یک کارشناس آلودگی هوا: اجرای قانون هوای پاک باید از طرف مجلس پیگیری شود

برمبنای قانون هوای پاک ورود خودرو های یورو ۴ به چرخه حمل و نقل ممنوعست اما سازمان حفاظت محیط زیست که قبل تر بر ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو۵ اصرار داشت در خرداد ماه با شماره گذاری حدود ۲۲۰۰ تاکسی دوگانه سوز نوساز یورو۴ موافقت نمود. یک کارشناس آلودگی هوا می گوید: اجرای صحیح قانون هوای پاک باید از طرف مجلس پیگیری شود و فراکسیون محیط زیست مجلس باید در زمینه ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو ۵، شماره گذاری خودرو های یورو ۴ و کاهش آلودگی هوا فعال تر باشد.

رامین عزتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به لزوم اجرای صحیح قانون هوای پاک، اشاره کرد: اجرای قانون هوای پاک و رعایت استانداردهای تعریف شده برای خودرو ها لازم است چونکه تنها ۴۰ ثانیه تنفس هوای ناسالم می تواند برای سلامتی انسان ها بسیار مضر باشد بدین سبب لازم است که به فکر سلامتی شهروندان باشیم و این قانون را بطور کامل اجرایی نماییم.

وی افزود: لازم است که سازمان محیط زیست با همکاری سازمان های مردم نهاد بوسیله رسانه های گروهی همچون صدا و سیما، روزنامه ها و شبکه های اجتماعی مردم را از خطرات ناشی از آلودگی هوا آگاه کنند و توضیح دهند غلظت آلاینده ها چه اثراتی بر سلامتی انسان ها می گذارد، همانطور که درباره ویروس کرونا اطلاع رسانی و آگاه سازی شد، این قدام نیز می تواند در حوزه آلودگی هوا موثر باشد.

این کارشناس آلودگی هوا با اعلان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید درباب شماره گذاری خودرو های یورو ۴ و ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو ۵ از طرف شرکت های خودروسازی سختگیرانه تر عمل کند، اشاره کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پایین ترین میزان بودجه بهره مند است و این یک نقص بشمار می رود. علاوه بر این در خیلی از موارد این سازمان تنها قدرت بازدارندگی دارد بدین سبب در زمینه شماره گذاری خودرو ها می بینیم که از قدرت اجرایی برخی نهادهای دیگر برخوردار نیست.

وی در ادامه اظهار نمود: در تمام دنیا سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان یکی از قوی ترین سازمان ها در زمینه اداره آلودگی هوا، خاک، آب و آلودگی های هسته ای شناخته می شود بدین سبب باید قدرت اجرایی این سازمان در مصوبه های هیئت دولت تصویب شود تا درباب شماره گذاری یک سری خودرو های خطرساز بتواند اظهار نظر و نظراتش را اعمال نماید.

عزتی در آخر صحبت های خود با اشاره به نقش تحریم ها بر گران شدن خودرو ها و وارد نشدن قطعات و لوازم یدکی آنها، اشاره کرد: مردم حالا نمی توانند خودروهایی که بیش از ارزش واقعی آنها به فروش می رسد را تهیه کنند بدین جهت دولت باید تلاش مضاعفی در بخش خودرو های تولید داخلی کند تا قیمت تمام شده خودرو ها ارزان تر شود. در عین حال با وجود گرانی و تحریم ها از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می رود که با در نظر گرفتن تعرفه ها و امتیازاتی برای خریداران خودرو انگیزه ایجاد کند تا به سمت خرید خودروهایی مانند خودرو های گازسوز بروند که آلاینده های کمتری تولید می کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب و ابلاغ گردید و سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نظارت بر اجرای قانون هوای پاک وظایف مختلفی را بر عهده دارد که همچون آن سازمان موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه ای که حدود مجاز انتشار آلاینده های تعریف شده موضوع این قانون را رعایت نمی کنند، جلوگیری کند.