کارگروه احیای زاینده رود به ریاست جهانگیری تشکیل شد

به گزارش باغ من معاون آب و آبفای وزارت نیرو از تشکیل کارگروه احیای زاینده رود به ریاست معاون اول رئیس جمهور اطلاع داد و اظهار داشت: این کارگروه مانند دریاچه ارومیه برای حل مشکلات این حوضه آبریز برنامه ریزی می کند.

به گزارش باغ من به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی زاده خامسی روز گذشته (۸ مرداد) در مراسم آغاز بهره برداری از پروژه های صنعت آب و برق چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه با آغاز به کار تصفیه خانه فاضلاب لردگان تعداد تصفیه خانه های فاضلاب در کشور به ۱۹۴ تصفیه خانه رسید، اظهار داشت: از سال ۹۲ در کشور حدود ۷۵ تصفیه خانه فاضلاب راه اندازی شده است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۷ تصفیه خانه در کشور وجود داشت، اضافه کرد: حالا تعداد تصفیه خانه های کشور ۱۱۹ عدد است و تا آخر دولت حدود ۲۵ تصفیه خانه آب دیگر در کشور به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه الان ۱۸۹ سد در کشور ساخته شده است، اضافه کرد: از سال ۹۲ تابحال ۴۰ سد در کشور راه اندازی شده است که تعداد سدها تا آخر دولت به ۵۰ سد می رسد.
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه حدود ۶ هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود، تصریح کرد: تا پیش از سال ۹۲ تنها ۹۰۰ هزار نفر در روستاهای کشور از آب پایدار بهره مند بودند، اما هم اکنون این عدد به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و تا آخر دولت به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می رسد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو اظهار داشت: کشور ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و دسترسی به آب آشامیدنی محدود است، در این شرایط حدود ۴۶ درصد از جمعیت کشور در فلات مرکزی کشور ساکن هستند و تنها به ۲۰ درصد منابع آبی کشور دسترسی دارند، ازاین رو تأمین آب آشامیدنی از مهم ترین وظایف حاکمیت است.
تقی زاده خامسی از تشکیل کارگروه احیای زاینده رود به ریاست معاون اول رئیس جمهور در روز گذشته اطلاع داد و اضافه کرد: فعالیت این کارگروه تحت نظر دکتر جهانگیری، یک اتفاق خوب برای حل مشکلات این حوضه آبریز است و مانند دریاچه ارومیه برای احیای آن برنامه ریزی می شود، نقشه راه در این کارگروه به تصویب رسید و تاکید شده که اختلافات حوضه زاینده رود باید با حضور ذی نفعان حل شود.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه زاینده رود یکی از پرچالش ترین حوضه های آبریز در کشور است، خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی، توسعه کشاورزی و صنعت این مشکلات کم آبی در این عرصه را تشدید کرده است.
وی در مورد انتقال آب از دریا، بیان نمود: درصدد هستیم برای ۱۷ استان کشور طرح مطالعاتی آب شیرین کن و تصفیه خانه راه اندازی نماییم، اولویت در انتقال آب از دریا با استان های ساحلی است و در مراحل بعدی استان هایی مانند خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد و … هم می توانند از آب دریا استفاده کنند.
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه وضعیت بارش پارسال مناسب بوده است، تصریح کرد: اما پراکنش بارش در کشور نسبت به سنوات گذشته متفاوت بود، به صورت مثال در استان های پر بارش با کاهش بارندگی و در استانی مانند سیستان و بلوچستان با افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی بارش مواجه بودیم، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب می تواند کمک بزرگی به بخش تأمین آب در صنعت و کشاورزی کند.

منبع:

برچسب ها:, , ,