تبریز نیز از خرداد ماه آینده مقرر شده طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی شود. هم اکنون در این شهر پیامک های ارشادی در حال ارسال است. در شهر شیراز نیز از خرداد ماه سال آینده این طرح اجرا می گردد و هم اکنون پیامک های ارشادی ارسال می شود.

وی اشاره کرد: در مورد شهر قم ۱۸۰ دوربین در شهر نصب شده ولی ناجا به سبب ایراداتی که از دوربین ها گرفته تنها سه مورد را تایید کرده و مابقی با استانداردهای مدنظر ناجا مغایر است. موارد اعلام شده گزارش های بوده که از طرف شهرداری ها برای وزارت کشور درباب اجرای طرح کاهش آلودگی هوا ارسال شده است. در مورد شهر کرمانشاه نیز هیچ اقدامی دراین زمینه انجام و زیرساختی نیز فراهم نشده است.

منبع: