معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور: انتقال آب از گداربه دریاچه ارومیه۱۵۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

به گزارش باغ من معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: حفاظت از آب رودخانه گدار تا انتقال به دریاچه ارومیه نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، احمدرضا لاهیجان زاده قبل از ظهر پنجشنبه در جریان بازدید از مراحل حفر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در شهرستان نقده و مسیر خروجی از تونل در راه کانال روباز رودخانه گدار، اضافه کرد: اینکه برای مراحل پس از آبگیری سد کانی سیب، حفر تونل و اتمام کانال بتنی انتقال آب گدار چای نیازمند اطمینان بخشی هستیم.
وی افزود: برای این هدف امکان سنجی فنس کشی مسیر ۱۱ کیلومتری کانال روبازی که حفر شده است، بررسی و هزینه آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال لزوم تخصیص اعتبار ویژه برای انتقال آب به دریاچه ارومیه ارزیابی شده است.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: اطراف کانال انتقال آب از راه رودخانه گدار دارای زمینهای کشاورزی فراوانی است به همین علت نیازمند مراقبت از آب هستیم تا به صورت کامل به دریاچه برسد چون که مباحث در ارتباط با حفر تونل و کانال بتنی زحمت زیادی برای حفاران داشته و هزینه بسیاری را به دنبال دارد.
وی هدف دیگر بازدید خود از روند حفر تونل در نقده را بررسی روند رفع مشکلاتی بیان کرد که به دلیل آبرفتی بودن در بخشی از مسیر به طول یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ متری بوجود آمده است چون که آبرفتی بودن و ورود آب کار حفر تونل را با کندی مواجه کرده است.
لاهیجان زاده اظهار داشت: روزانه پنج متر میزان حفر تونل در شهرستان نقده است و بعد اتمام این مرحله و خروج از مسیر آبرفتی حفاری روزانه ۱۰ تا ۱۵ متر خواهد بود و میتوان امیدوار بود که در تابستان و هفته دولت بتوان این طرح را افتتاح نمود.
سالانه بیشتر از ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب آذربایجان غربی، ۳۰۰ میلیون مترمکعب از تمامی تصفیه خانه های فاضلاب استان های همجوار و ۱۸۰ میلیون متر معکب هم از سد سیلوه وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.
دریاچه ارومیه در چارچوب طرح های ستاد احیا مقرر است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است.

منبع: