انجام 10 هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی در کشور

به گزارش باغ من رئیس سازمان جنگل ها ضمن اشاره به اینکه از آغاز سال تابحال ۱۰ هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی صورت گرفته است، اظهار داشت: ۲۲ هزار هکتار زراعت چوب و ۱۰۰ هزار هکتار کشت و توسعه گیاهان دارویی هم انجام شده است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا مسعود منصور امروز در مراسم ششمین روز هفته منابع طبیعی که به روز منابع طبیعی، پژوهش و آموزش نامگذاری شده است در سالن امام خمینی (ره) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج اظهار داشت: در جهت اجرای طرح های جایگزین برای عدم صدمه رسیدن به منابع طبیعی طرح های اشتغال ویژه بهره برداران منابع طبیعی اجرا شده است.

رئیس سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه منابع طبیعی در اجرای رسالت خود دو بال دارد که برای اجرای هر چه بهتر فعالیت خود احتیاج به آنها دارد، اظهارکرد: این دوبال شامل فرهنگ سازی و تحقیق و پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی در حوزه های مختلف فعالیت خود تخصصی عمل می کند، اظهار داشت: از دانشگاه هایی که به تربیت نیرو و تحقیق و پژوهش می پردازند باید در حوزه های مختلف منابع طبیعی استفاده گردد.

آموزش و پژوهش در فعالیت های منابع طبیعی استمرار دارد

منصور ضمن اشاره به اینکه یک روز از ایام هفته منابع طبیعی به آموزش و پژوهش اختصاص یافته است، اظهارکرد: این فعالیت تنها به یک روز خلاصه نمی گردد بلکه در طول سال به صورت مستمر این کارها در حال اجرا می باشد.

رئیس سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه در حوزه منابع طبیعی هر اقدامی که صورت می گیرد مستلزم طرح است، خاطرنشان کرد: این طرح ها عموما توسط جوامع بهره بردار، تشکل ها و تعاونی ها انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح های مختلف توسط بهره برداران سبب بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد آنان هم می شود، تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی، جنگل کاری اقتصادی و زراعت چوب همچون این طرح ها به حساب می آید.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه بیشتر حافظان منابع طبیعی بهره برداران هستند و منابع طبیعی بیشتر کار نظارتی انجام می دهد، اظهارکرد: علاوه بر این ۵۰۰۰ نیروی حفاظتی سازماندهی، ۱۲۰۰ خودرو با نصب gps تأمین و در ۲۱ نقطه بحرانی دوربین نصب گردید و ۲۱ پاسگاه جدید هم به راه افتاده است.

۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به زراعت چوب اختصاص یافت

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام نمود: ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به زراعت چوب اختصاص یافت که در ۱۱ ماهه سالجاری ۲۲ هزار هکتار آن محقق شده است.

وی به زراعت چوب در دو دهه اخیر اشاره و اظهارکرد: این زراعت با گونه های صنوبر در شمال کشور و اکالیپتوس در استان های دیگر انجام شده بود که در زمان مناسب خود برداشت نشده بود ولی در سال ۹۹ برداشت چوب در استان گیلان به میزان بیشتر از ۱۸۰ هزار مترمکعب انجام شد.

رییس سازمان جنگل ها در ادامه اظهار داشت: در مجموع از زراعت چوب و سایر شکل های استحصال چوب بیشتر از یک میلیون مترمکعب تولید چوب انجام شده است که این میزان علاوه بر تأمین بخشی از نیاز صنایع چوب و کاغذ سلولزی توانست به صورت غیرمستقیم در جلوگیری از قاچاق چوب موثر باشد.

منصور با اشاره به اینکه به اجرای این طرح ها افتخار می نماییم، اظهار داشت: برای جهش طرح های منابع طبیعی تشکل های منابع طبیعی شکل می گیرند که مجوزهای لازم را برای فعالیت هایشان صادر می نماییم و با انعقاد قراردادهای لازم به آنها طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی محول می شود که در ارتقای معیشت جمعیت بهره بردار تأثیر بسزایی دارد ضمن اینکه از تخریب عرصه ها ناشی از فقر جوامع محلی جلوگیری می شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به توسعه عرصه های منابع طبیعی در چارچوب پارک های جنگلی، تفرجگاه های مبتنی بر اکوسیستم ها اشاره نمود و اظهارکرد: با توسعه این طرح ها علاوه بر اینکه منابع طبیعی تخریب نمی گردد بلکه توسعه می یابند و از سویی شاهد تقویت معیشت و برخی تولیدات هستیم که از مصادیق توسعه پایدار می باشد.

وی در ادامه به تصویب آئین نامه حمایت قضایی از محیط بانان و جنگل بانان اشاره نمود و اظهار داشت: در اجرای این آئین نامه هم مردمی که به صورت داوطلبانه در اطفای حریق کمک می کنند و هم همکاران که در انجام وظایف صدمه ببینند مورد حمایت قضایی قرار می گیرند.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در ماده ۱۵ قانون حفاظت از اراضی ملی در سال ۴۶ عوارضی که برای قطع درختان بود بروزرسانی نشده بود و سال جاری این آئین نامه اصلاح گردید که امیدواریم در حفاظت از منابع طبیعی موثر باشد.

افزایش ۳۰ درصدی کشفیات قاچاق چوب

منصور در ادامه به اقدامات انجام شده در کشف جرم اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه قاچاق چوب در تعداد کشفیات ۳۰ درصد افزایش ولی در حجم کشفیات ۲۴ درصد کاهش داشتیم که نشان از تقویت اقدامات حفاظتی داشته است.

وی اضافه کرد: در حوزه اجرای احکام عقب افتادگی داشتیم که سال جاری ۱۵۰ هزار هکتار را اجرای حکم کردیم و به منابع طبیعی برگرداندیم.

رییس سازمان جنگل ها در ادامه با اشاره به اینکه ششمین روز از هفته منابع طبیعی به روز «آموزش و پژوهش در منابع طبیعی» اختصاص یافته، تصریح کرد: کارهای فرهنگ سازی نوعی کار آموزشی است و در این بعد منظور ما اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی برای جوامع مختلف است که در حفظ منابع طبیعی تأثیر بسزایی دارند.

وی افزود: یک روز هفته منابع طبیعی به نام منابع طبیعی، آموزش و پزوهش نامگذاری شده است و شورایعالی سازمان به علت سنخیت کاری ارتباط دایمی و مستمر با دانشگاه دارد. در همین راستا سال جاری مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری را بوجود آورده ایم تا ارتباط نزدیکتری با مجامع علمی و تحقیقاتی داشته باشیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، امضای تفاهمنامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاونت پژوهشی وزارت علوم، رونمایی از نقشه پوشش گیاهی زاگرس، تقدیر از نمونه های آموزشی و پژوهشی و درختکاری مسؤلان، اساتید و دانشجویان از بخش های دیگر این مراسم بود که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد.

منبع: