نوروزی: محیط بانان در صورت مشاهده جرم می توانند از سلاح استفاده کنند

به گزارش باغ من نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: محیط بانان در صورت ملاحظه جرم مشهود در جنگلها و منابع طبیعی و درصورتی که تذکر و هشدار کارساز نبود می توانند از سلاح خود استفاده کنند.
حجت الاسلام حسن نوروزی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به شهادت دو محیط بان زنجانی، درباره ظرفیت های قانونی موجود برای پشتیبانی از محیط بانان و شرایط استفاده از سلاح توسط این نیروی حفاظتی اظهار داشت: قانون حمایت قضائی و بیمه ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست تاکید دارد که محیط بانان در شرایط حساس می توانند از سلاح خود استفاده کنند، برای مثال در صورتیکه در جنگلها و منابع طبیعی جرم مشهودی ملاحظه کنند و در صورتیکه تذکر و اخطار کارساز نبود می توانند از سلاح خود استفاده کنند، ولی این گونه نیست که اجازه استفاده سلاح در منزل و خیابان را داشته باشند و یا بتوانند در این اماکن مسلح باشند، اما در محل در ارتباط با وظیفه خود می توانند از سلاح استفاده کنند.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: این دو عزیز محیط بان که به تازگی به شهادت رسیدند را شهدای خدمت می دانیم و می دانیم که در راه وطن به شهادت رسیدند و یادشان را گرامی می داریم.
متن قانون حمایت قضائی و بیمه ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی به شرح زیر است:
ماده۱ـ مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی که در چارچوب دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاههای اجرائی تسلیح و ضابط خاص قضائی محسوب می شوند، صرفا در مورد بندهای (۱)، (۲) و (۳) ماده (۳) قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۳۷۳/۱۰/۱۸ حق به کارگیری سلاح در انجام وظایف و مأموریت های سازمانی خویش را دارند. مأموران مزبور از حیث تکالیف، وظایف و مسؤولیت های کیفری و مدنی ناشی از به کارگیری سلاح در موارد مذکور مشمول قانون فوق الذکر می باشند. دستگاه اجرائی مربوطه از حیث تکالیف خود در برابر مأموران مبحث این ماده همچون پرداخت دیه و جبران خسارت، مشمول قانون مذکور است. تبصره۱ـ به کارگیری سلاح در مورد بند (۴) ماده (۳) قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری در صورتی مجاز است که ضمن رعایت تمام ضوابط مقرر همچون تبصره (۳) ماده (۳) و ماده (۷) قانون مذکور، از هیچ طریق دیگری مانند به کارگیری سلاح غیرکشنده، امکان دستگیری و متوقف نمودن مرتکبان وجود نداشته باشد. تبصره۲ـ دادسراها و دادگاهها مکلفند پرونده های مبحث این ماده را خارج از نوبت رسیدگی نمایند.
ماده۲ـ دستگاههای اجرائی ذی ربط مبحث ماده (۱) این قانون مکلفند مأموران یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود شامل کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی را در جهت انجام وظایف و مأموریت های خود در برابر شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، ازکارافتادگی و حوادث بر مبنای مقررات این قانون و آئین نامه اجرائی آن بیمه نمایند. تبصره ـ در مواردی که دستگاههای اجرائی مذکور برپایه قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت های سازمانی از افرادی غیر از مأموران یگان حفاظت استفاده می نمایند مانند مأموران اجرائی محیط زیست و منابع طبیعی، دستگاه مربوطه موظف است نسبت به پوشش بیمه ای این دسته از افراد مطابق این ماده اقدام نماید.
ماده۳ـ آئین نامه اجرائی این قانون مشتمل بر نحوه تأمین و پرداخت وجوه مبحث مواد (۱۳) و (۱۴) قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۳۷۳/۱/۱۸ به مشمولان این قانون و همینطور چگونگی پوشش بیمه ای آنها، ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراءشدن این قانون توسط وزارت دادگستری با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و حسب مورد با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۴ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای این قانون را به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی نماید.
قانون فوق مشتمل بر چهار ماده و سه تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و نه مجلس شورای اسلامی تصویب گردید و در تاریخ ۱۳۹۹/۳/۷ به تأیید شورای نگهبان رسید.

منبع: