تنفس هر روز سخت تر می شود بوی نامطبوع سوءمدیریت از حلقه دره به مشام می رسد

مرکز دفن زباله حلقه دره که بار امحای زباله ۳ میلیون البرزی را به دوش می کشد تبدیل به معضلی بزرگ برای ساکنان اطراف خود شده است و بوی نامطبوع سوءمدیریت آن مشام را می آزارد.

خبرگزاری مهر، گروه استانها – حسام الدین حیدری: «حلقه دره» که زمانی می توانست به محلی برای رشد و پیشرفت استان البرز خصوصاً شهر کرج تبدیل گردد به خاطر تصمیمی غیر کارشناسی و غلط به معضلی فراگیر تبدیل گشته است که نه فقط ساکنان مناطق اطراف خودرا می آزارد بلکه محیط زیست دشت کرج را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
حلقه دره با مساحتی در حدود ۱۵۳ هکتار در منطقه ۳ شهرداری کرج و در مجاورت فرودگاه پیام واقع شده است، این منطقه سال هاست بعنوان مرکز دفن زباله های استان البرز و به زعم برخی منابع، استان های هم جوار مورداستفاده قرار می گیرد.
مرکز دفن زباله حلقه دره بار زباله ۳ میلیون جمعیت استان البرز را به دوش می کشد و روش های سنتی در آنکه بیشتر شامل دفن زباله می شود، وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است و بوی بد و شیرابه های حاصل از آن فضای و محیط زیست مناطق اطراف را پر کرده است.

ورود روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن زباله به این مرکز، دریایی از شیرابه را به وجود آورده است که منابع زیرزمینی آب و خاک دشت کرج را به بدترین شکل ممکن آلوده می کند.
مردم مناطق کیانمهر و کمالشهر بیشترین ضربه را از این مرکز خورده اند و هر روز با مشکلاتی ریز و درشت دست و پنجه نرم می کنند. بوی همیشگی نامطبوع که برآمده از سوءمدیریت در مرکز حلقه دره است از اصلی ترین دغدغه های این مناطق بشمار می رود که سلامت جسمی و آسایش روانی آنها را برهم زده است.
اگرچه اعتراض ساکنان منطقه، هشدارهای فعالان زیست محیطی سبب شده است تا مسئولان نسبت به این معضل حساس شوند و هر از گاهی رفت و آمدی به این مرکز داشته باشند اما در نهایت مردم مانده اند و مشکلات حلقه دره.
شیرابه روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن زباله به منابع زیرزمینی آب ضربه می زند
فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب مشکلات مرکز دفن زباله حلقه دره اظهار نمود: تمامی پسماندهای استان البرز به حلقه دره منتقل می شود که روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن زباله است.
وی بیان کرد: تجمیع این حجم از زباله موجب ایجاد معضلات شدید زیست محیطی برای منطقه می شود، بنا بر این مخالفت خود با روند کنونی را اعلام نموده ایم.
حکیمی اشاره کرد: شهرداری برنامه های خوبی مانند راه اندازی لندفیل مهندسی، راه اندازی واحدهای تولید کمپوست، استحصال گاز، تصفیه خانه شیرابه و.. را برای بهبود وضعیت این مرکز در دست اقدام داشت اما تغییرات متوالی مدیریت در سازمان پسماند مانع این کار شده است.
وی بیان کرد: تغیرات در مدیریت سبب شده است تا برنامه های اصلاحی به تأخیر بیفتد، چونکه قرار بود عمده این برنامه ها در آخر شهریور ماه سال جاری صورت گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز عنوان کرد: تاکید ما این است که اقدامات و اجرای برنامه ها در مرکز دفن حلقه دره هر چه زودتر تسریع شود تا شاهد بهبود وضعیت این منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت پسماند سه هدف تولید کمتر، بازیافت بیشتر و دفن کمتر را باید در پیش بگیریم، اشاره کرد: تولید کمتر بیشتر بوسیله آموزش و فرهنگ سازی انجام می شود، در این راستا باید تفکیک زباله ها در مبدأ صورت بگیرد و اگر این پروسه به خوبی صورت گیرد، می توان در بازیافت زباله موفق تر عمل کرد و بطور قطع زباله کمتری دفن می شود.
حکیمی با تاکید بر اینکه اگر هر یک از فرآیندهای مورد اشاره به درستی انجام نشود بطور قطع وضعیت خوبی در حلقه دره نخواهیم داشت، مطرح کرد: هفته گذشته نامه ای به سازمان مدیریت پسماند ارسال کردیم در خصوص اینکه آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه ها را ارائه بدهند.
وی اظهار داشت: وضعیتی که هم اکنون درباره دفن زباله ها با آن مواجه هستیم، مورد رضایت محیط زیست نیست.
مدیرکل محیط زیست استان البرز اظهار نمود: پسماند موضوعی است که اگر مدیریت نشود بطور قطع اثرات سو ء زیست محیطی، انتشار بوی نامطبوع، پراکندگی زباله در محیط و نفوذ شیرابه به منابع زیرزمینی آب را در بر خواهد شد.
وی متذکر شد: روند فعلی سیستم دفع زباله بطور قطع به لحاظ اقتصادی به صرفه نخواهد بود، چونکه هر چه زباله کمتری تولید شود و بیشتر بازیافت نماییم بطور قطع میزان دفن کمتر و به همان میزان اثرات زیست محیطی کمتری خواهد داشت.
شکایت محیط زیست از مرکز حلقه دره بیش از ۳ سال بلاتکلیف مانده است
حمیدرضا لشکری، معاون فنی اداره کل محیط زیست البرز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرکز حلقه دره تنها مرکز دفن زباله استان البرز است و نبود مرکز دیگری سبب شده است تا نتوانیم اقدامات قاطعی همچون تعطیلی این مرکز را انجام دهیم.
وی با اعلان اینکه روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن پسماند وارد این مرکز می شود که حجم بسیار بالایی است، اشاره کرد: این حجم بالای زباله به محیط زیست منطقه لطمه جدی وارد میکند.
لشکری با اعلان اینکه مرکز دفن زباله حلقه دره منجر به مشکلاتی زیادی برای ساکنان منطقه کیانمهر و کمالشهر شده است، اشاره کرد: انبوه زباله، بوی نامطبوع، آلوده شدن آب و خاک و … همچون این مشکلات است.

وی اظهار داشت: علاوه بر اینکه باید ساختار مرکز دفن زباله حلقه دره را تغییر دهیم حداقل باید یک مرکز جدید نیز با رعایت موارد زیست محیطی ایجاد شود.
معاون فنی اداره کل محیط زیست البرز اظهار نمود: سیستم تصفیه فاضلاب کرج نیز در این منطقه واقع شده و به مشکلات دامن زده است، خصوصاً اینکه این مرکز نیز به سبب مشکلات ساختاری باید اصلاح گردد.
وی در آخر متذکر شد: بیش از سه سال است که از مرکز دفن زباله حلقه دره به خاطر ایجاد تبعات زیست محیطی در محاکم استان شکایت کرده ایم اما این شکایت پس از سه سال هنوز به نتیجه نرسیده است.
زیست بوم منطقه دشت کرج گرفتار مشکل شده است
سارا دشت گرد، عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفت و گو با مهر اظهار نمود: زباله جمعیت ۳ میلیونی استان البرز به صورت کامل برای دفن به مرکز حلقه دره می رود که این زباله ها خصوصاً شیرابه آن زیست بوم منطقه دشت کرج را گرفتار مشکل کرده است.
وی اشاره کرد: حجم بالای زباله که روزانه وارد این مرکز می شود عامل معضلاتی مانند آلودگی زیست محیطی و مشکلات بهداشتی شدید شده است که تبعات زیادی در بر دارد.
دشت گرد خاطرنشان شد: شهرداری کرج در یک سال قبل با تاکید اعضای شورا اهتمام در جذب سرمایه گذار برای ساخت کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی و پسماند تر و خشک داشته است که اقداماتی نیز در این راستا صورت گرفته است.
وی متذکر شد: بطور قطع ایجاد کارخانه بازیافت زباله از دفن، انباشت و آتش زدن زباله ها پیشگیری کرده و مشکلات زیست محیطی مانند بوی نامطبوع را می کاهد.
مشکل شیرابه های حلقه دره ۲۰ سال قدمت دارد
محمد مسیبی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ۲۰ سالی است که مشکل بحث شیرابه در مرکز دفن زباله حلقه دره وجود دارد اما از سال قبل پروژه های خوبی در امتداد بهبود وضعیت حلقه دره شروع شده و به زودی دو پروژه به بهره برداری می رسد.
افتتاح تصفیه خانه شیرابه و بازچرخانی شیرابه دو پروژه ای است که خیلی از مشکلات همچون بوی نامطبوع و تولید شیرابه حلقه دره را حل می کند وی ادامه داد: افتتاح تصفیه خانه شیرابه و بازچرخانی شیرابه دو پروژه ای است که خیلی از مشکلات همچون بوی نامطبوع و تولید شیرابه حلقه دره را حل می کند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اشاره کرد: راه اندازی تصفیه خانه و بازچرخانی شیرابه حلقه دره یک پروژه ۵ ساله است که در آن پیمانکار روزانه ۱۵۰ مترمکعب شیرابه تحویل گرفته و پس از تصفیه به جهاد کشاورزی تحویل می دهد.
وی با اشاره به اینکه کارخانه بیوکمپوست در مرکز دفن زباله حلقه دره راه اندازی گردید، اظهار داشت: این اتفاق برای اولین بار در سطح کشور توسط مهندسین علوم تحقیقات و بیولوژیک واحد کود حلقه دره رقم خورده است و با راه اندازی این پروژه قسمتی از مشکلات حلقه دره رفع می شود.
مرکز حلقه دره نباید بار زباله تولیدی سایر شهرهای البرز را به دوش بکشد
علی کمالی زاده، شهردار کرج نیز با اشاره به اینکه حلقه دره تنها مرکز رسمی تخلیه زباله در استان البرز است، اظهار نمود: از سال ۹۳ تا حالا تمام زباله های شهرهای استان به مرکز حلقه دره منتقل می شود.
وی با اعلان اینکه روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن زباله به مرکز حلقه دره منتقل می شود، افزود: تنها ۷۰۰ تن از این زباله ها متعلق به شهروندان کرجی است و مابقی از سایر شهرهای استان به این مرکز منتقل می شود، بدین سبب عادلانه نیست مرکز حلقه دره بار زباله تولیدی سایر شهرهای البرز را به دوش بکشد.
کمالی زاده با اشاره به اینکه انتقال پسماند سایر شهرهای استان به کرج منطقی نیست، توضیح داد: اینکه شهروندان کرجی ناچار به تحمل بوی بد ناشی از انباشت زباله هایی باشند که نقشی در تولیدشان نداشته اند، عادلانه نیست.

وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی مراکز جدید دفن زباله در استان اظهار داشت: بدون شک با حذف ۸۰۰ تن زباله ای که روزانه از سایر شهرهای استان به حلقه دره منتقل می شود، قسمتی از دغدغه شهروندان درباب تبعات زیست محیطی دفن زباله در این مجموعه رفع می شود.
شهردار کرج افزود: حذف زباله های سایر شهرهای استان به مدلول تولید شیرابه کمتر، کاهش میزان دفن زباله و بوی بد ناشی فعالیت مرکز حلقه دره است.
وی با اعلان اینکه شهرداری کرج موضوع ضرورت راه اندازی مراکز جدید دفن زباله در استان البرز را در کارگروه پسماند مطرح کرده است اظهار داشت: در صورت موافقت این کارگروه، پروسه جانمایی زمین مناسب و تخصیص اعتبار ساخت مرکز دفن زباله جدید انجام و بدین سان بار پذیرش پسماند سایر شهرهای استان از دوش حلقه دره برداشته می شود.
کمالی زاده با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت حلقه دره، توضیح داد: با بهره برداری و تکمیل پروژه هایی همچون ایجاد لندفیل مهندسی بهداشتی، توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست، استحصال گاز از پسماند و … شاهد تغییرات محسوسی در وضعیت این مجموعه خواهیم بود.