چرایی کاشت درختان غیربومی در بوستان یاس

به گزارش باغ من عضو شورای شهر تهران در مورد کاشت درختان غیر بومی همچون اقاقیا در بوستان های جنگلی اظهار داشت: در قسمت های مختلف پارک کاربری های مختلفی وجود دارد. اقاقیا گونه پهن برگی است که نزدیک به ۸۰ سال است در کشور کاشته می شود و به لحاظ مصرف آب عملکرد خوبی داشته و کم مصرف است و کاشت آن منعی ندارد. گرایش به سمت کاشت گونه های پهن برگ همچون بادام هم که مصرف آب آن خیلی کم است وجود دارد و باید متناسب با کاربری گونه ها کاشته شود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر هم در حاشیه بازدید از بوستان یاس فاطمی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این بوستان بعنوان یکی از ستون های فقرات کمربند سبز شرق تهران نقش بسیار کلیدی دارد، اظهار داشت: بخصوص که در سال های اخیر تلاش شد کمربند سبز قسمت شرقی با عنایات مقام معطم رهبری تکمیل شود و بوستان یاس فاطمی مجموعه ای است که خیال ما را از توسعه قسمت شمال شرق تهران راحت می کند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی که برای مردم در بوستان های جنگلی درنظر گرفته می شود یکی از موارد مهم و قابل توجه است اظهار داشت: سیستم مبلمان و تسهیلات لازم حتی المقدور بوجود آمده است که قابل تقدیر است، البته نیازمند تکمیل و افزایش بهره وری از این فضاها هستیم.

میلانی با اشاره به چگونگی تأمین آب در این پارک جنگلی اظهار داشت: تأمین آب مسئله مهمی در پارک های جنگلی است و با تدابیر اندیشیده شده درحدود ۵۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه زردبند انتقال می دهند و منابع آب دیگری هم وجود دارد و باید کوشش کرد تا با تغییر الگوی کشت به سمت ترویج و کاشت کاشت گونه های بومی و کم مصرف رفت.

میلانی در پاسخ به این سؤال که چرا علف زنی در این بوستان انجام نشده اظهار داشت: از آغاز سال جاری سازمان بوستان ها پیگیر بحث کنترل آتش بوده است؛ البته اجازه دادند تا علف ها رشد کامل کند و بعد علف روبی را شروع کنند؛ چون که با عنایت به رشد گونه های بومی به نفع تنوع زیستی شهر است و علف روبی در بخش هایی از پارک انجام شده و در باقی قسمت ها در حال انجام می باشد البته آتش نشانی در این منطقه مستقر است و حدود ۲۰ گشت در منطقه وجود دارند و کنترل منطقه را برعهده دارند.

در ادامه این بازدید محمدعلی مختاری مدیرعامل سازمان بوستانهای شهرداری تهران هم با بیان این که در اسفند ماه سال ۹۳ مقام معظم رهبری اعلام نمودند که این اراضی که متعلق به ارگان های نظامی بود تحویل شهرداری تهران شود تا به محلی جهت استفاده عموم تبدیل گردد اظهار داشت: در یک بازده ۲۲ روزه و با استفاده از ۴۰۰۰ نیرو این اراضی ۷۰۰ هکتاری به بوستان یاس فاطمی تبدیل شد و در روز طبیعت سال ۹۴ راه اندازی شد و در همان روز ۱۲۱ هزار اتومبیل از این بوستان بهره برد.

وی با بیان این که ۵۰ درصد درختان این اراضی خشک شده بود و با استفاده از انواع کودها این درختان را نجات دادیم، خاطرنشان کرد: با استفاده از آب زرده بند و استفاده از شیوه آب رسانی قطره ای نسبت به آبیاری درختان اقدام کردیم و با مساعدت وزیر نیرو هم روشنایی این محل را تأمین کردیم.

مختاری با بیان این که تا اسفند ماه سال قبل ۴۰۰۰ هکتار از اراضی تهران جنگل کاری شد اظهار داشت: از سعید آباد جاجرود تا پس از مجموعه هزار و یک شهر در غرب تهران درخت کاشتیم و این اقدام بزرگی در جهت تکمیل کمربند سبز تهران بود.

وی با بیان این که در سال های دور آبرسانی در فضای سبز با استفاده از آب آشامیدنی انجام می گرفت اما امروز ۱۰۰ درصد آب به کار رفته در فضای سبز غیر شرب است، اظهار داشت: با همکاری سازمان های مختلف حتی تپه های مشرف به سد لتیان را هم درخت کاشتیم تا حریم سبز تهران حفظ شود.

برچسب ها:, , ,