مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست: دامپزشک متخصص حیات وحش نداریم

به گزارش باغ من مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اعلان اینکه هم اکنون دامپزشک متخصص حیات وحش در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: داده قابل استفاده ای درباب دلبر و کوشکی وجود نداشت.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در نشست خبری بررسی نتایج کلینکی و پارکلینیکی انتقال سه یوز ایرانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که هم اکنون چند دامپزشک حیات وحش در کشور وجود دارند و چرا بیمارستان دامپزشکی تهران برای این انجام پروژه انتقال یوزها انتخاب شد، اظهار داشت: ما در کشور دامپزشک متخصص حیات وحش نداریم و برای انجام چنین پروژه ای با مقیاس ملی معتقد به انحصارگرایی نیستیم و بیمارستان دامپزشکی یکی از گروه هایی بود که برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کرده بود. ایشان سپس اظهار داشت: دامپزشکان بسیار زیادی در حوزه حیات وحش فعالیت می نمایند اما به این تیم دامپزشکی که قبل از شروع پروژه امکانات و تخصص هایشان را بررسی نموده بودیم اعتماد شد. مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با اشاره به انجام آزمایش ها و تست های کلینیکی و پاراکلینکی انجام شده بعد از بیهوشی و قبل از انتقال یوزها به سمنان اظهار داشت: این آزمایش ها جهت بررسی سلامت یوزها انجام گرفت که خوشبختانه مشکل حادی نداشتند. وی اشاره کرد: داده های تولید شده قبل از حضور تیم بیمارستان دامپزشکی قابل استفاده و جامع نبودند.
در ادامه این جلسه اعضای تیم دامپزشکی به نتایج آزمایش ها و بررسی های صورت گرفته اشاره کردند. دکتر احمدی یکی از دامپزشکان تیم دامپزشکی از وجود عفونت واژنی رحمی دلبر آگاهی داد و اظهار داشت: این عفونت که از پیش در بدن حیوان وجود داشته مجدداً عود کرده بود.
وی کارهای تخمدانی این ماده یوز را مناسب عنوان نمود و اظهار داشت: البته نیازمند آزمایش های دقیق تردر این زمینه هستیم.
این متخصص درباب امکان زادآوری کوشکی یوز نر انتقال یافته به سمنان نیز توضیح داد: زمانی برای اسپرم گیری نداشتیم تنها به معاینات اندام تناسلی پرداختیم و وضعیت اندام این حیوان نرمال بود. پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی نیز در ادامه اشاره کرد: نیازمند بررسی های دقیق تری دراین زمینه هستیم که بعد از مناسب شدن و عادت کردن یوزها به محل زیست جدیدشان می توان مطالعات جدید را شروع کرد. توکلی دامپزشک و متخصص دندانپزشکی نیز از وجود شکستگی در دندان های کوشکی آگاهی داد و اظهار داشت: زمان این شکستگی معین نمی باشد ولی بنظر می رسد بیش از دوسال از آن می گذرد و درد زیادی را در حیوان به وجود آورده است. وی اظهار داشت: شاید یکی از دلیلهای عدم رغبت این حیوان به جفت گیری درد ممتد دندانی باشد. همین طور امیر توکلی متخصص تصویر برداری حیات وحش از وجود یک ضایعه توده خوش خیم در طحال دلبر آگاهی داده شد.
رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که آیا برای انجام این پروژه پولی دریافت کرده اید، اظهار داشت: خیر این پروژه با وجود هزینه های بالایی که دارد در جهت انجام مسئولیت های اجتماعی انجام گرفته و هر تیم دامپزشکی دیگری هم این مسئولیت را بر عهده می گرفت هزینه ای از این بابت دریافت نمی کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تیم قبل از این تجربه کار بر روی حیات وحش را داشته اند، گفت: این تیم برای اولین بار بر روی حیات وحش کار کرده است، البته نباید انتظار داشته باشیم که تیم های دامپزشکی متخصص حیات وحش باشند، در همه دنیا این مساله رایج است.

منبع: