فرهنگ سازی با کاریکاتورهای محیط زیستی

به گزارش باغ من رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان از تولید طرح های انیمیشنی و کاریکاتورهای محیط زیستی برای اولین بار در کشور خبرداد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا دکتر آرش یوسفی اضافه کرد: یکی از اهداف ما در مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان تغییر نگاه کلیشه ای به محیط زیست و محیط بانان بوسیله انجام کارهای فرهنگی برای مخاطب عام است.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان اضافه کرد: در سالهای گذشته عموم اخبار درباره محیط بانان متاسفانه یا شهادت و جراحت بود یا درگیری مسلحانه با شکارچیان. به ندرت در این عرصه فرهنگ سازی متفاوتی برای تغییر نگرش عمومی خصوصاً معرفی آنها به نسل نو صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در همین راستا مجموعه‎ای از اقدامات فرهنگی برای تغییر این رویکرد و معرفی هرچه بیشتر محیط بانان فارغ از کلیشه های مرسوم در دست انجام است که باتوجه به ضریب نفوذ و اثرگذاری طرح های انیمیشنی و کاریکاتور ما بر آن شدیم تا برای نخستین بار در مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان آثاری در این خصوص خلق نماییم.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان اظهار داشت: شعار «۸۰ میلیون محیط بان» که توسط عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – بیان شد در واقع یک راهبرد درست، دقیق و کاملاً علمی و مبنای آن ایجاد مشارکت عمومی برای حمایت و حفاظت از محیط زیست کشور است و تحقق این شعار نیازمند خلاقیت و نوآوری در انتقال پیام های محیط زیستی و سرمایه های این حوزه است تا بتوان عموم مردم و خصوصاً جوانان و نوجوانان را ترغیب کرد تا خود بعنوان محیط بان و محیط یار به کمک سازمان بیایند و از محیط زیست کشور حفاظت کنند.

وی با اشاره به نقش شبکه های اجتماعی در بازنشر محتوا اضافه کرد: شبکه های اجتماعی در صورت بهره گیری مطلوب بازوی کمکی ما در حوزه محیط زیست خواهند بود، نگاه ما استفاده از این ظرفیت است و در گام نخست پنج طرح انیمیشنی و کاریکاتور با محوریت محیط بان تولید کردیم که آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم و تردیدی نیست که خیلی زود شاهد انتشار و اشتراک گذاری آنها توسط کاربران خواهیم بود.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان اضافه کرد: شهاب جعفرنژاد – کاریکاتوریست و طراح برجسته کشور- در انجام این پروژه با مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان همکاری کرد و آثاری با موضوعات حفاظت از گونه ها، ایستادگی مقابل شکارچیان، مهربانی با طبیعت، قهرمانان و اسطوره های وطنی تولید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست یوسفی در آخر با اعلان اینکه این اقدامات در امتداد ایجاد تغییرات ساختاری دانشکده محیط زیست صورت گرفته است، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم اقداماتی از این دست را ادامه بدهیم و گامی هرچند کوچک درجهت فرهنگ سازی محیط زیست برداریم چون بر این باوریم که بدون فرهنگسازی حتی اقدامات اصولی و درست هم با چالش های غیرمنتظره روبرو خواهد شد.

منبع: