جوکار: اقدام اساسی برای کنترل آلودگی هوا صورت نگرفته است

به گزارش باغ من رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تصریح کرد که متاسفانه در نگاه دستگاههای نظارتی بحث کنترل آلودگی هوا دورمانده و ما هیچگاه به دنبال آن نبودیم که نقشه راه خویش را تغییر داده و مسیر توسعه را بگونه ای طی نماییم که کمتر گرفتار این معضل شویم.
محمد صالح جوکار در گفت و گو با ایسنا، با تکیه بر لزوم اهتمام تمام بخش ها برای کنترل آلودگی هوا در سطح کشور، بیان نمود: در بحث کنترل آلودگی هوا یک نکته اساسی وجود دارد و آن این است که ما توجه کافی به علل و عوامل اصلی آلایندگی نمی نماییم. متاسفانه بسیاری از وقت ها به صورت عادی و طبیعی با مبحث آلودگی هوا برخورد کرده و به دنبال پیگیری عوامل موثر و حل آن ها نیستیم.
ایشان در ادامه اظهار نمود: متاسفانه علیرغم اینکه سالانه این معضل هزینه زیادی را بر دوش کشور گذاشته و حتی بخشی از بودجه برای رفع این معضل اختصاص می یابد، اما از آنجائیکه کار علمی و کارشناسی در این عرصه صورت نمی گیرد ما در کنترل آن چندان موفق نیستیم. متاسفانه از نگاه دستگاههای نظارتی که در این بخش باید به خوبی عمل کنند، بحث آلایندگی دورمانده و به صورت کلی نظامات قابل قبولی در بحث کنترل آلودگی هوا نداریم.
جوکار در ادامه ضمن اشاره به تمام جهات موثر در بحث آلودگی هوا، بیان نمود: صنعت خودروسازی و مابقی صنایع، نوع توسعه ای که ما امروز در کلانشهرها دنبال می نماییم و نقشه راهی که از قبل طراحی شده همچون عواملی هستند که در آلودگی هوا نقش موثری دارند. متاسفانه نوع خودروهایی که تولید می نماییم میزان آلایندگی بالایی داشته و هیچگاه به دنبال آن نبودیم که نقشه راه خویش را تغییر داده و مسیر توسعه را بگونه ای طی نماییم که کمتر گرفتار این معضل شویم.
نماینده مردم یزد در مجلس خاطرنشان کرد: حقیقت این است که در صنعت خودروسازی به استانداردهای لازم جهت تولید خودرو توجه نشده و بیشتر به دنبال این بودیم که از نظر کمی تولید انبوه داشته باشیم تا از نظر کیفیت خودرویی در سطح استانداردهای جهانی تولید نماییم. همه این عوامل دست به دست هم داده و امروز کشور را گرفتار مشکل کرده است.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور ور شوراها در ادامه با اشاره به اینکه بحث آلودگی هوا هرساله هزینه بالایی را بر دوش مردم و دولت می گذارد، تصریح کرد: می توان اظهار داشت که ما بحث توسعه را ترجیح داده و آنطور که باید و شاید در کنار توسعه به بحث سلامت مردم توجه نداریم. گاها برای ایجاد اشتغال دست به یکسری اقدامات زود بازده زده ولی به نتایج آن توجهی نداریم. هر پروژه ما باید یکسری پیوست های محیط زیستی داشته باشد و اینکه در این پیوست میزان صدمه ای که هر فعالیت به محیط زیست وارد می کند، ذکر شود تا بررسی شود با قرار گرفتن آن در فرمول هزینه و فایده، اجرای آن پروژه یا فعالیت، مفید هست یا نه.
جوکار در انتها اضافه کرد: ما با اجرای بعضی از پروژه ها و فعالیت ها یکسری فوایدی را برای خودمان حاصل می نماییم اما بیشتر از فوایدی که حاصل می شود، هزینه های ما افزایش می یابد که قابل قبول نیست. در سیاست های بالادستی و سیاست های کلان محیط زیستی، موارد خوبی برای کنترل آلودگی هوا پیشبینی شده است و قوانین خوبی در این عرصه هم داریم اما متاسفانه در طول این سال ها قوانین اجرایی نشده است. شاید اگر توجه بیشتری به اجرای کامل قوانین داشتیم و نگاه جامع تری به این مساله می کردیم، امروز کمتر در این عرصه با مشکل روبه رو بودیم.

منبع: