کارشناسان هشدار دادند تأمین امنیت غذایی آینده با افزایش 50 درصدی میزان کنونی میسر است

خراسان رضوی کارشناسان معتقدند که تغییر اقلیم بدون تلاش مشترک مصرف کنندگان، صنایع غذایی، سیاست گذاران عمومی و نهادهای دولتی تأثیر مخرب قابل توجهی بر تولید جهانی غذا و سلامت انسان خواهد گذاشت.
به نقل از ارث، محققان در یک بررسی جامع ۱۲ ماهه از منابع منتشرشده در مورد تغییرات آب وهوایی تشخیص داده اند که کوشش برای امنیت جهانی تأمین مواد غذایی ضروری می باشد. این بررسی در یکی از مجلات بهداشت عمومی با رتبه بالا انتشار یافته و خواهان اقدام فوری درباره تأمین تغذیه و سلامتی در سرتاسر جهان است.
کالین بینز، محقق این بررسی در دانشگاه کرتین استرالیا اظهار داشت: تغییرات آب وهوایی در ۵۰ سال گذشته، تاثیرات مخربی بر سلامتی و تولید موادغذایی داشته است و برای مقابله با اثرات سوء آن باید کارهای بیشتری صورت گیرد. مهم ترین چالش بهداشت عمومی این دهه و در واقع این قرن، تلفیقی از تغییر اقلیم و کیفیت تغذیه است.
وی اظهار نمود: «با وجود پیشرفت های بسیار در میزان تغذیه جهانی، همچنان برای تأمین موادغذایی جهانی خود با تهدید مداوم تغییر آب وهوا مواجه هستیم و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و بخشی از آسیا در معرض خطر بیشتری قرار دارند. هم اکنون، تولید مواد غذایی کافی برای مصرف با استفاده از شیوه های نوین کشاورزی، فناوری و عدالت در توزیع وجود دارد، اما تخمین زده شده است که تولید موادغذایی تا سال ۲۰۵۰ برای غلبه بر کمبودها و پاسخ به نیازهای جمعیت در حال رشد باید ۵۰ درصد افزایش یابد.»
نتایج بررسی ها نشان می دهد، با پیروی از دستورالعمل های لازم رژیم غذایی و انتخاب مواد غذایی مانند ماهی، غلات سبوس دار، میوه، سبزی، حبوبات، مغزها، توت ها و روغن زیتون که تاثیرات محیطی کمتری دارند، علاوه بر بهبود سلامت، به کاهش گازهای گلخانه ای و اهداف توسعه پایدار هم میتوان کمک کرد و سطح تولید موادغذایی در آینده را بهبود بخشید.
پروفسور بینز اضافه کرد: باآنکه تغییرات آب وهوایی تأثیر قابل توجهی در تأمین موادغذایی خواهد داشت، اما تعهد سیاسی و سرمایه گذاری قابل توجه می تواند به شکلی به کاهش این اثرات و تأمین موادغذایی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک نماید.
وی اظهار داشت: «باید تغییراتی در تولید موادغذایی ایجاد شود، چونکه محتوای مواد مغذی به نظارت نیاز دارد و برای مطابقت با دستورالعمل های پیشنهادی رژیم غذایی، توزیع عادلانه تر مورد نیاز است. افزایش میزان تغذیه با شیرمادر برای بهبود سلامت نوزادان و بزرگسالان، ضمن کمک به کاهش گازهای گلخانه ای برای محیط زیست هم موثر است.»
این تحقیقات برای ارزیابی تاثیرات طولانی تغییرات آب وهوایی بر تأمین موادغذایی و سلامتی به منظور آماده سازی مناسب برای آینده بسیار حیاتی می باشد.
این بررسی در مجله Annual Review of Public Health منتشرشده است.

منبع: