علت مرگ نهنگ به گل نشسته در ساحل لیلتین دیلم بررسی می شود

به گزارش باغ من بوشهر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: کارشناسان علت مرگ نهنگ به گل نشسته در ساحل لیلتین دیلم را بررسی می کنند.
فرهاد قلی نژاد بعد از بازدید از محل به گل نشستن نهنگ براید در ساحل لیلتین شهرستان دیلم بیان کرد: در چند روز اخیر شاهد به گل نشستن یک نهنگ با طول تقریبی ۱۵ متر در ساحل لیلتین دیلم بودیم که با همکاری دریابانی، سپاه و سایر ارگان ها این نهنگ را به ساحل انتقال دادیم و تا بوی تعفن آن منازل مسکونی را آزار ندهد و در فرصت مناسب اقدامات کارشناسی بر روی لاشه نهنگ صورت گیرد.
وی ادامه داد: این نهنگ از نوع گرمسیری و علت مرگ آن در دست بررسی می باشد، ولی به احتمال مرگ این نهنگ به خاطر کهولت سن و یا برخورد با شناورهای دریایی و لطمه دیدن بدنه نهنگ رخ داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: بعد از علت یابی مرگ نهنگ، عملیات بیومتری و مسائل اکولوژی را انجام می دهیم و نهنگ را برای جلوگیری از بوی تعفن دفن خواهیم کرد و سپس اسکلت این نهنگ را فیکس و بعد از انتقال به موزه برای تحقیقات جانورشناسی استفاده خواهیم کرد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، قلی نژاد اشاره کرد: نهنگ ها بعنوان بزرگترین پستانداران روی زمین، از رده پستاداران راسته آب بازان هستند که در محیط های آبی نقش مهمی را در اکولوژی و چرخه غذایی اقیانوس ها و دریاها بازی می کنند.
وی اشاره کرد: امروزه نهنگ ها به سبب آلودگی های دریایی و برخورد با شناورها دریایی در معرض خطر هستند و نیاز است زیستگاه این نهنگ ها شناسایی شود و بعنوان منطقه حفاظت شده دریایی در امتداد حفظ این گونه زیستی باارزش تلاش شود.

منبع: