این خبر خوب است، اما تو باور نکن!

باغ من: مرکزی این خبر اطلاعات درستی به دست می دهد، ولی اساسا تا بحال به اخباری برخورده اید که دوست نداشته باشید باورشان کنید یا بهتر بگوییم، بهتر است که باور نکنید!
اینکه آدم دوست نداشته باشد یک خبر درست را باور کند، می تواند دلیلهای بسیار زیادی داشته باشد، مثلا خبر سانحه یک قطار مسافری، جنگ، سقوط هواپیمایی که ممکنست عزیزی را بوسیله آن راهی کرده باشید یا اخباری در محدوده خودتان مثل قبول نشدن در یک آزمون استخدامی یا… اینها خبرهای بدی هستند که شما یا خانواده تان یا مردم یک شهر یا مردم یک کشور یا مردم دنیا دوست دارند آن را باور نکنند، گویی باور نکردن شان یا دیر باور کردن شان می تواند درد و رنجی را که به دنبال آن باید تحمل کرد به تاخیر بیندازد!
اما شاید کمتر پیش آمده باشد، یا اصلا پیش نیامده باشد که کسی از شما بخواهد که یک خبر خوب را باور نکنید، این همان درخواستی است که برمبنای خبری که خواهید خواند از شما داریم! تا کار به شنیدن خبر بدی که مجبور به باور کردنش باشید، نکشد. البته شاید به کار بردن کلمه “باور” درباب این مساله چندان مناسب نباشد و باید کلمه بهتری را استفاده کرد، اما چیزهایی در این خبر هست که باید باور کنید.
امسال باران نیامد این همان خبری بدی است که مجبوریم باور نماییم، البته باران آمد، اما نه آنقدر که چشم مان ببیند و ذهن مان به خاطر بسپارد، برف را که دیگر نگو، گویی از سهمیه امسال خبری نیست. در چنین شرایطی خودتان کمی به سفره های آب زیرزمینی فکر کنید که چشم انتظار آبند. سفره هایی که حالا به مدد بی توجهی و زیاده خواهی های انسان ها چندان پر آب نیستند، نفس برخی شان به شماره افتاده و برخی جان داده اند، برخی در حال احتضارند و برخی ممنوع الملاقات.
در این شرایط یک مسئول می گوید “به لطف بارش های سه سال قبل وضعیت منابع آبی ذخیره شده در سدهای استان مطلوب است”، این خبر درستی است، همان خبر درستی که اگر باور کنید، اما به روی خودتان نیاورید، بهتر است، شاید همین رویکرد موجب شد به شکلی عمل کنید که به نفع تان باشد.
در واقع وضعیت مطلوبی که این مسئول از آن سخن می گوید، وضعیت سدهای استان مرکزی است ولی در ادامه تاکید می کند که حال دشت های استان بدجور بد است و این همان قسمت مهم ماجراست، یعنی وضعیت دشت ها که باید اخبار بد مربوط به آنها را با گوش جان بشنوید، دشت هایی که در چند ده سال اخیر هر روز کم آب تر شدند و تا آمدند به بهتر شدن روزگارشان باتوجه به بارش های سه سال اخیر عادت کنند، باردیگر آسمان خساست به خرج داد و روز از نو، روزی از نو، حالا هر شب کابوس روشن شدن چاه های آب کشاورزی را در خواب می بینند، چونکه در وضعیت موجود، به زودی چراغ موتورهای چاه های آب کشاورزی روشن می شود و شیره جان دشت ها کشیده می شود.
نکته مهمی که عزت اله آمره ای مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در گفت و گو با ایسنا بر آن تاکید می کند.
وی که معتقد است: نمی توان دلیل قطعی درباب کاهش میزان بارش های امسال عنوان نمود چونکه میزان بارش ها بستگی به شرایط اقلیمی دارد، درباب آخرین وضعیت دشت های استان اظهار نمود: کاهش میزان بارندگی های امسال نسبت به سال قبل وضعیت دشت های استان به ویژه دشت های ساوه و زرندیه را با بحران جدید روبرو خواهدنمود.
وی با تاکید بر اینکه از شروع سال آبی جاری(مهرماه ۹۹) تا حالا میزان بارش های صورت گرفته در استان کمتر از نرمال بوده است، اظهار نمود: کاهش میزان بارش های سال آبی جدید نگران کننده است، گرچه خوشبختانه به لطف بارش های سه سال قبل وضعیت منابع آبی ذخیره شده در سدهای استان مطلوب است.
وی بیان کرد: باتوجه به ذخیره سازی مناسب آب در سال گذشته، وضعیت سدهای استان خوب است و الان در سد الغدیر که حجم گنجایش ۲۷۷ میلیون متر مکعبی دارد، حدود ۲۱۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است و طی دو سال اخیر دو بار سرریز کرده است.
این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی اشاره کرد: با مدیریت مناسب مخازن سدهای الغدیر ساوه و کمال صالح اراک حدود ۸۰ درصد از گنجایش این دو سد پر شده است که نتیجه مصرف هدفمند منابع آبی بوده و برای تامین نیاز شرب و کشاورزی در فصل تابستان نگرانی وجود ندارد.
وی به دبی جریان پایه رودخانه های استان نیز اشاره نمود و اظهار داشت: با وجود اینکه میزان بارش های امسال کاهش یافته است، اما جریان پایه آب در رودخانه های استان نظیر رودخانه قره چای و مزلقان وجود دارد که بیان کننده باقی ماندن اثرات شدت بارندگی های دو سال اخیر است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی باز هم اشاره کرد: به لطف بارش های سه سال اخیر وضعیت نسبی دشت های استان بهبود یافته بود، اما با کاهش میزان بارش های امسال باردیگر نفس دشت ها به شماره خواهد افتاد.
حالا در این شرایط از شما می خواهیم که وضعیت مطلوب سدهای استان را باور نکنید، نه از آن جهت که وضعیت این سدها مطلوب نمی باشد، بلکه از این جهت که این وضعیت مطلوب نتیجه سخاوت آسمان در سه سال قبل است و حالا که بارش و برف و باران خبری نیست، باید نگران آنها باشیم و به صورتی شاید بهتر باشد اصلا به روی خودمان نیاوریم که منابع مطلوبی داریم و درباب این منابع بسیار حیاتی دست به عصا رفتار نماییم تا در آینده نزدیک درباب ذخایر سدها نیز به مرز هشدار نرسیم.
مسئله اینجاست که باتوجه به توقف عجیب و غریب بارش های زمستان امسال، حداقل فعلا ذخیره ای برای تجدید شدن این منابع در سال بعد نداریم و از آنجائیکه نمی دانیم تا اختتام زمستان آیا بارشی در کار خواهد بود، یا نه، پس در وضعیت موجود بهتر است که به روی خودتان نیاورید که سدها ذخایر مطلوبی دارند و با باور قوی به اینکه این ذخایر باید حفظ شوند به شرایط بنگرید، بگذارید ذخایر آبی مان را حفاظت نماییم، در مزارع و باغات کشاورزی از روش های نوین آبیاری و ارقام کم آب بر استفاده نمائیم، آب های خاکستری را جدی بگیریم و ثروتی به نام فاضلاب را هدر ندهیم، ثروتی که با تصفیه آن می توان آب مورد نیاز صنعت و فضای سبز را تامین کرد.
به این امید که باتوجه به این مسائل بتوانیم هم ذخایر موجود را مدیریت نماییم، هم به شکرانه پاسداشت این ذخایر درهای رحمت الهی به رویمان باز شود و هم کار به جایی نکشد که مجبور شویم خبر بد اختتام یافن ذخایر آبی را بشنویم و مجبور شویم با تمام تلخی باورش نماییم، خبر تلخی که مصداق عینی آن را چند سال پیش درباب سد عظیم ساوه شنیدیم، وقتی ذخیره این سد در سال ۹۵ به پایین ترین میزان خود رسید و در کم آبی رکورد خودش را زد.

منبع: