گزارش باغ من؛ متصرفان جنگل ابر اخراج شدند

به گزارش باغ من متصرفان اراضی جنگل ابر و دامدارانی که با همکاری شورای روستای ابر به صورت غیرقانونی مبادرت به چرای دام در جنگل ابر کرده و حتی آغل در آن بناکرده بودند، از جنگل اخراج شدند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، بامداد چهارشنبه با حضور یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان شاهرود آغل های غیرمجاز ساخته شده در جنگل ابر تخریب و دامدارانی که به صورت غیرقانونی مبادرت به حضور در جنگل و چرای دام می کردند از مراتع این جنگل اخراج شدند.
طبق سندی که به دست خبرگزاری مهراستان سمنان رسیده، شورای اسلامی روستای ابر هم طی نامه ای موافقت خویش را با چرای دام این افراد اعلام نموده، این در حالیست که اولاً جنگل ابر به سبب ثبت جهانی در یونسکو غیرقابل مرتع داری است و ثانیاً مجوز چرای احتمالی از جانب منابع طبیعی باید صادر شود نه شورای اسلامی ابر.
این دامداران که برای خود به صورت غیرقانونی مرتع، انبار، آغل و محوطه نگهداری گوسفندان را بناکرده بودند امروز با حضور مقتدر یگان حفاظت منابع طبیعی مواجه گشتند و تمام ادوات و سازه های آنها شامل توری، چَفت، دیواره و انبار و… آنها تخریب و به خارج از جنگل انتقال یافت.
متخلفان چند بار اخطار گرفتند
رئیس منابع طبیعی شهرستان شاهرود هم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تائید این خبر، اظهار داشت: چند بار به دامدارانی که در جنگل ابر حضور داشتند و مبادرت به ساختن آغل با توری و پایه و… کرده بودند تذکر داده شد تا این مکان را تخلیه کنند اما وقتی این تذکرها نادیده گرفته شد، مأموران ما با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به محل رفته و لوازم این دامداران را ضبط کردند که در محل ایستگاه اطفای حریق منابع طبیعی ابر نگهداری می شود.
حمیدرضا کشاورزیان بیان نمود: ما وظیفه داریم مراتع و تمام اراضی را کنترل و مورد پایش قرار دهیم مراتعی که حتی سند دارند هم برای هر کدام مقدار مشخصی دام تعیین شده که ما باید نگذاریم در وهله نخست دام غیرمجاز وارد این مراتع شود و ثانیاً دام غیر به این مناطق ورود نکند و همیشه دامداری که پروانه چرا دارد در مرتع خود باشد این قانون برای همه مراتع صدق می کند و ما موظف به پایش و رصد دائم هستیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا شورای اسلامی ابر مجوز چرای دام در جنگل را صادر می کند، ابراز کرد: من به شخصه هنوز نامه شورای ابر را ندیده ام و نمی دانم که چرا این اتفاق رخ داده است.

ضررهای دامداری بر جنگل ابر
دامداران با حضور در جنگل ابر علاوه بر سم کوب کردن پوشش گیاهی، نقش بسزایی در تخریب محیط زیست دارند و از سال ها قبل حضورشان در جنگل ابر، با مخالفت شدید منابع طبیعی و محیط زیست روبرو بود و حال که جنگل ابر در لیست یونسکو هم ثبت شده این مخالفت تشدید یافته است.
تلاش برای مصاحبه با شورای ابر بی نتیجه ماند اما مشاهدات خبرنگار مهر، نشان داده است که دامداران به استناد نامه شورای اسلامی این روستا گوسفندانشان را به مراتع ییلاقی ابر منتقل کرده اند. اینکه چرا شورای ابر علیرغم اینکه اصلاً صلاحیت صدور بهره برداری از مراتع را ندارد دست به چنین کاری زده سبب شگفتی است. در این ارتباط اما تلاش خبرنگار مهر برای تماس با عضو شورای اسلامی ابر که امضایش پای نامه قرار دارد، بی نتیجه ماند.

افرادی که خویش را محق می دانند
به هر روی جنگل ابر سال ها است که با تخریب های انسانی روبرو است و عزم منابع طبیعی برای برخورد با سودجویان در این حوزه ستودنی است.
نکته قابل تأمل اینجا است که افراد حاضر در مراتع جنگل ابر که به چرای غیرقانونی می پردازند، خویش را محق دانسته و به اسنادی که بعضاً ۶۰ سال قدمت دارند استناد می کنند حال اینکه قوانین حفظ منابع طبیعی گرفتار تغییرات فراوانی شده است در نتیجه این افراد هیچ تصوری از اینکه در حال انجام کاری اشتباه هستند ندارند و بعضاً در مقابل احکام این چنینی مقاومت هم می کنند.
این امر نشان داده است که نیاز است تا منابع طبیعی در این ارتباط آموزش های لازم را به دامداران و جوامع محلی بدهد.