کاپ زیر سایه سنگین کرونا

به گزارش باغ من سال هاست که در پایتخت سیستم مدیریت پسماند با نگاه به مقصد نهایی زباله ها بیشتر از هر چیز به شیوه های کاربردی در ‏زمینه پردازش و دفع پسماند متمرکز شده است و چند سالی است که مدیریت شهری بر اجرای طرح های نوین در مدیریت پسماند شهر تهران تاکید و تلاش می کند تولید پسماند را کم کند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، تهرانی ها روزانه حدود ۹۰۰۰ تن زباله تولید می کنند که حدود ۴۰ درصدش را پسماندهای خشک می سازند و کاهش تولید پسماند و مدیریت این طلای کثیف همواره یکی از دغدغه های مدیریت شهری بوده است.
یکی از راهکاری مدیریت شهری برای این مهم و هزینه های ناشی از آن طرح «کاپ» است که علاوه بر کاهش تولید پسماند تفکیک از مبدا را هم محقق می کند.
در این راستا طرح کاپ (کاهش پسماند) به صورت آزمایشی و محدود در بعضی ساختمان های اداری و شهرک های مسکونی چهار منطقه شهرداری یعنی مناطق ۶، ۲۱، ۴ و ۲۲ کلید خورد تا در چارچوب آن مخازن جداگانه ای در ساختمان ها برای زباله های تر و خشک تعبیه و شهروندان به صورت مجزا پسماندهای خود مانند شیشه، ظروف پت، پلاستیک و … را در مخازن قرار دهند تا در نهایت نیروهای پسماند علاوه بر جمع آوری زباله ها از درب منازل در هر شب، هفته ای یک یا دو بار هم در ازای پرداخت هزینه، پسماندهای خشک را جمع آوری کنند.

با اجرای طرح کاپ به تدریج مخازن فعلی زباله حذف و مخازن سه گانه در بازه زمانی سه تا چهار ماه در اغلب ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی جایگزین می شوند. در حقیقت طرح کاپ بخشی از طرح جامع پسماند است که هم اکنون به صورت پایلوت در حال انجام می باشد و در این راستا پیش از جایگذاری مخازن، درباره هر محله مطالعاتی انجام می شود و مخازن تفکیک نسبت به جمعیت پذیری خانوارها در محلات قرار داده می شوند.
این طرح باید علاوه بر کاهش تولید پسماند، تفکیک را هم به همراه داشته باشد بنابراین نیازمند اموزش و اطلاع رسانی دقیق در سطح محلات بود. خیلی زود علاوه بر سه منطقه ای که برای اجرای کاپ درنطر گرفته شده بود مناطق دیگری از تهران هم به صورت داوطلبانه با همکاری شورایاری ها تصمیم به اجرای طرح در بعضی خیابان های اصلی خود گرفتند که منطقه۱۱ جز این مناطق بود.

شهرداری منطقه ۱۱ در این راستا با نصب بنرهایی، در نهایت مخازن زباله را از معابر خیابان ابوریحان جمع آوری کرد و جای آنها گل کاشته شد. هرچند این اقدام مانع از تجمیع و پخش شدن زباله ها بر روی زمین و اطراف محل قبلی مخازن نشده است، زباله هایی که بخاط کرونا بخش عمده ای از آن عفونی و بهداشتی هستند، علاوه بر آنکه چهره و منظر شهر را نازیبا می کند، از منظر سلامتی هم مخاطره آمیز است.
در همین راستا آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با ایسنا، با تکیه بر ضرورت اجرای طرح کاپ با روش و شیوه تعیین شده اظهار داشت: انچه که در منطقه ۱۱ و محدوده خیابان ابوریحان انجام شده اصولا طرح کاپ نیست و پروتکل های طرح کاپ رعایت نشده است.
وی تصریح کرد: بطور قطع شورای شهر تهران این مورد را پیگیری خواهد کرد؛ بدون شک مناطق نمی توانند با چنین روشی به طرح کاپ ورود پیدا کنند.

از سوی دیگر کوروش خرد، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۱ در گفتگو با ایسنا، در این باره اظهار داشت: طرح کاپ مقرر است تا به صورت کلی در شهر تهران اجرا شود، اما چند منطقه برای پایلوت انتخاب شدند که منطقه ۱۱ شهرداری جزو مناطق پایلوت نبود ولی با عنایت به این که ارتباط خوبی با نمایندگان مردم در شورایاری ها داریم و پایه و اساس اجرای طرح کاپ بر مشارکت مردم استوار است، این پتانسیل در محلات منطقه مشاهده شد که اجرای طرح را در منطقه ۱۱ آغاز نماییم.
وی ادامه داد: بر همین مبنا با مشورت سازمان مدیریت و پسماند شهرداری تهران ابتدا در سه محله از ۱۷ محله منطقه، کار را شروع کردیم و جلسات توجیهی برگزار و طی آن مشکلات پیشرو مورد بررسی قرار گرفت و موارد مختلفی برای حل مشکلات پیشبینی شد و همه این اقدامات با مشارکت و همراهی شهروندان، پیمانکاران حوزه پسماند تر و خشک منطقه، شورایاران، شهرداران نواحی، محیط زیست، مدیران محلات و… انجام شد.
وی افزود: طرح کاپ هدفگذاری دارد با اموزش شهروندان بتوانیم شعار قرار دادن زباله ها درب منازل در ساعت ۲۱ را که کم رنگ شده بود احیا کند. در خیابان ابوریحان منطقه ۱۱ بعد از ابلاغ طرح کاپ در حوزه اموزش و اطلاع رسانی ورود پیدا کردیم و حدود ۲ ماه اموزش دادیم و در محور اصلی و کوچه های فرعی با نصب بنر اطلاع رسانی انجام دادیم البته در این راستا از شورایاری و مدیریت محله هم یاری گرفتیم حتی برای اموزش ها به درب منازل مردم رفتیم و نهایتا در این خیابان بخشی از مخازن زباله جمع آوری شد.
وی تصریح کرد: در خیابان ابوریحان ۱۲ مخزن جمع اوری شد درحالی که هر مخزن زباله های ۹۰ تا ۱۰۰ خانوار در خود جا می دهد؛ در بازدیدی که از این محور داشتیم در کنار محل هایی که مخازن جمع اوری شده مجموعا به اندازه یک نصف مخزن زباله مشاهده می شود که دلیل بازخورد مناسب اطلاع رسانی خوب است و البته طبیعی است که از مجموع خانوارهای ساکن در این خیابان تعداد ۳۰ تا ۴۰ خانوار همراهی لازم را به هر علت نداشته باشند و یا مخالف اجرای طرح باشند و در مقابل تغییر مقاومت نشان دهند که احتیاج به گفتگو و اطلاع رسانی بیشتر است ولی از نظر ما اجرای طرح در این محدوده موفق بوده است.
معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۱ در بخش دیگری از صحبت های خود با تکیه بر اینکه مدت زیادی از جمع اوری مخازن زباله در این خیابان نمی گذرد اضافه کرد: هم اکنون شهرداری ناحیه مأموریت دارد در جهت اگاه سازی خانوارهایی که رعایت نمی کنند اقدام نماید. در گذشته دغدغه ما این بود که مخازن در سطح معبر واژگون می شود، زباله ها پخش می شود، مخزن الودگی ایجاد می کند، زباله گردها به سراغ مخازن می روند و رنگ امیزی و نگهداشت مخازن و امروز این دغدغه ها به این محدود شده که در محل قبلی مخازن تعدادی زباله گذاشته شده که شناسایی و اگاهی این خانوارها هم کار دشواری نیست.

وی ادامه داد: از طرفی برای شهروندان جای نگرانی وجود ندارد چون که قرار نیست این طرح گسترده شود و به ناگهان تمامی مخازن محلات جمع اوری شوند تا زمانی که این طرح به صورت کامل در خیابان ابوریحان اجرایی نشود و مزیت ها و معایب ان احصا نشود به سراغ خیابان و محدوده دیگری نخواهیم رفت که شهروندان نگران ایجاد بی نظمی باشند. بطور قطع با اجرای صحیح طرح شما در طول روز خیابان ابوریحان را تمیز مشاهده خواهید کرد و دیگر اثری از جانوران موذی و فعالیت زباله گردها مشاهده نخواهد شد.
وی تصریح کرد: بطور قطع در شرایطی که شهروندان در هر ساعتی از شبانه روز زباله های خویش را در مخازن تخلیه می کردند و زباله گردها برای مواد بازیافتی مخازن زیر و رو می کردند احتمال انتقال بیماری و انتشار ویروس بیشتر بود اما هم اکنون تعداد محدودی که زباله ها را خارج از ساعت ۹ شب در کنار محل قبلی مخازن قرار می دهند علاوه بر اینکه با تردید و ترس از نگاه سایر شهروندان این کار انجام می دهند احتمال انتشار الودگی کمتر از گذشته است و مداوم این زباله ها هم توسط شهرداری جمع اوری می شود و این مشکل هم با اطلاع رسانی بیشتر و بهتر قابل حل است.
وی افزود: در بعضی نقاط اجرای طرح ما مخازن به همراه زیر مخزنی و به صورت کلی جمع اوری کردیم اما در خیابان ابوریحان زیر مخزنی ها تبدیل به گلدان شده است شاید همین مبحث سبب شده که برخی شهروندان هنوز تصور کنند زباله را می توانند در کنار این محل قرار دهند؛ در محل هایی که مخازن به صورت کامل جمع اوری شده اند این مشکل کمتر است اما به هر روی مزیت های اجرای این طرح از معایب ان بیشتر است و در مقابل دو ماه اطلاع رسانی بازخورد خوبی داشته ایم.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در روزگاری که کرونا روزهای سیاهی را برای کشور رقم زده است و مسؤلان برای مقابله با این ویروس مرگبار روزانه محدودیت ها و برنامه های جدیدی را طرح و اجرا می کند، انتظار می رود در اجرای طرح های شهری همچون طرح کاپ که مستقیم با زیست و زندگی شهروندان در ارتباط می باشد، پروتکل های سخت گیرانه تر با زمانبندی دقیق تر پیشبینی و اجرا شود چونکه در غیر اینصورت می توانند برای سلامت شهروندان مخاطره آمیز باشد.