رئیس اداره دریایی حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان: صید کوسه سرچکشی ممنوع می باشد

به گزارش باغ من هرمزگان رئیس اداره دریایی حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان اظهار داشت: صید کوسه سرچکشی به علت قرار داشتن در میان گونه های در خطر معرض انقراض هم ممنوع می باشد.

در دو روز گذشته تصاویری از صید کوسه سرچکشی در فضای مجازی انتشار یافته است؛ صید کوسه را در اصطلاح صید ضمنی می گویند به این معنا که صید تجاری ندارد و شاید اتفاقی در تور صیادان قرار بگیرد، طی سال های گذشته هم صید کوسه سرچکشی هم به علت خریداران مناسب در کشورهای چین و هند رواج داشت بگونه ای که بعد از خشک کردن بال این نوع کوسه، مشتریان مبادرت به خریداری آن می کردند اما حالا صید این نوع کوسه ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

افشین عسکری در گفتگو با ایسنا، پیرامون فیلم منتشرشده از صید کوسه های سرچکشی در فضای مجازی، اضافه کرد: این تصاویر قدیمی بوده و مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است و تلاشهای اداره کل حفاظت محیط زیست و پلیس فتا برای یافتن فرد منتشرکننده فیلم ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بررسی ها برای تعیین مکان دقیق تصاویر و شناسایی عوامل صید و کشتن کوسه ها در حال انجام می باشد، خاطرنشان کرد: صید کوسه سرچکشی به علت قرار داشتن در میان گونه های در خطر معرض انقراض هم ممنوع می باشد و هیچ گونه مجوزی برای صید این نوع کوسه صادر نمی گردد.

رئیس اداره دریایی حفاظت محیط زیست دریایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه حتی این کوسه مصرف خوراکی هم ندارد، اظهار نمود: بال و روغن این کوسه هم در گذشته مصرف تجاری و برای روغن بهره برداری می شد اما حالا صید این نوع کوسه ممنوع می باشد.

وی با اشاره به اینکه کوسه سرچکشی در خلیج فارس موجود است و به صورت پراکنده حضور دارد، عنوان کرد: برای صید هر یک کوسه سرچکشی هم جریمه ۳۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

عسکری با اشاره به اینکه به علت در نظر گرفتن جریمه سنگین و کمیاب شدن این نوع کوسه شاهد صید آن نیستیم، افزود: در این مدت گزارشی از صید کوسه سرچکشی به دستمان نرسیده است و فیلم انتشاریافته در فضای مجازی مربوط به سال ۲۰۱۸ است.