استاندار تهران عنوان کرد کوشش برای حل ریشه ای مشکل بوی نامطبوع در راه فرودگاه امام

به گزارش باغ من استاندار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران مکلف شده جانمایی برای محل جدید آراد کوه انجام دهد اضافه کرد: برای حل مشکل بوی نامطبوع در راه فرودگاه امام (ره) بصورت ریشه ای تلاش خواهیم کرد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه جلسه بررسی بوی نامطبوع تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کانون های بوی نامطبوع در سه بخش آرادکوه، فاضلاب های خانگی و فاضلاب های صنعتی دامداری های مجتمع دام گستر و دامداری های خصوصی شناسایی شدند و آن بخشی که منجر به بوی نامطبوع که مربوط به فاضلاب خانگی است با تخصیص اعتبارات از طرف سازمان مدیریت رفع خواهد شد.
وی ادامه داد: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که در راه فرودگاه امام بوی مستمری استشمام می شود که ناشی از وجود فاضلاب های خانگی در رودخانه های این مسیر مشخصا در محدوده پل فشافویه است. در این بخش مقرر شد تا شرکت آبفا ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع داخلی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز ۱۲۰ میلیارد تومان برای اتمام تصفیه خانه های شهر ستان های اسلامشهر و بهارستان تخصیص دهند و نهایتا تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
وی افزود: بیش از ۱۳ کیلومتر از مسیر رودخانه های موجود در مسیرهای منتهی به فرودگاه امام نیاز به لایروبی دارند و رودخانه شور، کرج و شادچای در این راه با اعتباری بیش از ۸ میلیارد تومان لایروبی می شوند. متاسفانه براثر ورود بیش از اندازه آلاینده های صنعتی و دامی به این رودخانه ها این رودخانه ها نیاز به لایروبی دارند.
وی اشاره کرد: در آراد کوه روزانه بیش از ۸هزارتن ورودی زباله داریم این در حالیست که تنها ۳۵۰۰ تن از این مقدار دفع می شود و الباقی آن و عموما تر و فساد پذیر است و ۵۰۰ مترمکعب هم بصورت روزانه شیرابه تولید می کنند و آلایندگی آن چندین برابر فاضلاب های خانگی و صنعتی است، رها باقی می مانند و پس باید برای جانمایی اصولی مرکز آراد کوه تدبیر شود.
استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه شهرداری تهران از ابتدا بیشتر بر روی اصلاح فرآیندهای مدیریت پسماند در آراد کوه متمرکز شده است، اضافه کرد: این در حالیست که به عقیده خیلی از کارشناسان محیط زیست فعالیت آراد کوه در مکان فعلی نه علمی است و نه منطقی ؛لذا شهرداری تهران مکلف شد که جانمایی برای آراد کوه صورت دهد تا مشکل بوی نامطبوع در راه فرودگاه امام بصورت ریشه ای حل شود، اما بسیاری از این مساله استقبال نکردند.
وی افزود: مهم ترین کانون بوی نامطبوع در بخش فاضلاب های صنعتی فاضلاب مجتمع های دام گستر مشتمل بر ۲۴۶واحد دامداری است که در سالیان گذشته از شهر تهران بیرون برده شده و در راه فرودگاه مستقر شدند و مقرر شد بانک کشاورزی بوسیله پرداخت تسهیلات کم بهره به این واحدها برای نوسازی و استفاده از سامانه بیوگاز در این مجتمع ها اقدام نماید. صورتجلسه ای که در جلسات قبل در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تنظیم شده و سهم دستگاه ها مشخص شده است باید ملاک عمل دستگاه ها باشد.

محسنی بندپی اشاره کرد: ساماندهی فاضلاب های ۲۴۶ واحد مجتمع های دامداری با مساعدت بانک کشاورزی بوسیله پرداخت تسهیلات کم بهره به این واحدها صورت می گیرد. وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و شهرداری تهران متولیان اصلی رفع بوی نامطبوع در راه فرودگاه هستند و سهم این دستگاه ها در نامه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مشخص شده است.

وی اشاره کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به نمایندگی از وزارت متبوع مسئول ساماندهی فاضلاب مجتمع دام گستر بوسیله پرداخت تسهیلات کم بهره به این مجتمع ها است، لایروبی رودهای شور، کرج و شادچای و همین طور اتمام کار تصفیه خانه خانگی در شهرستان های اسلامشهر و بهارستان که به صورتی بر اثر ورود فاضلاب های صنعتی خانگی متعفن شده اند به شرکت های آب منطقه ای و آبفا ی استان به نمایندگی از وزارت نیرو سپرده شده و مشخصا شهرداری تهران مسئول برخی اقدامات کوتاه مدت در مجتمع آرادکوه و جا به جایی این مجتمع به مکان دیگر است. ساماندهی آراد کوه برای ما از اولویت خاصی برخوردارست و بپذیریم که فعالیت این مرکز در مکان فعلی با روش های قدیمی مدیریت پسماند دیگر توجیهی ندارد و باید جانمایی دقیق و کارشناسی در این خصوص صورت گیرد.
بندپی افزود: دولت برای بهبود روش ها و فرآیندها در آراد کوه ۱۵ میلیارد اعتبار تخصیص داده و رفع بوی نامطبوع در راه فرودگاه امام مورد تاکید جدی رئیس جمهور است. روند اقدامات دستگاه های مربوطه(شرکت های آب منطقه ای و آبفا، سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرداری تهران ) باید تا پیش از تشکیل شورای عالی محیط زیست که در مهرماه سالجاری به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود به شکلی باشد که بتوانیم گزارشی مبتنی بر اقدام و عمل دستگاه ها درباب رفع بوی نامطبوع به رئیس جمهور ارائه شود.
وی اشاره کرد: با اتخاذ برخی تمهیدات در مجتمع های دام گستر و مجتمع آراد کوه استشمام بوی نامطبوع در شهر تهران امسال در مقایسه با زمان مشابه سال قبل بسیار کمتر بود. تعداد ۱۷ دامداری مجزا از مجتمع دام گستر در راه فرودگاه مستقر هستند که در وهله اول از طرف محیط زیست استان اخطار کتبی دریافت کرده اند و وهله دوم مقابل آنها اعلام جرم کرده و پس از این مساله این مراکز کار سالم سازی فاضلاب های خودرا آغاز نموده اند و تابحال عملکرد رضایت بخشی داشته اند.

منبع:

برچسب ها:, , ,