شیر مازوت نیروگاه شازند رسما مسدود شد

به گزارش باغ من مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: شیر مازوت نیروگاه شازند رسما مسدود شده است و نیروگاه در صورت استفاده مجدد از این سوخت به دستگاه قضایی معرفی می شود.
رضا میرزایی در گفت و گو با ایسنا، درباب پلمب شیر مازوت نیروگاه شازند در ایام پایانی سال ۹۸ بیان کرد: باتوجه به مصوبه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که در هفته پایانی سال ۹۸ به صورت غیر علنی به سبب شیوع ویروس کرونا و با حضور مسئولان ارشد استان و مدیران مربوطه برگزار شد، مقرر شد که استفاده مازوت در نیروگاه شازند به صورت کامل متوقف شود.
وی با اشاره به اینکه تا پیش از این مصوبه نیروگاه جهت استفاده از مازوت باید با تهران هماهنگ می شد، اما طبق مصوبه کارگروه برای هر بار استفاده از مازوت باید از استان و شورای تامین مجوز بگیرد، اضافه کرد: نیروگاه شازند بر اساس استفاده از مازوت طراحی شده است ولی فیلتراسیون لازم جهت استفاده از مازوت برای آن در نظر گرفته نشده و همین مورد موجب آلایندگی شدید این مجموعه صنعتی می شود.
میرزایی اشاره کرد: این نیروگاه در سال ۱۳۹۵ گازسوز شد، اما در سال ۹۸ به سبب کاهش حجم گاز در کشور طبق تصمیم کشوری مقرر شد که صنایعی چون کارخانه های سیمان و نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده کنند و حتی بعضی از نیروگاه های کشور به سمت مصرف ۱۰۰ درصدی سوخت مازوت حرکت کردند.
وی با تاکید بر اینکه با وجود تصمیم کشوری درباب استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها، نیروگاه شازند هیچگاه بیشتر از ۳۰ درصد از مازوت استفاده نکرد، اظهار داشت: با تصمیم مجموعه مدیریتی استان مرکزی و برای اطمینان خاطر مردم، ۲۹ اسفندماه ۹۸ رسما شیر مازوت این مجموعه صنعتی مسدود شد و امکان استفاده از مازوت دیگر وجود ندارد، همین طور این نیروگاه در صورت استفاده از این سوخت به دستگاه قضایی معرفی می گردند.

منبع: