معرفی ۵ محصول فناورانه برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش باغ من طی برگزاری نمایشگاه و نشستی در مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری پنج محصول در ارتباط با کاهش آلاینده های هوا معرفی گشتند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، کمک به توسعه و بومی سازی فناوری های دارای متقاضی همچون مأموریت های مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری است؛ ازاین رو این مرکز با عنایت به افزایش معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها مبادرت به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای محققان در حوزه کاهش آلودگی هوا کرد.
در این مراسم که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، دو فناوری “تولید انبوه موتور سیکلت برقی” و “تولید فیلتر دوده ذرات دیزل DPF” معرفی شدند.
یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید موتور سیکلت برقی در ۴ مدل شده است. این موتور دارای سیستم VCU است. این سیستم یک سامانه هوشمند برای عیب یابی موتور است و به صورت لحظه ای عیوب بوجود آمده در موتور را به کاربر عرضه می دهد.
این محققان علاوه بر موتورسیکلت برقی، دو محصول فناورانه دیگری چون “ایستگاه شارژ” و زیر سیستم های اصلی مانند الکتروموتور و باتری پک را ارائه کردند.
باتری پک تولید این شرکت ضد شوک و ضربه، ضد آتش و مقاوم در مقابل آب است، ضمن آنکه در دمای تا منهای ۳۰ درجه سانتیگراد قادر به فعالیت است.

این محققان همینطور موفق به طراحی و ساخت قطعات شارژ برقی شدند.

طراحی و تولید الکتروموتورهای گشتاور بالا BLDC کولرهای آبی از دیگر دستاوردهای این شرکت است. مصرف بالای برق کولرهای آبی بار زیادی را بر نیروگاه ها وارد می کنند و این موتور قادر به افزایش راندمان ۴۵ درصدی در این کولرها می شود.
با این الکتروموتور تا ۱۰ هزار مگاوات از بار نیروگاه ها کم می شود.

تولید فیلترهای دوده
در این نمایشگاه از جانب یکی از شرکتهای دانش بنیان فیلترهای دوده ذرات دیزل DPF عرضه شد.
این فیلتر با همکاری شرکت اتوبوسرانی بر روی اتوبوس های دو کابینه برای تست میدانی نصب شده است.
این محققان همینطور سیستم پایش هوشمند هم عرضه نموده اند که بر روی اتوبوس های دو کابینه نصب شده و به مدت ۲ هفته است که داده ها را به اپراتور ارسال می کند.
این سیستم وارداتی است و سیستم ساخته شده در این شرکت، اطلاعاتی نظیر دما و فشار را عرضه می دهند.
عرضه هسته کاتالیست خودرو
بر اساس آمارها ۷۰ درصد آلودگی هوا در ارتباط با سیستم های متحرک است و کاربرد کاتالیست در خودرو ها قادر هستند که تا ۹۰ درصد گازهای سمی خارج شده از موتور خودرو ها را بی اثر کنند.
در این راستا محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان مبادرت به تولید هسته کاتالیست خودرو کردند.
ساخت کاتالیست شامل بخش های ساخت هسته سرامیکی، پوشش دهی با محلول کاتالیست و جای گذاری در کاور فلزی است و این محققان هسته سرامیکی را تولید کردند.
این قطعه وارداتی است و بعنوان حلقه مفقوده تولید کاتالیست خودرو است.
این طرح با همکاری ایران و چین از ۲.۵ سال در حال اجرا می باشد و کوچکترین و کم هزینه ترین ماژول برای خط تولید انتخاب شده است.
ظرفیت تولید این محصول ۳۰۰ هزار قطعه هسته سرامیکی در سال است.
این محصول قابلیت پاس کردن استانداردهای یورو ۵ به بالا را دارد.
ناوگان هوشمند موتور سیکلت
در این طرح نخستین ناوگان حمل و نقل برقی برای کالا به راه افتاده است. این طرح پلت فرم اجازه وسیله نقلیه برقی برای حمل بار است.
پروتکلی برای انرژی تعریف شده و هر فردی که وارد آن باشد، باید مطابق دستوالعمل ها اقدام نماید. در این طرح هم فرد می تواند خودش موتور خریداری و هم کرایه کند. کرایه موتورهای این ناوگان ۳ ساله است.
این طرح در رشت به علت مسطح بودن و آلودگی هوا پیاده سازی شده است.
راه اندازی کارخانه باتری لیتیوم_ یون
این طرح با حمایت مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به یکی از شرکت واگذار شده است و طی آن مقرر است حجم بازار باتری های لیتیم_یون برای کاربرد در خودرو های برقی مورد ارزیابی قرار گیرد.
بر اساس پیشبینی ها تا سال ۲۰۲۵ دنیا به سمت تولید خودرو های برقی حرکت خواهد نمود.
بر اساس برآوردها اگر قرار باشد که خودروسازهای کشور سالانه ۲۰ هزار خودرو تولید کنند، ما برای تأمین این میزان خودروی برقی احتیاج به تولید یک گیگاوات ساعت باتری در سال داریم.