نگرانی یک گونه در آستانه سال نو؛ ادامه بدبیاری های سین هشتم سمندری که روی سفره عید نشست!

سال هاست نام سمندر لرستانی بعنوان سین هشتم سفره عید دهان به دهان می چرخد، موضوعی که در آستانه سال نو برای اینگونه در معرض خطر و اندمیک لرستان بدبیاری به دنبال داشته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: روایت سمندر لرستانی حکایت زیبایی گونه ای منحصربه فرد است که همین رنگارنگ بودنش برایش دردسرساز شده تا هرساله در آستانه عید نوروز قاچاق اینگونه منحصربه فرد برای رفتن سر سفره «هشت سین» مردم اوج بگیرد.
سمندر کوهستانی لرستان در سالهای گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده، اینگونه باارزش در محیطی از بقایای جنگل های بلوط که حاوی آب های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشم گیر روی زمینه قهوه ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.
خریدوفروش «سین» هشتم سفره عید
نام اینگونه تلفیقی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و بنا بر این در بعضی از کتب قدیمی او را فرزند آتش نامیده اند. در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست کردار دانسته و در میان آنها از احترام ویژه ای برخوردارست.

نخستین عاملی که سبب شد سمندر لرستانی روند انقراض را شروع کند، قاچاق بیش ازحد اینگونه به دست سوداگران حیات وحش بود، صادرات سمندر چنان رونق یافت که فروش سمندر در کنار خیابان و ماهی فروشی ها به یک امر کاملاً عادی تبدیل شد.
با ورود محیط زیست و برخورد جدی با قاچاقچیان اینگونه منحصربه فرد خطرات برایش کاهش پیداکرده، اما بازهم در روزهای نوروز زمزمه قاچاق اینگونه بعنوان «سین» هشتم سفره عید به گوش می رسد.
زنده گیری و حمل و نقل «سمندر» ممنوع
سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به برگزاری جلسه کمیته طبیعت گردی با موضوع ممنوعیت زنده گیری و حمل و نقل سمندر کوهستانی لرستان اظهار داشت: این جلسه با حضور کارشناسان محیط زیست و گردشگری استان اجرا شد.

وی اظهار داشت: در این نشست کارشناسان حفاظت محیط زیست و گردشگری استان بر حفظ و نگهداری از گونه ی نادر و منحصربه فرد سمندر کوهستانی لرستان تاکید نمودند و زنده گیری و حمل و نقل اینگونه جانوری را ممنوع کردند.
جلوگیری از ورود تورهای گردشگری به زیستگاه «سمندر»
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: همین طور ایجاد منطقه حفاظت شده «شاداب کوه» و زیستگاه سمندر کوهستانی لرستان بعنوان منطقه حفاظت شده برای اینگونه جانوری در معرض انقراض عنوان شد.

قاسمی درباب اهداف این کمیته، اشاره کرد: به سبب این جلسه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان بعنوان دبیر کمیته طبیعت گردی استان برگزیده شد و قرار شد این دستگاه از ورود تورهای گردشگری در ماه های اسفند و فروردین به محدوده زیستگاهی حفاظت شده سمندر کوهستانی لرستان جلوگیری کند.
وی اشاره کرد: همین طور بوسیله کمیته طبیعت گردی استان لرستان ممنوعیت زنده گیری سمندر کوهستانی، عدم تخریب و آلوده کردن سراب ها، چشمه سارهای زیستگاهی و نیز ممانعت از هر گونه حمل و نقل و قاچاق گونه مذکور را به تمامی دفاتر گردشگری ابلاغ خواهیم کرد.
بنابراین گزارش، سمندر کوهستانی لرستان در سالهای گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده، اینگونه باارزش در محیطی از بقایای جنگل های بلوط که حاوی آب های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشم گیر روی زمینه قهوه ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

برچسب ها:, , ,