خطرات زیست محیطی چهارشنبه سوری در مناطق چهارگانه از آلودگی هوا تا آتش سوزی و سقط جنین حیات وحش

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به خطرات مختلف ناشی از روشن کردن آتش و استفاده از مواد محترقه در مناطق چهارگانه، از مسدود شدن راه های فرعی دسترسی به منطقه حفاظت شده ورجین همچون شمیرانات و پارک ملی خجیر و سرخه حصار اطلاع داد.

فرهاد زندی در گفت و گو با ایسنا، ضمن تاکید بر اثرات مخربی روشن کردن آتش و استفاده از مواد محترقه بر محیط زیست اظهار نمود: طی نشست هایی که با روسای مناطق حفاظت شده برگزار کردیم، قرار شد تا طی روزهای منتهی به چهارشنبه سوری راه های فرعی دسترسی به مناطق حفاظت شده همچون منطقه حفاظت شده ورجین و پارک ملی خجیر و سرخه حصار با عنایت به نزدیکی به پایتخت و پارک جنگلی سرخه حصار مسدود شود.

وی افزود: استفاده از مواد منفجره و روشن کردن آتش علاوه بر اینکه خطر آتش سوزی را به همراه دارد می تواند در این فصل که حیات وحش آبستن هستند منجربه سقط جنین آنها شود همینطور با عنایت به این که هنوز عرصه های طبیعی سرسبز نشده است و همچنان سیمای استان چهره زمستانی دارد، خطر و امکان وقوع آتش سوزی بسیار بالا است.
آلودگی هوای ناشی از روشن کردن آتش و استفاده از مواد محترقه
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: یکی دیگر از تهدیدهای جدی استفاده از مواد محترقه و روشن کردن آتش آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا در سطح استان است که صدمه های جدی برای سلامت و محیط زیست به همراه دارد.

به گفته وی، پایش و نظارت های فعالی بر مناطق چهارگانه استان تهران برقرار خواهد تا از ورود افراد به زون های امن مناطق چهارگانه جلوگیری به عمل آید همینطور در صورت مشاهده افرادی که مبادرت به روشن کردن آتش و استفاده از مواد محترقه در این مناطق کنند با آنان برخورد جدی می شود و این افراد به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

زندی در انتها اظهار داشت: مردم در صورت مشاهده مواردی از تخلف در زمینه روشن کردن آتش، استفاده از مواد محترقه یا آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان می توانند از راه سامانه ۱۵۴۰ آنرا گزارش کنند تا نیروهای ما در نخستین فرصت به نقطه مورد نظر رجوع کنند.

منبع: