سازمان هواشناسی هشدار داد بارش برف و باران و کاهش دما

به گزارش باغ من سازمان هواشناسی ضمن اشاره به بارش برف و باران، کاهش دما و وزش باد شدید نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضروری، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودرو ها به امکانات ایمنی و گرمایشی، لغو هر گونه فعالیتهای کوهنوردی و خودداری از تردد عشایر اخطار داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا سازمان هواشناسی با صدور اخطار نارنجی رنگ ضمن اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف یا باران، رخداد مه و کاهش دید افقی، در مناطق جنوبی توام با رعد و برق و در نقاط مستعد وقوع تگرگ فردا (۳۰ بهمن ماه) برای استان های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، ارتفاعات غرب مازندران، غرب مرکزی، غرب فارس، شمال و شرق خوزستان، نوار جنوبی و غربی اصفهان و ارتفاعات استان های البرز، تهران و قزوین پیشبینی می شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی طغیان رودخانه ها و احتمال جاری شدن سیلاب، کاهش دید و لغزندگی جاده های کوهستانی به جهت بارش برف، افزایش حجم رواناب و آبگرفتگی معابر عمومی، تاخیر و احتمال لغو پروازها، احتمال ریزش بهمن در مناطق مستعد، کولاک برف در گردنه های برفگیر و کوهستانی دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی دستگاههای اجرایی همچون شهرداری ها و سازمان های امدادی برای کنترل و بازگشایی آبروها، مدیریت سدها و آب بندها، احتیاط در سفرهای برون شهری بخصوص مناطق کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودرو ها به امکانات ایمنی و گرمایشی، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، لغو هر گونه فعالیتهای کوهنوردی و خودداری از تردد عشایر سفارش می کند.

در ادامه این اخطار آمده است: وزش باد شدید تا خیلی شدید فردا (۳۰ بهمن ماه) در استان های یزد، خوزستان، جنوب ایلام، جنوب و شرق خراسان رضوی، شمال و شرق کرمان، غرب سیستان و بلوچستان، شرق اصفهان و غرب خراسان جنوبی پیشبینی می شود. در این شرایط جوی خیزش گرد و خاک و توفان گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده ای به جهت کاهش دید، احتمال وارد آمدن خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال صدمه به سازه های موقت و گلخانه ها، تابلوها بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع بخصوص در کارگاه های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده، کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستانی قابل پیشبینی است.

محکم کردن سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره، اندیشیدن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیتهای کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه از سفارش های سازمان هواشناسی در این شرایط است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیشبینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. اخطار نارنجی برای آماده باش دستگاههای مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود.

سازمان هواشناسی با صدور اخطار زردرنگ آورده است: بارش باران و برف، رخداد مه و کاهش دید افقی و در مناطق جنوبی بارش باران و رعد و برق و در مناطق مستعد وقوع تگرگ فردا (۳۰ بهمن ماه) برای استان های آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، فارس، بوشهر، خوزستان، گلستان، خراسان شمالی، مرکزی، گیلان، مازندران، نیمه شمالی خراسان رضوی نیمه شمالی سمنان، جمعه (اول اسفندماه) برای نیمه شمالی کرمان، شنبه (۲ اسفندماه) برای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان و گیلان، یکشنبه (۳ اسفندماه) برای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، غرب مازندران و ارتفاعات قزوین و دوشنبه (۴ اسفندماه ) برای استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شرق گیلان پیشبینی می شود.

افزایش حجم رواناب و احتمال آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد، احتمال تاخیر یا لغو پروازها و وقوع کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستان در این شرایط جوی قابل پیشبینی است ازاین رو سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای برون شهری بخصوص مناطق کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در صعود به ارتفاعات، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودرو ها به امکانات ایمنی و گرمایشی و کنترل و بازگشایی آبروها سفارش می کند.

در ادامه این اخطار ضمن اشاره به پیشبینی وزش باد شدید تا خیلی شدید برای فردا (۳۰ بهمن ماه) در استان های اصفهان، بوشهر، یزد، کرمان، قم، خراسان رضوی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، شمال فارس و برای جمعه (اول اسفندماه) در استان های کرمان، قم، جنوب سمنان و غرب سیستان و بلوچستان آمده است: در این شرایط جوی خیزش گرد و خاک و توفان گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده ای به جهت کاهش دید، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال صدمه به سازه های موقت و گلخانه ها، تابلوها بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع بخصوص در کارگاه های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده، کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستان دور از انتظار نیست.

محکم کردن سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره، اندیشیدن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیتهای کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه از سفارش های سازمان هواشناسی است.

در ادامه این اخطار ضمن اشاره به نفوذ هوای سرد به کشور آمده است: این وضعیت باعث کاهش ۶ تا ۱۰ درجه ای دمای هوا پنج شنبه (۳۰ بهمن ماه) در شمال غرب و غرب، جمعه (اول اسفندماه) در شمال غرب، غرب و مناطق مرکزی و شنبه (۲ اسفندماه) در شمال شرق و شرق می شود.

افزایش مصرف سوخت، احتمال وارد آمدن خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی، یخ زدگی و لغزندگی جاده ها در این شرایط جوی دور از انتظار نیست ازاین رو نسبت به مدیریت توزیع حامل های انرژی و رعایت مصرف بهینه انرژی، محافظت از تاسیسات کشاورزی و سیستم های آبیاری، احتیاط در تردد، استفاده از کودهای پتاسه و آمینو اسید جهت مقابله با تنش سرمایی ناشی از کاهش دما سفارش می شود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که امکان دارد در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد نماید. این اخطار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرفی مسؤلان هم در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: