شاخصهای هوا در 10 ایستگاه کلان شهر اصفهان بر مدار قرمز آلودگی

به گزارش باغ من مدیر امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: میانگین کیفی هوای روز چهارشنبه کلان شهر اصفهان برای عموم شهروندان ناسالم می باشد.
بابک صادقیان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: کیفیت هوای کلان شهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به هفت بامداد امروز چهارشنبه – ۲۷ اسفند – با میانگین ۹۴ در وضعیت قابل قبول به ثبت رسید در حالیکه شاخصهای کیفی هوا در اولین ساعات امروز افزایش یافته است و الان هوای این کلان شهر با میانگین ساعتی ۱۷۲ بر مدار (قرمز) ناسالم برای عموم شهروندان است.

وی ضمن اشاره به وضعیت هوا در ایستگاه های سنجش دائم آلودگی شهر اصفهان، اضافه کرد: میدان احمدآباد با شاخص ۱۷۵، خیابان استانداری و میدان فیض با شاخص ۱۵۶، خیابان باهنر با شاخص ۱۵۵، خیابان پروین با شاخص ۱۷۱، بزرگراه خرازی با شاخص ۱۹۰، خیابان رودکی با شاخص ۱۶۹، خیابان کاوه با شاخص ۱۶۳، خیابان میرزا طاهر با شاخص ۱۵۷ و خیابان ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۵۳ در وضعیت ناسالم برای عموم مردم است. مدیر امور آزمایشگاه های محیط زیست استان اصفهان افزایش تردد در ایام پایانی سال را علت بالا رفتن شاخصهای کیفی هوا در دو روز گذشته دانست و افزود: کیفیت هوا بامداد امروز در ایستگاه کردآباد با شاخص ۱۴۷ وضعیت ناسالم برای گروه های حساس را نشان داده است. صادقیان ضمن اشاره به کیفیت هوای شهرهای مجاور کلان شهر اصفهان نیز، اظهار داشت: امروز شاهین شهر با میانگین ۱۵۰، شهر سجزی با میانگین ۱۵۹ در وضعیت ناسالم برای عموم و در مبارکه با میانگین ۱۴۱ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس است؛ همینطور داده های ایستگاههای سنجش کیفی هوا در شهرهای خمینی شهر، نجف آباد، کاشان و منطقه دولت آباد در دسترس نیست. شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک می باشد.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

منبع:

برچسب ها:, , ,