تبدیل یکی از بزرگترین رویشگاه های زاگرس به گورستان زباله های شهری

به گزارش باغ من کردستان مدیرکل محیط زیست استان کردستان با اشاره به وضعیت ایستگاه تحقیقاتی گاران که یکی از رویشگاه های مهم زاگرس بشمار می رود و الان به گورستانی انبوه از زباله های شهری تبدیل شده است اظهار داشت: بحث پسماند معضلی اساسی در حوزه محیط زیست بوده و استان کردستان هم از این امر مستثنی نیست.
فریبا رضایی امروز چهارشنبه (۲۱خردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته محیط زیست انجام شد اظهار نمود: کارهای محیط زیست استان پیوسته همراه تولید، معیشت و توسعه استان بوده و امسال نیز همگام با تحقق شعار سال در خصوص جهش تولید عمل خواهدنمود.
وی کردستان را به لحاظ منابع طبیعی و زیست محیطی نسبت به سایر استانها بکرتر، غنی تر و سالم تر عنوان نمود و اضافه کرد: با وجود این، در امتداد توسعه در کردستان چاره ای جز استفاده از منابع طبیعی و زیست محیطی برای معیشت مردم و رونق اقتصادی نداریم، به همین دلیل این امر انجام پروژه های عمرانی محیط زیست را به لحاظ توپوگرافی خاص در استان سخت کرده است.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان بیان کرد: پروژه های نیمه کاره و تعطیل مختلفی در استان وجود داشت که با ارائه راهکارهای مناسب و جدید از طرف محیط زیست استان رفع اشکال شده و در امتداد تحقق و تقویت جهش تولید راه اندازی مجدد شده است.
وی افزود: در بحث گونه های در حال انقراض استان گونه هایی چون غاز پیشانی سفید، خرس قهوه ای، پلنگ و سمندر در حال احیا هستند، اما هنوز گونه های گیاهی در حال انقراض بطور کامل احصا نشده اند و پیشبینی می شود با وجود سطح وسیع بوته کنی در استان گیاهان خوراکی که در عرصه های طبیعی بوته کنی می شوند در معرض خطر انقراض باشند.
رضایی با اشاره به اینکه استان کردستان به لحاظ حضور محیط بان در مناطق حفاظت شد نسبت به استاندارد کشوری عقب است عنوان کرد: ۹۱ هزار هکتار به سطح مناطق حفاظت شده استان اضافه شده است که نیرو و محیط بان متخصص و تجهیزات بهتری می طلبد.
تفکرات در مورد زریبار باید تغییر کند
مدیرکل محیط زیست استان کردستان در ارتباط با وضعیت تالاب زریوار بیان کرد: در گذشته فاضلاب حدود ۱۰روستا به داخل زریوار سرازیر می شد که در مصوبات ستاد نجات بخشی تالاب زریوار، اعتبار جهشی برای هدایت و جمع آوری فاضلاب این روستاها تعلق گرفت، اما کافی نبوده و هنوز انسداد فاضلاب ۳ روستا با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی باقی مانده و متاسفانه اجرای پروژه با تعلل روبه رو شده است.
وی اصرار کرد که با اقدامات انجام شده حجم ورودی فاضلاب هم اکنون به دریاچه زریبار کم شده است.
رضایی با اشاره به اینکه نیزار به صورت طبیعی قسمتی از اکوسیستم تالاب است و هیچ گاه نباید تفکر غیر علمی برای خفه شدن زریبار نداشته باشیم اضافه کرد: امید است با انسداد ورود فاضلاب ها به دریاچه، میزان رشد نیزارها را هم کاهش دهیم.
وی عنوان کرد: در بحث اطفاء حریق امکانت محیط زیست استان نسبت به مساحتی که در اختیار دارد، ناکافی است، دراین راستا امسال حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیزات اطفاء حریق به استان تعلق گرفته است.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان اضافه کرد: گاهی آتش سوزی ها عامدانه و به سبب خطای انسانی صورت می گیرد، اما با بضاعت خود در تلاش هستیم که با همکاری سایر ارگان ها و مردم در زمان طلایی اطفاء حریق را در سطح منابع طبیعی داشته باشیم.
وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت ایستگاه تحقیقاتی گاران که یکی از رویشگاه های مهم زاگرس بشمار می رود و الان به گورستانی انبوه از زباله های شهری تبدیل شده است اظهار داشت: بحث پسماند معضلی اساسی در حوزه محیط زیست بوده و استان کردستان هم از این امر مستثنی نیست.
رضایی افزود: پسماند در مریوان طی چند سال اخیر از مشکلات جدی حوزه شهری شمرده می شود که شکایات مردمی را به دنبال داشته است، برای حل این مساله تا کنون چند مورد مکان یابی در سطح مریوان صورت گرفته است که در نهایت مکان های منتخب نیز با مخالفت و شکایت سازمان های مردم نهاد روبرو شده است، پس شهرداری مریوان عملا به مدت دو سال است که به صورت غیر مجاز ایستگاه تحقیاتی گاران را به محل پسماند زباله تبدیل نموده است.
وی اشاره کرد: مکان یابی در مریوان به سبب شرایط زیست محیطی خاصی که دارد بسیار مشکل است و این خود یکی از عوامل جلوگیری کننده برای رفع این معضل بشمار می رود.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: با وجود مکان یابی جدید برای پسماند مریوان، شهرداری این شهرستان هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده و این امر تهدید زیست محیطی جدی برای جنگل های اطراف شمرده می شود.

منبع: