تعدادی از انجمن های زیست محیطی بوشهر در نامه به دادستان کل کشور خواستار شدند؛ منطقه حفاظت شده نایبند در حال تخریب است، چاره ای کنید

از تهران برخی از انجمن های زیست محیطی استان بوشهر در نامه ای به دادستان کل کشور، جلوگیری از تخریب بی رویه محیط زیست منطقه نایبند توسط یک شرکت پتروشیمی را خواهان شدند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا در این نامه با اشاره به این مطلب که برای حل قسمتی از مشکلات انسان نباید هویت کل یک مجموعه محیط زیستی را فدا کرد، آمده است: الان عسلویه گم شده در آلودگی پتروشیمی ها و درگیر صنعت نامتوازن گاز و نفت می باشد، محیط زیست این شهرستان در وضعیت بحرانی قرار دارد.
امضاکنندگان این نامه یاداوری کرده اند: پارک ملی دریایی-ساحلی نایبند تنها میراث طبیعی بومی این شهرستان و تنها داشته طبیعی است که زیر سایه فلرهای بلند برای مردم این دیارباقی مانده است، برخی مدیران شرکت های مستقر در عسلویه از هر فرصتی استفاده می نمایند تا از اراضی این پارک برای اقامتگاه و استفاده شخصی بهره گیرند.
در ادامه نامه با اشاره به مشکلات ساکنان عسلویه با تاکید بر این مطلب که لطمه و خسران صنعت گاز سال ها بر پیکر این مرز و بوم باقی خواهد ماند، مدعی یک نوع زمین خواری در منطقه نایبند شده و نوشته اند: این شرکت پتروشیمی برای ساخت مجتمع مسکونی – اقامتگاهی مجموعه کارکنان خود قریب ۳ هکتار از اراضی این پارک را به تملک درآورده و با ایجاد سازه های فلزی تحت عنوان مجتمع گردشگری
به حریم امن گونه های منحصر به فرد آبزی و خشک زی نایبند تجاوز نموده است. تصرف این اراضی دل مردم بومی و فعالان محیط زیست را به درد آورده است. پس اجرای طرح مجتمع مسکونی – اقامتگاهی… در حریم منطقه حفاظت شده نایبند، نقض صریح اصل پنجاه قانون اساسی و بی توجهی به سند ملی محیط زیست است.
در این نامه تاکید شده است: در ماده چهارم سند ملی محیط زیست به صراحت به جرم انگاری محیط زیستی تاکید دارد. «بر اساس قوانین و مقرارت سازمان حفاظت محیط آن دسته از اعمالی که ماهیت و یا موجودیت پارک ملی را به خطر انداخته و یا تهدید می نماید، ممنوع بوده و می بایست شدیدا با آنها برخورد شود.» همین طور برمبنای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه مورخ ۱۳۷۹/۰۶/۱۴ «قرارگیری کارهای انسانی و شهرک سازی در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست، عرصه ها و ذخیره گاه های جنگلی و مراتعی، واگذاری آنها از لحاظ قانونی ممنوعست.»
در اختتام این نامه آمده است: بدین وسیله ما انجمن های محیط زیستی استان بوشهر، امضا کنندگان این نامه در امتداد پایداری سرزمین و پیش گیری از پیامدها و عواقب غیر قابل جبران ملی و محلی در منطقه حفاظت شده نایبند و در امتداد ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۲۹۳۱ از جنابعالی بعنوان عالی ترین مقام دادستانی تقاضا داریم دستور بررسی و جلوگیری از تخریب بی رویه محیط زیست منطقه نایبند را صادر و با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.
نام شرکت پتروشیمی مذکور نزد ایسنا محفوظ است.