رییس سازمان جنگل ها هشدار داد حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن

رئیس سازمان جنگلها با اشاره به این که متاسفانه پدیده فرونشست زمین در ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: در بعضی عرصه های کشور بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست دارند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، مسعود منصور امروز در نشستی با حضور محمدباقر نوبخت – رئیس سازمان برنامه و بودجه – که در سازمان جنگلها برگزار شد، با اشاره به این که ما در کشور ۱۵ میلیون هکتار جنگل و ۸۳ میلیون هکتار مرتع داریم، اظهار نمود: حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارند همین طور سالانه ۱۵.۶ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم.

وی افزود: ۴۵۰ شهر در ایران جزو نقاط پرخطر ازنظر وقوع سیل هستند همین طور طی ۲۰ سال اخیر بیش از ۳۵۰۰ سیل در کشور به وقوع پیوسته است. برآوردهای ما – که البته هنوز با قیمت روز دلار بروزرسانی نشده است – نشان میدهد که هر سیل حدود ۴۰۰ میلیاردریال به کشور خسارت وارد میکند.

منصور با اعلان اینکه ۱۳.۵ میلیون هکتار وسعت کانون های درمعرض فرسایش بادی در کشور است، اظهارکرد: علاوه بر این ها ما در ایران ۱۰ درصد بیشتر از متوسط دنیا با پدیده تبخیر مواجه هستیم. دمای هوا نیز در کشور طی ۵۰ سال اخیر دو درجه سانتیگراد بالا رفته است.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در بخش دیگر از صحبت های خود با اعلان اینکه ۴۰۹ دشت کشور جزو دشت های ممنوعه هستند، اظهار داشت: یکی از چالش هایی که کمتر در کشور مورد توجه قرار می گیرد، پدیده فرونشست زمین است. در حال حاضر ما در بعضی عرصه های کشور بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست زمین داریم.

منصور افزود: بر طبق ارزیابی های صورت گرفته اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری موجب استحصال سالانه ۳۱۱ متر مکعب آب و کاهش یک تا دو تن فرسایش خاک می شود. طی سال قبل حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور انجام شد.

وی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به این که تا اختتام دولت کار کاداستر اراضی ملی به انتها خواهد رسید، اظهار داشت: طی شش ماهه دوم سال به رفع ایرادات و اصلاحات احتمالی کاداستر خواهیم پرداخت.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در آخر اظهار نمود: طرح جایگزین جنگل های هیرکانی نیز ابلاغ گردیده است و از اول تیرماه فاز اول این طرح اجرا می گردد.

برچسب ها:, , ,