چوبینه: تأثیر آلودگی هوا بر افزایش انتشار کرونا نیازمند مطالعات دقیق تر است

به گزارش باغ من مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران اعتقاد دارد که تایید تأثیر آلودگی هوا بر افزایش انتشار کرونا احتیاج به مطالعات دقیق تری دارد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، حمید چوبینه اظهار داشت: مطالعه دقیقی که در زمینه تأثیر آلودگی هوا بر افزایش انتشار کرونا باشد دیده نشده ولی از آنجائیکه هوا با تنفس ارتباط دارد و بیشترین صدمه هایی که بیماران کرونایی می بینند از نواحی مجاری تنفسی و ریه است، ازاین رو وقتی سیستم اکسیژن رسانی بدن مختل شود، هر چیزی که این مکانیسم را تحت تأثیر قرار دهد، منطقاً می تواند موثر باشد و باید اظهار داشت که آلودگی هوا می تواند صدمه بیشتری به فرد مبتلا بزند اما تأثیر آلودگی هوا بر افزایش انتشار کرونا احتیاج به مطالعات دقیق تری دارد. وی با اشاره به اینکه سالانه خیلی از افراد جامعه بشری به خاطر آلودگی هوا جان خویش را از دست می دهند و ازاین رو بحث آلودگی هوا بسیار پایدارتر از مطالبات بشر نسبت به کرونا است، اضافه کرد: کرونا یک بیماری ناشناخته است و حتی برخی از تحلیل ها نشان داده است که تا آخر سال ۲۰۲۱ مهار می شود ولی آلودگی هوا مشکلی است حاد که سال هاست زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و بیماری های جانبی برای بشر به وجود آورده و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است. چوبینه با اشاره به اینکه مساله آلودگی هوا بعنوان یک مطالبه پایدار بشر نسبت به سیستم های حکومتی می تواند وجود داشته باشد و گره زدن آن با بحث کرونا خیلی موضوعیت ندارد و یک شبه هم نمی توان راجع به آن نظر داد، افزود: در زمان های آلوده بودن هوا تردد باید به حداقل برسد. وقتی می گویند فعالیت بدنی را هم در هوای آلوده کم کنید یعنی امر مهم و مثبتی مانند ورزش هم تحت الشعاع قرار می گیرد. ازاین رو طبیعتاً افراد باید کمتر از خانه ها بیرون بیایند و سیستم های حکومتی هم باید شرایطی فراهم نمایند که افراد بیشتر در منازل بمانند؛ مانند دورکاری هایی که در این روزها مرسوم شده و تعطیلی اماکن پرتردد و مهار کردن خودرو ها و صنایع. مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با تاکید مجدد بر اینکه تأثیر منفی آلودگی هوا می تواند بسیار عمیق تر از کرونا باشد، افزود: اگر آمار مرگ و میر جهانی بر اثر آلودگی هوا را با مرگ و میر ناشی از کرونا مقایسه کنید، می بینید که چند برابر بحث کروناست. هرچند در ارتباط با کرونا وحشتی بوجود آمده و کنترل این ویروس هم بسیار مهم می باشد.
او با اشاره به اینکه مهار آلودگی هوا فکر چند جانبه می خواهد و تنها از دست یک نهاد بر نمی آید، عنوان کرد: درصد آلودگی صنایع مختلف در شهرها مشخص است و از آنجائیکه این صنایع جان افراد و شهروندان را تحت خطر قرار می دهند، باید مهار شوند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مدت زمانی که افراد در یک محیط می مانند و میزان صحبت کردن و استفاده کردن از تهویه هوا می تواند روی میزان مبتلا شدن اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: سرمای هوا از این نظر می تواند در افزایش انتشار کرونا اثرگذار باشد که افراد باید در محیط های بسته تنفس کنند و هوا کمتر در گردش قرار می گیرد و تعداد افراد در مکان های بسته هم بیشتر می شود و علاوه بر این سیستم تهویه وجود ندارد. در واقع این گونه مکان ها زودتر می تواند آکنده از ویروسی شود که احیاناً از سوی یک فرد مبتلا منتقل می شود.