لزوم استفاده از دوربین و پهپاد برای حفاظت از مناطق بحرانی جنگل ها

به گزارش باغ من رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تکیه بر تقویت اقدامات حفاظتی در جنگل اظهار داشت: با وجود نظرات مختلف، لزوم انجام کار ما صیانت از جنگل و عرصه های ملی و این کار با همدلی و هم افزایی قابل انجام است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا دکتر مسعود منصور در جلسه ستاد مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی ضمن گرامیداشت هفته بسیج، یاد و خاطره دلاورمردان بسیج سازندگی را گرامی داشت و اظهارکرد: بسیجیان در احیا و توسعه حفاظت از منابع طبیعی مشارکت قابل ملاحظه ای دارند.

وی با اشاره به اینکه نباید زحمات و تلاش صادقانه نیروهای حفاظتی را نادیده گرفت، تصریح کرد: در حفاظت، ساماندهی و نظارت اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

رئیس سازمان جنگل ها نظارت بر اقدامات انجام شده را امری مهم برشمرد و از معاونت حفاظت و امور اراضی همینطور فرماندهی یگان حفاظت و دفتر مهندسی و مطالعات خواست با حضور بموقع در عرصه های منابع طبیعی بر اقدامات انجام شده نظارت و آنها ارزیابی کنند.

منصور تاکید کرد: عملکرد شرکتهای طرف قرارداد حفاظتی باید به صورت دقیق رصد و ارزیابی شود و اگراشکالاتی وجود دارد، به شرکت ها اخطار داده شود. نحوه انجام تعهد و وظایفی که به شرکت ها محول شده است، مؤید ادامه یا عدم ادامه کار آنان با منابع طبیعی در سالهای آینده خواهد بود.

وی تاکیدکرد: برای حفاظت از مناطق بحرانی جنگل و تشدید اقدامات حفاظتی ضمن حضور مستمر کارشناسان و نیروهای حفاظتی باید با نصب دوربین و استفاده از پهپاد پایش عرصه ها به صورت مستمر انجام گیرد؛ همانگونه که بعضی از استان ها توانسته اند از این تکنولوژی نوین در مناطق حساس بهره بگیرند و موفق شوند.

منصور افزود: مسیرهای فرعی و بیراهه های منتهی به جنگل که سبب می شود قاچاق چوب به راحتی در آنها انجام پذیرد باید هرچه سریع تر شناسایی و مسدود شوند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: نیروهای حفاظتی باید با لباس های متحدالشکل و مجهز به امکانات حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی حضور داشته باشند تا نظارت و اقدامات حفاظتی نمود بیشتری پیدا کند.

وی تاکیدکرد: تنها بهره برداری چوبی از جنگل متوقف شده است و سایر اقدامات مدیریتی اجتناب ناپذیر جنگل به قوت خودشان باقی هستند و انجام این اقدامات در چارچوب طرح های مصوب تعطیلی پذیر نیست.

منصور در ادامه اظهار داشت: مدل مدیریتی جنگل در طرح جایگزین انجام اقدامات اجتناب ناپذیر با حضور کارشناسان و ناظرین فنی درعرصه است که هم بحث نظارت را به دنبال خواهد داشت و هم به امر حفاظت به صورت قابل ملاحظه ای کمک خواهد نمود.

وی با اشاره به اینکه برای هر حوزه یک مدیر و یک ناظر طرح مستقل تعیین شده است، تصریح کرد: در کلیه حوزه ها باید طرح های مصوب مبتنی بر اقدامات اجتناب ناپذیر در جنگل اجرایی شود.

منصور افزود: از آغاز سال آینده اقدامات طرح جایگزین جنگل در شمال کشور بدون بهره برداری چوب باید اجرایی شود و ناظران و همکاران فنی برای اجرای طرح در عرصه حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان جنگل ها با تکیه بر لزوم تکمیل مطالعات نیمه تفضیلی و مطالعات اجرایی اظهار داشت: در این مطالعات مشخص می شود که عرصه های جنگلی از چه میزان پتانسیل و استعداد بهره برداری غیر چوبی برخوردار خواهند بود.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه ارزیابی جنگل های هیرکانی تصریح کرد: علم جنگل که در دانشگاه ها و مراکز علمی تدریس می شود بر مدیریت جنگل تاکید دارد و مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی که تولید علم و دانش می کنند باید به کمک مدیریت جنگل بیایند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تشدید اقدامات حفاظتی در بخش حفاظت و تکمیل مطالعات طرح نیمه تفضیلی و مطالعات اجرایی از جانب بخش مطالعات و تهیه هرچه زودتر طرح جایگزین جنگل از جانب معاونت امور جنگل را خواهان شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها منصور در انتها تاکیدکرد: کار در منابع طبیعی تعطیل بردار نیست.

منبع:

برچسب ها:, , ,