گزارش باغ من؛ دربی امروز بر طبق مصوبات کمیته اضطرار باید لغو شود

یک کارشناس محیط زیست با اشاره به دستورالعمل های اضطرار آلودگی هوا اظهار داشت: دربی امروز باتوجه به قرارگیری ها در وضعیت ناسالم برای همه گروههای جامعه باید لغو شود
به گزارش باغ من به نقل از مهر، آسمان تهران بیش از شروع یک ماه است که رنگ آبی به خود ندیده است، پایداری های جوی، کیفیت هوای تهران را به شدت پایین آورده و تنها سه روز طی ۲۲ روز گذشته کیفیت هوای پایتخت قابل قبول بوده است. در طول این مدت کمیته اضطرار دو بار تشکیل جلسه داده و باتوجه به محدودیت های کرونائی حاکم بر تهران، تصمیمات کوچک مقیاسی برای کنترل آلودگی پایتخت گرفته است. اما مساله برگزاری مسابقات ورزشی همچون دربی سرخابی ها در استادیوم آزادی در شرایطی که کیفیت هوا برای همه گروههای جامعه ناسالم می باشد، امروز با واکنش هایی از طرف کارشناسان سلامت و محیط زیست قرار گرفت. بهزاد اشجعی کارشناس سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی از شروع هفته گذشته نسبت به ادامه روند پایداری های جوی طی هفته جاری وارونگی هوا هشدار داده بود. اظهار داشت: در این شرایط باتوجه به اختیارات کمیته اضطرار آلودگی هوا و دستورالعمل های موجود باید این بازی لغو می شد. در صورت قرارگیری میانگین آلاینده ها در بالای عدد ۱۵۰ مسابقات ورزشی باید لغو شود وی افزود: برمبنای دستورالعمل های شرایط اضطرار در صورت افزایش میانگین غلظت آلاینده های هوا به بالای عدد ۱۵۰ همه مسابقات مهم ورزشی و تمامی کارهای ورزشی در فضای باز باید از طرف این کمیته ممنوع اعلام گردد. این کارشناس محیط زیست با اشاره به پروسه تشکیل جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: با بیان وقوع پایداری های جوی از طرف سازمان هواشناسی و با تائید این پیش بینی ها از طرف وزارت بهداشت، استاندار باید دستور به تشکیل جلسه بدهد. شرایط کیفی هوا برای سلامت بازیکنان بسیار خطرناک روز گذشته عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره این مساله هشدار داده و اعلام نموده است: باتوجه به ناسالم بودن هوا برای همه گروه ها، دربی ۹۴ پایتخت به زمان دیگری موکول گردد. وی برگزاری این رویداد را اما با توجه به این که شرایط کیفیت هوا برای سلامت بازیکنان بسیار خطرناک عنوان کرده است و سفارش کرده است، این بازی در وضعیت آب و هوایی بهتری اجرا شود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با استناد به هشدار آلودگی هوا خواهان لغو دیدار امروز دوتیم پرسپولیس و استقلال شد. بر اساس گزارش ایستگاههای پایش هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وضعیت کیفی هوا علاوه بر میانگین کلی شاخص آلودگی هوا در پایتخت، در منطقه ۲۲ نیز طی ۲۴ ساعت گذشته در وضعیت ناسالم برای همه گروههای جامعه قرار داشته است.
مسابقه فوتبال تیم های استقلال و پرسپولیس مقرر است در ساعت ۱۶ و ۳۵ دقیقه امروز در مجموعه ورزشی آزادی تهران و بدون حضور تماشاگران اجرا شود. و باید منتظر ماند و دید باتوجه به ادامه روند آلودگی هوای تهران برای همه گروه های جامعه آیا شاهد لغو این بازی مهم در پایتخت خواهیم بود.