یک کارشناس: همه ساله باید آماده سیل در گلستان باشیم

گلستان یک محقق آبخیزداری با اشاره به اینکه در استان گلستان به کرات شاهد سیل هستیم، اظهار داشت: علت اصلی این مساله رفتارهایی است که ما در گذشته با طبیعت داشتیم.

محمدرضا پارسامهر در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: سیل یک پدیده طبیعی است که در سراسر دنیا رخ می دهد. این پدیده ناشی از بارش هایی است که بیشتر از ظرفیت تحمل و نگهداشت حوزه آبخیز یک منطقه است.

وی با اشاره به نامهربانی هایی که نسبت به حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی در گذشته اتفاق افتاده است، اشاره کرد: بخش زیادی از جنگل ها و مراتع به اراضی زراعی تغییر کاربری یافته که این امر زمینه را برای بروز سیلاب های مکرر در استان گلستان فراهم نموده است.

این محقق آبخیزداری اضافه کرد: علاوه بر این عده زیادی از متخصصین امر معتقدند که قسمتی از این اتفاقات به موضوع تغییر اقلیم و فرم بارش و توزیع زمانی و مکانی بارش ها مرتبط می باشد.

پارسامهر، تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی را عامل اساسی سیلاب در استان گلستان دانست و اظهار داشت: سیل یک حادثه غیرمترقبه در گلستان نیست و هر ساله باید آمادگی لازم برای بروز سیلاب را داشته باشیم.

وی با اشاره به سابقه سیلاب های بزرگ در گلستان، اظهار داشت: در سال های مختلف در تمامی نقاط گلستان این پدیده را داشتیم. امکان وقوع سیلاب در تمامی نقاط این استان وجود دارد. مناطق کوهستانی و پرشیب، محل شکل گیری سیلاب است و پس از آن سیلاب راهی مناطق پایین دست و دشت می شود.

این محقق آبخیزداری در ادامه اظهار داشت: بهترین روش برای سازگاری با شرایط کنونی، مدیریت اراضی بالادست و حاشیه رودخانه ها است تا با کمترین خطر مواجه شویم. نیاز است نقاطی که پتانسیل سیل خیزی بالایی دارد را به کاربری هایی که خطر جانی و مالی کمتری دارند، اختصاص دهیم.

پارسامهر اشاره کرد: در سیلاب ها غالباً تنها خسارت های محسوس نظیر خسارات جانی و مالی دیده می شود اما میزان خاکی که در هر سیلاب از دست می رود، در محاسبات لحاظ نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل یک سانتی متر خاک صدها سال زمان می برد، اظهار داشت: همه ساله در سیل های گوناگون حجم زیادی از خاک از بین می رود. متوسط میزان فرسایش سالانه خاک در استان گلستان حدود ۱۱ تن در هکتار است.

این محقق آبخیزداری با انتقاد از دستکاری های انسان در طبیعت، اظهار داشت: کره زمین از میلیاردها سال قبل شکل گرفته و طی این سال ها فعل وانفعالات زیادی در آن رخ داده و طبیعت به شکل امروزی درآمده است اما ما این مواهب الهی را یک شبه خراب می نماییم و انتظار داریم کسی پیدا شود آنرا یکی دو روزه درست کند؛ درصورتی که اگر میلیاردها دلار هم هزینه نماییم، نمی توانیم آنرا به حالت قبل برگردانیم برای اینکه اکوسیستم های طبیعی بسیار حساس و شکننده هستند و هنوز خیلی از رفتارهای آن برای ما ناشناخته است.

برچسب ها:, , ,