عیسی کلانتری: خودروسازان هیچ اقدامی برای افزایش کیفیت تولیدات انجام نمی دهند

به گزارش باغ من رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: خودروسازان طی ۲۰ سال گذشته هیچ اقدامی برای افزایش کیفیت تولیدات خود نکرده و ما همچنان همان خودروساز ۵۰ سال قبل هستیم و درجا می زنیم.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با برنامه “صبح و گفتگو”، تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا در جهان خوشبختانه به محیط زیست اجازه داد که کمی تنفس کند تا جایی که با کاهش مصرف ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه نفت، بالاخره کوه های هیمالیا بعد از سی سال از فاصله حدود ۲۵۰ کیلومتری دیده شد. وی با ابراز نگرانی از اینکه پیاده روها در اغلب شهرهای ما انباشته از ماسک و دستکش های یک بار مصرف شده اظهار داشت: از ملت ایران درخواست می نماییم که در عین رعایت کلیه مسائل بهداشتی، به محیط زیست خود هم توجه داشته باشند و ماسک و دستکش های غیرقابل استفاده خویش را در کوچه و خیابان و پیاده روها رها نکنند و حتما در کیسه زباله بیندازند. کلانتری همینطور مطرح کرد: با عنایت به ابلاغ سیاست های جدید وزارت بهداشت، به نظرم مردم به تدریج می توانند با حفظ مسائل بهداشتی و رعایت فواصل از طبیعت استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه شمال کشور و برخی شهرهای بزرگ بخصوص شهرهایی که شهرداری آنها از نظر مالی ضعیف است انباشته از زباله و پسماند شده اضافه کرد: خوشبختانه در قانون بودجه سالجاری، امتیازات جدید مالی برای پسماندها پیشبینی شده که در صورت محقق شدن، بخش عمده ای از مشکلات پسماند در شمال کشور را حل خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو تا سال قبل هر کیلو پسماند برای تولید برق را حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ خریداری می کرد که مقرون به صرفه نبود اما سال جاری این رقم به ۱، ۴۰۰ تومان رسیده که برای سرمایه گذاران توجیه پذیر است و کمک بزرگی به طبیعت کشور و راه اندازی کارخانه های تعطیل شده در شمال کشور خواهد نمود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود فقط ۳۵۰۰ نفر محیط بان در کل سازمان محیط زیست اظهار داشت: شعار ما وجود ۸۰ میلیون محیط بان در کشور است تا همه مردم محیط بان خودشان باشند. این مقام مسئول با انتقاد از عدم رعایت قوانین محیط زیست از جانب برخی تولیدکنندگان بیان داشت: برخی تولیدکنندگان از کلمه “جهش تولید” سو استفاده می نمایند و به این بهانه ضوابط محیط زیستی را زیر پا می گذارند؛ مانند خودروسازان که هوای شهرها را آلوده می کنند. وی افزود: خودروسازان طی بیست سال گذشته هیچ اقدامی برای افزایش کیفیت تولیدات خود نکرده و ما همچنان همان خودروساز پنجاه سال قبل هستیم و درجا می زنیم. کلانتری خاطرنشان کرد: لطماتی که برخی تولیدکنندگان به بهانه جهش تولید به محیط زیست وارد می کنند به مراتب بیشتر از این است که فردی درختی را بشکند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از افزایش اُوزن سطح پایین کره زمین به علت گرم تر شدن هوا تا یک ماه آینده اظهار داشت: سوخت ناقص خودرو ها بخصوص در روزهای گرم سال و ترافیک اوزن سطح پایین زمین را به شدت بالا می برد که هیچ رنگ و بویی ندارد و سبب مرگ و میر و بیماری مردم می شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: پاک نگه داشتن زمین پیش از اینکه از مردم مطالبه شود باید در سطح ملی و بخش های وابسته به دولت و حکومت باور شود.
کلانتری ضمن تقدیر از اقدامات وزارت نفت در جهت افزایش استاندارد سوخت بخصوص پس از راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشت: این پالایشگاه الان روزانه ۵۰ و نیم میلیون لیتر سوخت استاندارد تولید می کند.