گزارش مهر؛ نگرانی های زیست محیطی در معدن سیلیس کلمرز

فعالیت معدن سیلیس در منطقه کلمرز در جنوب کرمان نگرانی های زیست محیطی درباب تخریب منابع آبی و زیستگاه های جانوری و گیاهی این منطقه را به همراه دارد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: فعالیت معدن سیلیس در منطقه کلمرز که از بکرترین مناطق جنوب استان کرمان شمرده می شود، نگرانی های زیست محیطی بعضی از اهالی منطقه را به دنبال داشته است که در همین راستا طی روزهای گذشته شاهد تجمع عده ای از فعالان مردمی و زیست محیطی مقابل فرمانداری کهنوج بودیم در سوی دیگر فعالان این معدن می گویند که معدن فوق با مجوزهای لازم و توجه کامل به نگرانی های زیست محیطی فعالیت خودرا آغاز نموده و فعالیت این معدن نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال در منطقه دارد.
هر چند که رعایت نکات زیست محیطی در جنوب کرمان دارای اهمیت است اما از طرف دیگر باتوجه به نیاز شدید منطقه و ضرورت محرومیت زدایی، فعال شدن معادن در پهنه گسترده جنوب کرمان نیز اهمیت دارد. در این میان رعایت استانداردهای زیست محیطی از اهمیت ویژه برخوردارست و عدم توجه به دغدغه های زیست محیطی می تواند توسعه پایدار منطقه را در دراز مدت با مشکل مواجه کند.
کلمرز جزیره حیات جنوب کرمان است
آنچه که از طرف فعالان محیط زیست مطرح می شود، لطمه به محیط زیست به سبب راه اندازی جاده، لطمه به زیست گاه خرس سیاه و حیات وحش منطقه و خسارت به منابع آبی در کوهستان کلمرز است. از این کوهستان بعنوان جزیره حیات منطقه نام برده و در جنوب کرمان یکی از مهمترین منابع تامین آب شمرده می شود.
این منطقه ۴۶ کیلومتر طول و ۱۲ کیلومتر عرض دارد و در جنوب شهرستان فاریاب و شمال غربی شهرستان کهنوج قرار گرفته و بلند ترین قله کلمرز دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای دره های گوناگون آبی است که به سبب بارش های قابل توجه در ارتفاعات در طول سال از چشمه های دائمی برخوردارست.
محیط زیست عدم فعالیت معدن در پهنه آبی منطقه را تضمین کند
آب شرب انسانی، آب کشاورزی و حیات وحش منطقه به وجود این چشمه ها وابسته است و حیات دشت های سرگریج، مهروئیه، پاگدار، دره شور، چاه ریگان به این منابع وابسته است و آب مناطق جمعیتی عشایر سلیمانی، دوزیارتی، حسین آباد، جمال آباد و بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی شهر کهنوج را تامین می کند.
در کنار تأثیر معدن بر اشتغالزایی اما اهمیت محیط زیست و به خصوص تامین آب شهرها و روستاهای بزرگ جنوب کرمان همچون شهر کهنوج اهمیت فوق العاده دارد
مجوز این معدن در سال ۹۰ داده شده و سرمایه گذار کارهای خودرا آغاز نموده است، اداره کل صمت جنوب کرمان نیز معتقد می باشد که باتوجه به مطالعات صورت گرفته فعالیت این معدن هیچ مشکلی برای منابع آبی منطقه ایجاد نخواهد کرد.

در کنار تأثیر معدن بر اشتغالزایی اما اهمیت محیط زیست و به خصوص تامین آب شهرها و روستاهای بزرگ جنوب کرمان همچون شهر کهنوج اهمیت فوق العاده دارد و مسلماً محیط زیست باید با ورود به این پرونده عدم فعالیت معدن در پهنه های آبی منطقه را تضمین کند.
چالش های زیست محیطی در جنوب کرمان
یکی از فعالان محیط زیست در این خصوص در گزارش باغ من به نقل از مهر اظهارداشت: هیچ شکی در این نیست که استان کرمان یکی از نقاط زرخیز کشور در حوزه های مختلف است و گل سرسبد آن حوزه معادن است و این استان در کشور معروف به بهشت معادن ایران است.
احمد قربانی اظهار داشت: وقتی چهارگوشه استان کرمان را به صورت گذرا در ذهن متصور می شوید بطور قطع با معادنی مواجه خواهید شد که در حال فعالیت هستند، برمبنای رویکرد جامعه شناسی توسعه، بهبود ابعاد مختلف جامعه باید در امتداد یکدیگر و بدون لطمه اثرگذار بر سایر حوزه ها صورت گیرد به عبارت دیگر اگر بخواهیم به صورت مصداقی اشاره نماییم در حوزه معادن توسعه باید پایدار باشد و فعالیت معادن نباید بر مسائل زیست محیطی اثرگذار باشد.
وی اضافه کرد: بدین سبب معادن در حوزه فعالیتی خود با موضوعات و چالش هایی همانند محیط زیست، مصرف انرژی، ایمنی و بهداشتی مواجهند که در بحث استخراج مباحثی همچون تخریب زمین ها، نابودی منابع تجدید نشدنی و محیط زیست، در بخش فرآوری اثرات مخرب زیست محیطی و بحث مصرف آب مطرح است که باید به آنها توجه جدی شود.
وی اظهار داشت: این منطقه زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی نادر است و محیط زیست باید صراحتاً تأیید کند که فعالیت معادن بر چشمه ها، تخریب زیستگاه ها و چشمه ها تأثیر نخواهد داشت.
در پیگیری که انجام شد محیط زیست کهنوج اعلام نمود که مجوز این معادن در پهنه آبی نیست و جلوی هرگونه تخریب در منابع آبی گرفته می شود.
اعتراض از مجاری قانونی پیگیری شود
فرماندار کهنوج در گفتگو با خبرنگار مهر درباب تجمع عده ای از افراد مقابل فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: این افراد به بهانه اعتراض به مجوز معدن سیلیس چاه ریگان و تخریب محیط زیست به صورت غیرقانونی دست به تجمع زدند.
وحدت عیدی با اشاره به اینکه اداره محیط زیست از مجوز خود دفاع کرده است، اظهار داشت: اگر اعتراضی وجود دارد باید به صورت قانونی مطرح و رسیدگی شود.
وی اشاره کرد: در ادامه با نمایندگان تجمع کنندگان صحبت شد و آنها نیز قانع شدند که به صورت قانونی اعتراضات خودرا پیگیری کنند.
فعالیت معدن سیلیس کهنوج هیچ گونه منافاتی با مسائل زیست محیطی ندارد
مسلم مروجی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در سالیان گذشته مواد خام از این معادن بارگیری و به استان های مرکزی و یا خارج از کشور صادر می شد اما در ادامه باتوجه به جلساتی که با سرمایه گذاران مربوطه گذاشته شد، از این انتقال جلوگیری شد که نتیجه این تصمیم علاوه بر فرآوری این مواد، اشتغال زایی بیشتر برای مردم بومی است.
توسعه ای که سبب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نمی باشد چونکه به هر حال لطمه های آن سایر جوانب جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان این مطلب که طی هشت ماه گذشته در معدن سیلیس کهنوج حدود ۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۸۰ نفر نیز اشتغال به کار داشته اند، عنوان کرد: در فاز دوم نیز ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و فاز سوم که تفاهم نامه آن بسته شده، ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری می شود پس بهره برداری از این معادن به نفع خود مردم منطقه است چونکه این امر موجب شکوفایی ظرفیت های اقتصادی منطقه، اشتغال زایی و پیشرفت های اجتماعی و حتی فرهنگی جنوب استان خواهد شد.
لزوم حفاظت از محیط زیست جنوب کرمان
وی افزود: توسعه ای که سبب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نمی باشد چونکه به هر حال لطمه های آن سایر جوانب جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و ما نیز دغدغه این مسئله را داریم اما نظرات کارشناسی حاکی از آنست که هیچ گونه صدمه ای منطقه را تهدید نمی کند.
در اختتام باید اشاره نمود که هیچ فردی با پیشرفت، توسعه و آبادانی در جنوب استان مخالف نیست اما همانگونه که اشاره شد این پیشرفت باید همه جانبه باشد، تمام ابعاد آن سنجیده شود خصوصاً باید در زمینه زیست محیطی آینده نگری کرد و در آینده شاهد لطمه به این حوزه های خدادادی نباشیم.
اگر حتی نیاز باشد مسئولین مربوطه جنوب استان به همراه این افراد دغدغه مند که نگرانی مسائل زیست محیطی را دارند در منطقه معدنی حاضر شده و با شنیدن نظرات دو طرف به یک توافق و اقناع همگانی برسند.